”Alldeles för tjock” – normkritiska självtester visar konsekvenser av hälsoenkät för barn
Vilka tankar väcks hos en ung person när hen ombeds att svara på frågan om man tycker att man är alldeles för tjock? Och vad signalerar frågorna om hur ofta ens familj reser eller om man har ett eget rum? Enkäten Skolbarns hälsovanor, som genomförs i mer än 50 länder, förmedlar och befäster normer, menar forskare vid Högskolan i Halmstad, som har tagit fram normkritiska medicinska självtester för att visa vilka konsekvenser enkäten kan få.

Enkäten Skolbarns hälsovanor genomförs i närmare 50 länder i Europa, Nordamerika och Asien och där Folkhälsomyndigheten ansvarar för den svenska undersökningen. Frågorna handlar om barns och ungas hälsa, psykiska hälsa, välbefinnande, relationer och vanor.
I forskningsprogrammet ”En feministisk undersökning av medicinsk screening” har forskare vid Linköpings universitet intervjuat elever som har fyllt i enkäten för att undersöka vilka normer enkäten förmedlar och vilka konsekvenser undersökningen får, utöver själva enkätresultatet.
– De intervjuade eleverna uppfattade att enkäten sände budskap kring hur man bör leva sitt liv, säger Anna Isaksson, docent i sociologi vid Högskolan i Halmstad.
Anna Isaksson och Emma Börjesson, projektledare på Leap for Life, medverkade i ett normkritiskt projekt vid Högskolan i Halmstad som en del av forskningsprogrammet ”En feministisk undersökning av medicinsk screening”. Syftet var att visualisera resultaten från elevintervjuerna som Linköpingsforskarna har gjort. Forskarna vid Högskolan i Halmstad har tillsammans med designforskare arbetat fram ett normkritiskt designkoncept i form av medicinska självtester som liknar riktiga medicinska produkter. Idén har varit att använda normkritisk design som ett verktyg för reflektion och diskussion.
Enkätfrågor signalerar normer
En fråga i hälsoenkäten handlar om kroppen, där eleverna ombeds tänka på sin egen kropp och om man tycker att den är ”lite för tjock”, ”lite för smal”, ” lagom” eller ”alldeles för tjock eller smal”.
– Den här frågan ger signaler om att eleverna ska tänka på sin kropp i dessa termer. Det sätter i gång otroligt mycket tankar hos eleverna. Dessutom svarar eleverna på enkäten i klassrummet där klasskompisarna kan se vad man svarar, säger Anna Isaksson.
Med de normkritiska designkoncepten ville forskargruppen utmana föreställningen om enkäter som endast ”frågor på ett papper”. De visualiserade några av enkätens frågor i form av medicintekniska produkter med tillhörande bipacksedlar. På bipacksedlarna står bieffekter specificerade och instruktioner på hur man använder produkten.
– Designen riktar fokus mot hälsoenkäters normerande roll och hur de kan väcka negativa funderingar och känslor av skuld hos eleverna, vilket bland annat visualiseras som potentiella biverkningar i bipacksedlar, säger Anna Isaksson.
Vidare menar forskarna att om hälsoenkäten hade genomförts med hjälp av medicintekniska produkter, i stället för frågor på ett papper, hade man kanske varit mer mån om att fundera över vilka ”bieffekter” enkäten för med sig.
Ett annan fråga i enkäten handlar om hur många rum det finns i familjens bostad och om man har ett eget rum. Det finns också frågor om hur många enheter som finns i familjen och hur ofta man reser.
– Den här typen av frågor gjorde att eleverna började reflektera över att man behöver ha ett eget rum för att ha en god hälsa. Många vill också skydda sin familj och är rädda för att upplevas som fattiga om man inte har många rum eller reser ofta, säger Anna Isaksson.
Designkoncepten väcker många frågor
Forskarna har också fått många reaktioner på designkonceptet.
– Vad?! Är det verkligen den här typen av frågor som ställs i enkäten? Är det på riktigt? Många blir förvånade, säger Anna Isaksson och fortsätter:
– Om du bara läser enkätfrågorna på ett papper får du inte samma känsla som när du ”ser frågorna i form av medicintekniskaprodukter”. Det väcker många frågor och tankar, och det är precis det vi vill.
Om projektet
Designkoncepten som ingår i forskningsprojektet visas i utställningen ”Sjukt normalt! En kritisk designutställning om hälsonormer” på Leap for Life på Högskolan i Halmstad, under tiden den 9 oktober till den 8 november.
Den internationella undersökningen ”Skolbarns hälsovanor” (the survey Health Behaviour in School-aged Children, HBSC) genomförs i ett 50-tal länder. I Sverige besvaras den av 11-, 13- och 15-åringar vart fjärde år.
Projektet ”The Performativity of Surveys – a norm critical design exhibition” är en del av forskningsprogrammet En feministisk undersökning av medicinsk screening som har pågått 2017–2023 vid Linköpings universitet. Forskningsprogrammet har finansierats av Vetenskapsrådet.
Nyckelord
Kontakter
Anna IsakssonDocent i sociologi
Tel:0729-77 35 10anna.isaksson@hh.seHilda LibergKommunikatör
Tel:072-977 38 63hilda.liberg@hh.seBilder

Om Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00
https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Grannar över gränsen – så samarbetar samhällen i krigets skugga5.11.2025 10:30:18 CET | Pressmeddelande
När kriget i Ukraina hotar att rita om Europas karta riktar Sara Svensson, docent vid Högskolan i Halmstad, blicken mot gränsregionerna. Hon studerar hur människor klarar vardagen mitt i osäkerhet och oro – och hur lokala samhällen kan bygga motståndskraft när världspolitiken gungar.
De får Högskolans pris för samverkan22.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Henrik Barth och Bengt-Göran Rosén tilldelas Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation 2025. De två professorerna belönas för sitt långsiktiga arbete med att omsätta forskning till konkret samhällsnytta – genom nära samarbete med näringsliv, samhällsaktörer och internationella partner.
Forskning slår hål på myten om varför vi drabbas av stress13.10.2025 08:13:54 CEST | Pressmeddelande
Högutbildade kvinnor med flera barn syns ofta i statistiken över stressrelaterad sjukfrånvaro. Men en ny avhandling från Högskolan i Halmstad visar att förklaringen inte ligger i kön, utbildning eller familjesituation – utan i hur vi skapar mening och balans i vardagen. En viktig nyckel till hälsa är att förstå att det inte bara handlar om vad vi gör, utan också om hur och varför vi gör det.
Ny forskning: Arbetarklassen halkar efter på flera fronter6.10.2025 10:04:48 CEST | Pressmeddelande
Johan Alfonsson, sociolog vid Högskolan i Halmstad, visar i ny bok hur arbetarklassen tappat både ekonomiskt, politiskt och socialt inflytande.
Årets alumn leder svenska simlandslaget till OS-framgångar5.6.2025 08:01:11 CEST | Pressmeddelande
Martina Aronsson, förbundskapten för svenska simlandslaget, är Årets alumn vid Högskolan i Halmstad 2025! Hennes resa från en kandidatexamen i idrottspsykologi till ledare på internationell elitnivå visar hur akademiska kunskaper kan bana väg för framgång – både i och utanför bassängen. Martina Aronsson får ta emot utmärkelsen i eftermiddag under Högskolans avslutningshögtid för avgångsstudenterna på Halmstad Arena.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum