Högskolan i Halmstad

”Alldeles för tjock” – normkritiska självtester visar konsekvenser av hälsoenkät för barn

Dela

Vilka tankar väcks hos en ung person när hen ombeds att svara på frågan om man tycker att man är alldeles för tjock? Och vad signalerar frågorna om hur ofta ens familj reser eller om man har ett eget rum? Enkäten Skolbarns hälsovanor, som genomförs i mer än 50 länder, förmedlar och befäster normer, menar forskare vid Högskolan i Halmstad, som har tagit fram normkritiska medicinska självtester för att visa vilka konsekvenser enkäten kan få.

Måttbandet är ett exempel på ett normkritiskt designkoncept som har tagits fram i projektet för att visualisera frågan om hur eleverna tänker på sina kroppar. Måttbandet är uppdelat i de fem svarsalternativen: ”lite för tjock”, ”lite för smal”, ” lagom” och ”alldeles för tjock eller tunn”.
Måttbandet är ett exempel på ett normkritiskt designkoncept som har tagits fram i projektet för att visualisera frågan om hur eleverna tänker på sina kroppar. Måttbandet är uppdelat i de fem svarsalternativen: ”lite för tjock”, ”lite för smal”, ” lagom” och ”alldeles för tjock eller tunn”. Dan Bergmark

Enkäten Skolbarns hälsovanor genomförs i närmare 50 länder i Europa, Nordamerika och Asien och där Folkhälsomyndigheten ansvarar för den svenska undersökningen. Frågorna handlar om barns och ungas hälsa, psykiska hälsa, välbefinnande, relationer och vanor.

I forskningsprogrammet ”En feministisk undersökning av medicinsk screening” har forskare vid Linköpings universitet intervjuat elever som har fyllt i enkäten för att undersöka vilka normer enkäten förmedlar och vilka konsekvenser undersökningen får, utöver själva enkätresultatet.

– De intervjuade eleverna uppfattade att enkäten sände budskap kring hur man bör leva sitt liv, säger Anna Isaksson, docent i sociologi vid Högskolan i Halmstad.

Anna Isaksson och Emma Börjesson, projektledare på Leap for Life, medverkade i ett normkritiskt projekt vid Högskolan i Halmstad som en del av forskningsprogrammet ”En feministisk undersökning av medicinsk screening”. Syftet var att visualisera resultaten från elevintervjuerna som Linköpingsforskarna har gjort. Forskarna vid Högskolan i Halmstad har tillsammans med designforskare arbetat fram ett normkritiskt designkoncept i form av medicinska självtester som liknar riktiga medicinska produkter. Idén har varit att använda normkritisk design som ett verktyg för reflektion och diskussion.

Enkätfrågor signalerar normer

En fråga i hälsoenkäten handlar om kroppen, där eleverna ombeds tänka på sin egen kropp och om man tycker att den är ”lite för tjock”, ”lite för smal”, ” lagom” eller ”alldeles för tjock eller smal”.

– Den här frågan ger signaler om att eleverna ska tänka på sin kropp i dessa termer. Det sätter i gång otroligt mycket tankar hos eleverna. Dessutom svarar eleverna på enkäten i klassrummet där klasskompisarna kan se vad man svarar, säger Anna Isaksson.

Med de normkritiska designkoncepten ville forskargruppen utmana föreställningen om enkäter som endast ”frågor på ett papper”. De visualiserade några av enkätens frågor i form av medicintekniska produkter med tillhörande bipacksedlar. På bipacksedlarna står bieffekter specificerade och instruktioner på hur man använder produkten.

– Designen riktar fokus mot hälsoenkäters normerande roll och hur de kan väcka negativa funderingar och känslor av skuld hos eleverna, vilket bland annat visualiseras som potentiella biverkningar i bipacksedlar, säger Anna Isaksson.

Vidare menar forskarna att om hälsoenkäten hade genomförts med hjälp av medicintekniska produkter, i stället för frågor på ett papper, hade man kanske varit mer mån om att fundera över vilka ”bieffekter” enkäten för med sig.

Ett annan fråga i enkäten handlar om hur många rum det finns i familjens bostad och om man har ett eget rum. Det finns också frågor om hur många enheter som finns i familjen och hur ofta man reser.

– Den här typen av frågor gjorde att eleverna började reflektera över att man behöver ha ett eget rum för att ha en god hälsa. Många vill också skydda sin familj och är rädda för att upplevas som fattiga om man inte har många rum eller reser ofta, säger Anna Isaksson.

Designkoncepten väcker många frågor

Forskarna har också fått många reaktioner på designkonceptet.

– Vad?! Är det verkligen den här typen av frågor som ställs i enkäten? Är det på riktigt? Många blir förvånade, säger Anna Isaksson och fortsätter:

– Om du bara läser enkätfrågorna på ett papper får du inte samma känsla som när du ”ser frågorna i form av medicintekniskaprodukter”. Det väcker många frågor och tankar, och det är precis det vi vill.

Om projektet

Designkoncepten som ingår i forskningsprojektet visas i utställningen ”Sjukt normalt! En kritisk designutställning om hälsonormer” på Leap for Life på Högskolan i Halmstad, under tiden den 9 oktober till den 8 november.

Den internationella undersökningen ”Skolbarns hälsovanor” (the survey Health Behaviour in School-aged Children, HBSC) genomförs i ett 50-tal länder. I Sverige besvaras den av 11-, 13- och 15-åringar vart fjärde år.

Projektet ”The Performativity of Surveys – a norm critical design exhibition” är en del av forskningsprogrammet En feministisk undersökning av medicinsk screening som har pågått 2017–2023 vid Linköpings universitet. Forskningsprogrammet har finansierats av Vetenskapsrådet.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Forskarna vid Högskolan i Halmstad har tillsammans med designforskare arbetat fram ett normkritiska designkoncept i form av medicinska självtester som liknar riktiga medicinska produkter. Idén har varit att använda normkritisk design som ett verktyg för reflektion och diskussion.
Forskarna vid Högskolan i Halmstad har tillsammans med designforskare arbetat fram ett normkritiska designkoncept i form av medicinska självtester som liknar riktiga medicinska produkter. Idén har varit att använda normkritisk design som ett verktyg för reflektion och diskussion.
Dan Bergmark
Ladda ned bild

Om Högskolan i Halmstad

Högskolan i Halmstad 
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad

035-16 71 00
https://www.hh.se/

Det innovationsdrivande lärosätet

Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.

Följ Högskolan i Halmstad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye