Fler vårdstudenter får VFU-plats i tid

Fler som studerar till biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska får tillgång till verksamhetsförlagd utbildning, VFU. Det visar Vårdförbundet students nya VFU-rapport, baserat på enkätsvar från 1277 vårdstudenter.  Det innebär att fler kan komma i arbete snabbare. Samtidigt vittnar många om att de upplever stress, diskriminering och används som extrapersonal under sin VFU.

Marlene Juhl, Ordförande Vårdförbundet student
Marlene Juhl, Ordförande Vårdförbundet student Fotograf: Emma Larsson

Vårdförbundet students årliga VFU-rapport släpps nu för nionde gången i ordningen och visar att de flesta vårdstudenter nu får sin VFU-plats i tid. Bara 2 procent av de svarande studentmedlemmar angav att de inte kunnat erbjudas någon VFU-plats. Att jämföra med år 2021 då nästan 9 procent (8,8 procent) angav att de inte fick någon plats.

– Det är glädjande att det ökade antalet VFU-platser verkar vara mer än en trend. Tillgången till platser har tidigare varit en flaskhals som försenat yrkesstudenternas examen och inträde i arbetslivet. Detta är något vi i Vårdförbundet Student arbetat länge för att påverka så det känns väldigt roligt att de verkar gett resultat, säger Marlene Juhl, ordförande i Vårdförbundet Student.

Vårdförbundet Student var under förra året också del av en av referensgruppen till utredare Hans Wiklunds utredning; ”Samordnat arbete för fler platser för verksamhetsförlagd utbildning i sjuksköterskeutbildningen” som överlämnades i början på året. Flera delar i utredningen var Vårdförbundet Student mycket nöjd över men flaggade samtidigt att det behövs resurser inom sjukvården för att exempelvis handledarna ska ha tid för sitt uppdrag. Också Vårdförbundet anser frågan vara oerhört viktig.

– Kompetensförsörjningen är grundläggande. Vi behöver fler studenter som tar sin examen och kommer ut i arbete. Det är positivt att fler rapporterar att de får sina VFU i tid. Samtidigt ser jag att arbetsmiljön måste förbättras mer så att unga stannar kvar och ser en framtid i yrket. Fyra av tio unga gör inte det idag så viktigt man satsar på att förbättra arbetsmiljön och arbetstiderna, säger Sineva Ribeiro, förbundsordförande för Vårdförbundet.

Vårdförbundet Student vill alltid uppmärksamma handledare som gör ett bra arbete och delar årligen ut priset ”Årets Studenthandlare”. I år gick priset till röntgensjuksköterskan Johan Carlsson på Helsingborgs lasarett.

– En bra VFU kräver en bra handledare. Positivt är att runt 70 procent av de svarande upplever att handledaren oftast eller alltid varit engagerad och tagit sig tid att utbilda och stötta studenten. Den siffran stiger från tidigare år. Samtidigt vittnar många om att de ser att handledaren har en hög arbetsbelastning och många studenter har fått många olika handledare under sin VFU och nästan varje tredje har även blivit handledd av någon från annat yrke. Så ska det ju inte vara, säger Marlene Juhl, ordförande i Vårdförbundet Student.

Närmare 70 procent av studenterna är nöjda med sina engagerade handledare. Men hela 75 procent upplever att de har använts som extrapersonal och den upplevda stressen är fortfarande för hög. Hela 67 procent svarar att deras psykiska hälsa någon gång påverkats negativt på grund av VFU.

– Ett problem är att det fortfarande bara är runt hälften får sitt schema i god tid och jag är bekymrad att var femte svarande upplevt diskriminering. Det är samma siffra som förra året och något det måste tas tag i, säger Marlene Juhl, ordförande för Vårdförbundet Student.

Vårdförbundet Student, med sina 8000 medlemmar, är en del av Vårdförbundet. Vårdförbundet Student organiserar studeranden för dem som studerar till biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska. Hur väl utbildningarna fungerar är centrala för en bättre kompetensförsörjning till vården.

Årets lärosäte utsågs också i rapporten och har tidigare offentliggjorts. Vinnare blev Högskolan Kristianstad, följt av Röda korsets högskola och Högskolan i Halmstad.

Här kan du läsa årets VFU-rapport i sin helhet.

Vårdförbundet Students förslag för en förbättrad VFU

• Kvalitetssäkring av VFU-platser bör göras och regelbundet följas upp.

• Nationell struktur för hur regioner, kommuner och privata vårdgivare med offentlig finansiering är skyldiga att tillhandahålla tillräckligt med VFU-platser.

• Inför krav på att alla VFU-handledare genomgår en handledarutbildning av akademisk nivå och att huvudhandledare har examen på avancerad nivå.

• Minska arbetsbelastningen för handledarna och börja se handledning som ett uppdrag.

För mer information och intervjuer, vänligen kontakta:

• Marlene Juhl, ordförande Vårdförbundet Student, marlene.juhl@vardforbundet.se, telenummer 070 352 33 83
  • Vårdförbundets pressjour: 0703 10 30 09 (ej sms)

Vårdförbundets presstjänst0703 10 30 09 (ej sms)

Presstjänsten vardagar 09-17 måndag till fredag.

Tel:070-310 30 09

Marlene Juhl, Ordförande Vårdförbundet Student
Fotograf: Emma Larsson
Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.
Fotograf: Ulf Huett
Sineva Ribeiro, ordförande Vårdförbundet.
Fotograf: Ulf Huett

Europafacket för offentligt anställda kräver att angiverilagen stoppas23.10.2024 14:18:19 CEST | Pressmeddelande

Europas offentliganställdas fackliga organisation, EPSU, kräver att den svenska regeringen stoppar förslaget om en angiverilag. Enligt EPSU strider förslaget mot grundläggande rättsprinciper och kan leda till en rädsla och polarisering som drabbar de mest sårbara i samhället. Idag den 23 oktober arrangerar Facken i välfärden en manifestation mot lagen på Sergels torg i Stockholm.

Högskolan Kristianstad bäst enligt vårdstudenter16.10.2024 10:53:05 CEST | Pressmeddelande

Vårdförbundets students medlemmar har utsett Högskolan Kristianstad till det bästa lärosätet gällande den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU. Resultatet bygger på en enkätundersökning bland medlemmar som studerar till biomedicinsk analytiker, röntgensjuksköterska och sjuksköterska. Det är fjärde gången som Högskolan Kristianstad får bäst resultat och har de mest uppskattade VFU-placeringarna.