Historiskt guld till Jonna Malmgren på U23-VM

Jonna Malmgren skrev historia när hon idag, vi 19-tiden, tog hem guldet i 55 kg-klassen vid U23-VM i Tirana, Albanien. Finalen mot Hernandez Guerra från Mexiko blev en överlägsen match där Jonna säkrade segern på teknisk överlägsenhet med poängen 10-0.

Bild på Jonna Malmgren med den svenska flaggan från UWWs hemsida

Jonna blir den första svensken någonsin att ta guld på U-23 VM i brottning och hon gör det med teknisk överlägsenheten och en vinst med 10-0 i poäng. Under hela matchen var det Jonna som styrde och plockade poäng efter poäng. I andra perioden gick hon in med 6-0 i ledning, då försökte mexikanskan anfalla Jonnas ben, Jonna kontrade och vände över sin motståndare. Detta gav henne ytterligare fyra poäng och ledde till en avslutande seger genom teknisk överlägsenhet.

Denna prestation sätter ett perfekt avslut på Jonnas framgångsrika säsong, där hon bland annat har vunnit guld på U23-EM, tagit silver på senior-EM och nått en sjundeplats på OS i somras.

Med detta VM-guld lägger Jonna till ytterligare en fin merit till sin växande karriär, och vi ser fram emot att följa hennes fortsatta framgångar.

För mer information, kontakta:

Bild på Jonna Malmgren med den svenska flaggan från UWWs hemsida

Maurten stödjer Svenska Brottningsförbundet med innovativ sportnutrition22.10.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet har ingått ett nytt samarbete med Maurten för att optimera brottarnas förutsättningar att prestera på toppnivå. Genom samarbetet får brottarna tillgång till Maurtens sortiment av innovativa kolhydratsprodukter, och den senast lanserade innovationen med hydrogelmix och bikarbonat – produkter som redan används av några av världens främsta uthållighetsidrottare.