Rekordinvesteringar stödjer Blekinges tillväxt

E.ON gör under 2024 en kraftfull satsning på energiinfrastrukturen i Blekinge, med investeringar som uppgår till över 100 miljoner kronor – nästan tre gånger så mycket som under föregående år.

Den omfattande investeringen i Blekinge är en del av E.ONs största investeringsprogram någonsin i Sverige, med fokus på att möta kapacitetsutmaningarna främst i elområde 3 och 4. Totalt satsar E.ON 23 miljarder kronor på att bygga ut elnäten mellan 2024 och 2027. Foto: Christian Andersson, Apelöga

– Tillsammans med länets aktörer vill vi skapa ett stabilt och framtidssäkrat energisystem som både stöder övergången till fossilfri energi, stimulerar företagsetableringar och bidrar till Blekinges utveckling, säger Peter Hjalmar, regionchef syd på E.ON.

Den omfattande investeringen i Blekinge är en del av E.ONs största investeringsprogram i Sverige, med fokus på att möta kapacitetsutmaningarna främst i elområde 3 och 4. Totalt satsar E.ON 23 miljarder kronor på att bygga ut elnäten mellan 2024 och 2027. För Blekinge innebär detta specifika satsningar, bland annat i Karlskrona, där elnätsinfrastrukturen stärks med 78 miljoner kronor enbart under 2024.

Blekinges landshövding, Ulrica Messing, understryker vikten av ett nära samarbete mellan näringslivet och offentliga aktörer för att säkerställa hållbar tillväxt och robust energiinfrastruktur.

– Vi står inför en betydande klimatomställning som kräver att vi jobbar tillsammans för att säkerställa energitillgången och skapa förutsättningar för näringslivet att blomstra. Genom samarbetet i länsstyrelsens näringslivsråd för totalförsvarsfrågor säkrar vi Blekinges framtid, säger Ulrica Messing.

Länsstyrelsen spelar också en nyckelroll i regeringens uppdrag att stärka det regionala civila försvaret, där Blekinge tillsammans med länsstyrelserna i Skåne och Kronoberg, arbetar för att förbereda både civila och militära resurser inom Natoalliansen. Den ökade energikapaciteten är avgörande för att hantera de utmaningar som framtiden bär med sig, inte bara för den klimatomställningen, utan också för samhällets motståndskraft i kris- eller krigssituationer.

– E.ONs investeringar i elnäten är inte bara en satsning på fossilfri energi, de stärker också vår motståndskraft och förmåga att hantera framtida utmaningar, både ekonomiska och säkerhetsmässiga, säger Ulrica Messing.

E.ONs arbete med att öka elnätets kapacitet i Blekinge är avgörande för att möta de krav som ställs av klimatomställningen och det växande behovet av energi i länet. Investeringarna ska inte bara möjliggöra elektrifiering av transportsektorn och nya bostadsprojekt, utan också bana väg för fler industrietableringar.

– Genom att förbättra elnätets kapacitet kan vi möjliggöra elektrifiering av transportsektorn, underlätta bostadsbyggande och stötta nya industrisatsningar. Dessa investeringar är en förutsättning för Blekinges omställning till en elektrifierad och hållbar framtid, säger Peter Hjalmar.

"Vi står inför en betydande klimatomställning som kräver att vi jobbar tillsammans för att säkerställa energitillgången och skapa förutsättningar för näringslivet att blomstra. Genom samarbetet i länsstyrelsens näringslivsråd för totalförsvarsfrågor säkrar vi Blekinges framtid," säger Blekinges landshövding, Ulrica Messing.
Foto: Andreas Blomlöf
"Investeringarna ska inte bara möjliggöra elektrifiering av transportsektorn och nya bostadsprojekt, utan också bana väg för fler industrietableringar," säger Peter Hjalmar, regionchef på E.ON.
Foto: Christian Andersson, Apelöga