Oppositionens förslag riskerar sjukhusens ekonomi

Rödgrön Ledning har i budgeten för 2025 avsatt 1,28 miljarder extra förstärkning till sjukhusen. Oppositionen, bestående av C, L, KD och M, vill nu omfördela 654 miljoner kronor till privat vård istället för till sjukhusen.
– Vår budget är realistisk med inriktningen att sjukhusen ska kunna fokusera på att ge vård till våra invånare istället för att göra drastiska nedskärningar. Med de grönblåa partiernas förslag riskerar sjukhusen att tvingas till neddragningar av personal som hade behövts för att korta vårdköer, säger Thony Andreasson Aderum (MP), vice ordförande i Operativa hälso- och sjukvårdsnämnden.

Uddevalla Sjukhus, NU-sjukvården

Beslutet om sjukhusens ekonomiska förutsättningar tas imorgon den 23 oktober av regionens operativa hälso- och sjukvårdsnämnd. Även med det resurstillskott som Rödgrön Ledning tillför kommer sjukhusen att ha en stram budget för att få ekonomin i balans. Samtliga sjukhusgrupper riskerar nu att tvingas ta svåra beslut för att få budgeten i balans.

Mindre med C, L, Kd, M:s förslag

SU

-376 mnkr

NU

-102 mnkr

SÄS

-87 mnkr

SiV

-53 mnkr

SkaS

-37 mnkr

Nedan beskriver sjukhusgruppernas ordförande de ungefärliga konsekvenserna lokalt:

Sahlgrenska Universitetssjukhus, -376 miljoner

– Grönblås yrkande skulle kräva att sjukhuset drar ner på personalen. Det finns inga planer eller förutsättningar för att klara ytterligare neddragningar inom ramen för de redan beslutade åtgärderna. Det kommer betyda att vi snabbt behöver dra ner antalet medarbetare, vilket kommer att läggas ovanpå redan befintliga åtgärdsförslag, säger Cecilia Dalman Eek (S), ordförande i styrelsen för Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

NU-sjukvården, -102 miljoner

– För NU-sjukvården skulle det kräva en minskning med tre normala vårdavdelningar eller två vårdavdelningar och två dygnsambulanser. Samtidigt skriver de grönblå partierna i sitt yrkande att det rör sig om en satsning på prehospital vård, det går helt enkelt inte ihop, säger Anna Kahn (V), ordförande i NU-sjukvårdens styrelse.

Södra Älvsborgs sjukhus, -87 miljoner

– Redan idag har SÄS en tuff ekonomisk situation. En ytterligare minskning med 87 miljoner skulle innebära ännu hårdare prioriteringar för att ge vård samt ytterligare personalneddragningar. Enligt våra beräkningar i styrelsen är vårt sparbehov cirka 150 miljoner kronor 2025 med den rödgröna budgeten. Med ytterligare 87 miljoner mindre blir det extremt tufft när vi är mitt uppe i införandet av Millennium, säger Peter Rosholm (S), ordförande i styrelsen för Södra Älvsborgs Sjukhus.

Sjukhusen i Väster, -53 miljoner

– Det här kommer att försvåra för Sjukhusen i Väster att få effekt på de redan gällande åtgärdsplanerna, detta i ett redan ansträngt läge, säger Jim Aleberg (S), ordförande i styrelsen för Sjukhusen i Väster.

Skaraborgs Sjukhus, -37 miljoner

– Sjukhuset har redan gjort stora anpassningar och har pågående åtgärdsprogram för budget i balans. Det finns inga enkla sparåtgärder kvar.  För att klara denna neddragning behöver Skaraborgs Sjukhus göra ännu större förändringar för att minska kostnaderna, säger Anna-Karin Skatt (S), ordförande i styrelsen för Skaraborgs sjukhus.

Res med självkörande buss till Liseberg24.10.2024 16:37:11 CEST | Pressmeddelande

Rödgrön Ledning utvecklar ny, smart teknik för att i framtiden resa förarlöst. Det blir nu verklighet med en autonom, förarlös buss mellan Göteborgs Centralstation och Liseberg via Gårda. - Vi tar ansvar för att driva och utveckla framtidens hållbara resande. Nu testar vi en självkörande, förarlös buss i linjetrafik. Jättekul och helt rätt för både centrala Göteborg och framtidens utveckling av hela regionen, säger Louise Jeppsson (V) ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.

Ett steg närmre tågstopp i Brålanda24.10.2024 12:08:41 CEST | Pressmeddelande

Västra Götalandsregionen och Vänersborgs kommun är överens om att vilja ha ett tågstopp i Brålanda och har tagit ett första steg. - Att få till det här tågstoppet är en otroligt angelägen utveckling av infrastrukturen i Västra Götaland. Som feministisk regionledning är vårt fokus en fungerande, tillgänglig och jämlik kollektivtrafik i hela regionen, då krävs också bra järnvägsstationer, säger Louise Jeppsson (V) ordförande i Infrastruktur- och kollektivtrafiknämnden.

Rödgrön Ledning beslutar om satsning på gynekologi Kungälv23.10.2024 17:08:20 CEST | Pressmeddelande

Vi har under en längre tid sett att köerna inom gynekologisk vård varit alldeles för långa. Detta i kombination med att utbildningsmottagningen som drivits av Regionhälsan och Älvpraktiken nu upphör, innebär det en osäkerhet kring tillgången på gynekologisk vård i regionen men främst i södra Bohuslän. Med dagens beslutet säkerställer vi nu att gynekologin vid Kungälvs sjukhus blir kvar. Det förslag som låg på bordet riskerade att få negativa konsekvenser för invånarna i regionen och för den gynekologiska vården i Södra Bohuslän