Populära halloweenlinserna kan ge ögonskador

I takt med att halloweenfirandet blivit en etablerad tradition i Sverige, har även användningen av färgglada och mönstrade halloweenlinser exploderat. Men det finns en baksida av trenden:

–  Många som köper halloweenlinser vet inte hur man hanterar dem rätt, och det innebär en allvarlig risk för ögonproblem, säger Caroline Schiller, optiker och produktchef på optikkedjan Specsavers.

Att använda halloweenlinser som köpts på nätet innebär en ökad risk för infektioner i ögat. Foto: Specsavers

Barn på godisjakt, pumpor och fantasifulla gestaltningar. Halloweenfirandet kom till Sverige på 1990-talet och har sedan dess bara ökat i popularitet. Traditionen att klä ut sig är nu väl etablerad, och för att få den rätta looken väljer många också att beställa halloweenlinser på nätet: mönster, starka färger och figurer är populärt. Men det finns en baksida med att använda dessa linser:

– Att använda halloweenlinser som köpts på nätet innebär en ökad risk för infektioner i ögat om man hanterar dem felaktigt, varnar Caroline Schiller, optiker Specsavers.

Problemet med att beställa halloweenlinser är att det sällan medföljer instruktioner för hur de korrekt ska användas:

–  Många som köper dessa är inte vana att bära linser, och därmed riskerar de att göra fel. Köper man linser hos en optiker får man lära sig hur man sätter in linserna och hur man håller god hygien. Även för den som bara ska använda halloweenlinser vid något enstaka tillfälle måste veta hur man ska hantera linserna med god handhygien och veta att de passar ögonen, säger Caroline Schiller.

Vad kan man göra själv då om man vill använda halloweenlinser:

– Ja, jag tycker nog att all användning av linser bör föregås av en undersökning av en optiker för att försäkra sig om att de inte innebär några problem med att använda linser.

Caroline Schiller ger också några konkreta råd för den som skaffat halloweenlinser:

– Skölj aldrig linserna i kranvatten! Tvätta händerna noggrant innan du stoppar in och tar ut linserna och torka dem ordentligt med en handduk avsedd för händerna. Sov aldrig med linserna, dela dem aldrig med någon annan och spara dem absolut inte till nästa års halloweenfirande!

Specsavers utökar barnglasögonkollektionen och välkomnar exklusivt det svenska designvarumärket Mini Rodini5.9.2024 15:36:12 CEST | Pressmeddelande

Kollektion från Mini Rodini lanseras i samtliga av Specsavers butiker i september 2024. Mini Rodini är känt för produkter av hög kvalitet med unika tryck som är gjorda för att hålla länge. Den nya Mini Rodini-kollektionen för barn lanseras exklusivt hos Specsavers och innehåller sex unisexbågar, däribland Mini Rodini-klassiker som Leopardmönster, jordgubbar och hunden.

Efter skolstarten: har du koll på barnens syn?2.9.2024 10:16:15 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har nyligen börjat, en ofta spännande tid fylld av förväntan - men för barn med oupptäckt dålig syn kan skolan också bli en utmaning. En undersökning visar att i genomsnitt två barn i varje skolklass har oupptäckta synproblem: – Den goda nyheten är att föräldrar kan lära sig känna igen symptom på detta. Att till exempel upptäcka närsynthet i unga år är dessutom extra viktigt då det går att bromsa, säger Erik Ryderberg, klinisk chef och optiker, Specsavers Sverige