LOs samordnade krav i avtalsrörelsen

LOs representantskap har ställt sig bakom förslaget till LO-samordning. Den kräver högre löner till alla, en särskild låglönesatsning och en satsning på deltidsanställda. Dessutom ska konkreta förslag tas fram för förhandlingar om förkortad arbetstid.

– Samordningen är ett styrkebesked. Tillsammans visar vi våra förbundsmedlemmar att vi står upp för dom. Räkna med att arbetsgivarna kommer säga att att våra krav är för höga. Men när vi tagit i hand på att driva något ger vi oss inte. Det ska vi visa i avtalsrörelsen, säger Johan Lindholm, LOs ordförande.

– Med dagens beslut tar vi det första steget i samordningen. Siffersättning av våra krav sker senare, säger Veli-Pekka Säikkälä, LOs avtalssekreterare

– Vi är överens om att höja allas löner, men fortsätter med en särskild satsning på de lägst avlönade. Vi vet att motståndet från arbetsgivarna är stort, men det här är en viktig fråga för oss. Arbetare med små ekonomiska marginaler har det extra ansträngt, säger Veli-Pekka Säikkälä

– Vi vill också få ett stopp på ofoget att arbetsgivare tvingar deltidsanställda att jaga timmar för att få ekonomin att gå ihop. Vi kräver högre ersättning till alla deltidsanställda som arbetar längre än sina ordinarie scheman, säger Veli Pekka Säikkälä.

I LO-samordningen ingår också att till senast den 15 maj 2025 ta fram konkreta förslag att driva i förhandlingar om förkortad arbetstid.

– För första gången på decennier har LO fått ett tydligt kongressuppdrag att driva kraven på förkortad arbetstid. Den frågan släpper vi inte vad än Svenskt Näringsliv önskar. Vi ska driva den för att Sveriges arbetare inte bara förtjänar ett bra arbetsliv. De förtjänar också ett gott liv, säger Johan Lindholm.

LO-förbunden har till den 29 november på sig att svara slutgiltigt om samordningen

FAKTA/LO-samordningen

Löneökningar till alla

Låglönesatsning enligt en av två modeller. Antingen via en så kallad ”knämodell” - en slags ”insamlingsmodell” på avtalsområdet eller genom att höja de lägsta lönerna.

Höja ersättningen för mertid – det vill säga ersättningen till deltidsanställda som arbetar längre än ordinarie arbetstid.

Om oss

LO är en sammanslutning av tretton svenska fackförbund. LO har till uppgift att leda och samordna LOs och förbundens strävanden att tillvarata arbetstagarnas intressen på arbetsmarknaden och inom näringslivet. LO ska också verka för en samhällsutveckling på grundval av politisk, social och ekonomisk demokrati präglad av jämlikhet och jämställdhet.