Team Yamaha satsar stort på Gotland Grand National 2024 med nya talanger

Yamaha Motor Scandinavia kommer med ett starkt team till Gotland Grand National 2024, som i år körs på en ny bana i Hejdeby på Gotland. Tävlingen, som är världens största endurotävling, lockar över 3000 förare från alla nivåer – från motionärer till elit, och äger rum den 24–26 oktober.

Isak Gifting race
Isak Gifting race Mxjuly

Efter 40 år på Tofta skjutfält ska GGN för första gången köras på en ny bana. I spetsen för Yamahas satsning på plats står bland annat två nya namn: Norska talangen Håkon Fredriksen, som nyligen signat med Yamaha igen, och den svenska motocrosstjärnan Isak Gifting.

- Jag är jättetaggad på att köra GGN igen. Det var fem år sedan sist och då slutade jag fyra. I år är jag kanske lite sämre förberedd eftersom jag inte haft så mycket tid att träna, men jag tror ändå att det kan gå ganska bra. Vi får se hur länge jag orkar, men jag har riktigt bra cyklar och utrustning, så det ska bli riktigt roligt!, säger Isak Gifting, motocrossförare för Yamaha.

De får även sällskap av Andre Högberg, som förra året slutade på en imponerande 13:e plats totalt och trea i sin klass. Även alpinstjärnan Jens Byggmark, som gjorde debut i GGN förra året, återvänder i år och tar med sig sin bror Jon Byggmark som han coachat inför loppet.

- Vi har ett av de starkaste teamen på länge, och med både erfarenhet och unga talanger i laget ser vi fram emot tävlingen med stora förhoppningar. Vi känner verkligen att vi har en bra chans att nå hela vägen till vinst i år, säger Robert Stenberg på Yamaha Motor Scandinavia.

Håkon Fredriksen
Håkon Fredriksen