Danska julmarknader 2024

Utforska den magiska julen i Danmark, där varje stad och by förvandlas till ett vinterparadis. Upplev den unika atmosfären med traditionella julmarknader, där lokala hantverk och delikatesser väntar på att upptäckas. Dyk in i det danska hygget genom att besöka charmiga restauranger med levande ljus och värmande rätter, eller njut av festliga julkonserter som sprider glädje. Att gå på julmarknad i hyggets hemland är en speciell upplevelse med hög mysfaktor.

Ny-gammal skridskobana återinvigs i Köpenhamn. Foto: MultiDome ApS
Kongens Torvs skridskobana återinvigs efter 16 år - bilden är ett montage med snöeffekter Foto: MultiDome ApS

Här följer ett urval av julmarknader att uppleva i Danmark 2024:

Köpenhamn

Missa inte dessa julupplevelser i Köpenhamn:

Lucia-parad i kajak
Den 13 december kan du uppleva en alternativ version av Lucia när kajaker seglar genom kanalerna dekorerade med ljus och juldekorationer.

Skridskoåkning vid Kongens Nytorv
Efter 16 år återvänder den berömda isbanan och från november blir det återigen möjligt att åka skridskor runt Krinsen vid Kongens Nytorv. Den cirkulära isbanan, som har varit borta i 16 år på grund av tunnelbanebygget av Köpenhamns Metro, är en älskad jultradition bland Köpenhamnsborna. Under helgerna fram till jul hålls också en mindre julmarknad här.

Broens Isbana
Öppnar den 31 oktober. Skridskoåkning precis vid kajen och Inderhavnsbroen under glittrande ljus. Förutom en isbana kommer det att finnas matstånd från Broens Street Food och olika evenemang under hela december.

Dragør

• 23 nov-22 dec (endast lör-sön) Jul i Dragør - En äkta julmarknad. Marknaden har sitt ursprung från ett barnprogram om julen som heter "Tidsrejsen", vilket sändes för första gången för några år sedan och har sedan dess förblivit den främsta inspirationen för den årliga julmarknaden.

Helsingør

Odense

Nordsjälland

Jyllands hjärta/Trekants området

• 30 nov-31 dec Jul på LEGOLAND®. En julupplevelse för hela familjen med 10 meter julgran byggd av LEGO® DUPLO®.
  • 30 nov-1 dec Julmarknad på Trapholt. En annorlunda julmarknad skapad med och utav konsthantverkare och designers.

Bornholm

• 29 nov-22 dec (varje fre-sön) I byn Nexø firas Bornholms Julemarknad. Den gamla fiskebyn Nexø förvandlas till en riktig julby med julmarknad och allt det bästa från Bornholm.

Aalborg och Nordjylland

Aarhus

Över hela Danmark kommer julen firas på ett eller annat sätt. Danskarna älskar allt som har med julen att göra. På VisitDenmark.com finns information och inspiration och allt som hör den danska julen därtill.

Jul genom tiderna i Den Gamle By, Aarhus. Foto: Francesca Dolnier
Jul i Den Gamle By, Aarhus. Foto: Francesca Dolnier
Lucia-paraad i kajak, Köpenhamn. Foto: Daniel Rasmussen
Lucia i kajaker, Köpenhamns kanaler. Foto: Daniel Rasmussen
Luciatåg i kajaker. Ett unikt Luciafirande i Köpenhamn. Foto: Daniel Rasmussen
Lucia-parad i kajaker, Köpenhamn. Foto: Daniel Rasmussen
Skridskoåkning precis vid kajen och Inderhavnsbroen. Foto Daniel Rasmussen
Broens skridskobana i Köpenhamn. Foto: Daniel Rasmussen
Julmarknad på Tivoli i Köpenhamn. Foto: Thomas Høyrup Christensen/Copenhagen Media Center
Jul på Tivoli, Köpenhamn. Foto: Thomas Høyrup Christensen/Copenhagen Media Center
Julshopping i Aarhus. Foto: ©Photopop
Jul i Aarhus Latin kvarter. Foto: ©Photopop
Jul i Köpenhamn. Foto: ©Rolands Varsbergs/Copenhagen Media Center
Julmarknad i Köpenhamn. Foto: ©Rolands Varsbergs/Copenhagen Media Center

En ny njutbar vandringsled på fina Fyn30.8.2024 17:47:46 CEST | Pressmeddelande

Den 1 september invigs Carl Nielsens Camino, en unik kombination av historia, natur och musik längs en imponerande 120 kilometer lång vandringsled mellan Odense och Fåborg på den danska ön Fyn. Inspirerad av den legendariska kompositören Carl Nielsen, har denna vandringsled berikats med särskilda "ljud och lyssningsstopp” där besökare kan njuta av autentiska ljudupplevelser baserade på Nielsens verk och det omgivande landskapet. Längs vandringsleden finns vackra naturmiljöer, lokala matställen och fascinerande historiska platser, samtidigt som man kan njuta av de musikaliska och kulturella berättelserna från Nielsens era.