Essy Klingberg ny biträdande kulturchef på SvD
Essy Klingberg går in som biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet. Hon tar över efter Anders Q Björkman, som valt att lämna rollen för att bli fackboksredaktör.
– SvD Kultur är en plats för den lekfulla, modiga och experimenterande kulturjournalistiken och detta personifierar Essy på ett enastående sätt, säger SvD:s kulturchef Ida Ölmedal.
Essy Klingberg kom till Svenska Dagbladets kulturredaktion 2021, då som skribent och redaktör för kulturdebatt.
Som redaktör på SvD Kultur har hon bidragit till att förnya kulturjournalistiken och nå ut till nya läsare. Hon har också under de senaste åren själv prövat olika grepp för att undersöka samtiden genom kulturen.
– Bara häromdagen släpptes exempelvis ljudberättelsen ”Gryningsexperimentet” där hon utforskar vår tids syn på sömn genom att själv testa trenden där man går upp klockan tre på natten. Essy Klingberg är en kristallklar röst med brett register och medverkar ena dagen på ”Under strecket” och andra på Tiktok, säger SvD:s kulturchef Ida Ölmedal.
Essy Klingberg ser fram emot att fortsätta utveckla kulturjournalistiken i en ny ledande roll.
– Jag är väldigt glad över att få det här förtroendet, och ser fram emot att föra kulturjournalistiken ännu närmare läsaren – oavsett om det handlar om att ge guidning i existentiella frågor eller till veckans snackisar. Under mina tre år på SvD har jag samarbetat mycket över redaktionsgränserna, bland annat med poddavdelningen, och jag kommer vilja fortsätta experimentera med kulturjournalistik i flera olika format, säger hon.
Essy Klingberg efterträder Anders Q Björkman, som efter närmare två decennier som nyhetschef respektive biträdande kulturchef väljer att gå in i en ny roll på SvD Kultur, som skribent och fackboksredaktör.
– Fackboken utgör en välbehövlig motsats till det ständiga bruset i våra mobiler – ett utrymme för fördjupning. Det är här vi får hjälp att förstå vår samtid: här görs de djuplodande analyserna om varför unga väljer ett liv i kriminalitet, vad 30 år med friskolereformen har resulterat i, och vad det är som får allt fler länder att rösta fram autokratiska politiker, säger Anders Q Björkman.
– Anders Q Björkman har under många år präglat SvD Kultur med sin breda bildning, skarpa iakttagelseförmåga och underfundiga humor. Det kommer han att göra minst lika tydligt i den här rollen, där han får möjlighet att gå mer på djupet och förnya vår bevakning av facklitteraturen, säger Ida Ölmedal.
Essy Klingberg börjar som biträdande kulturchef den 3 december.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ida Ölmedal, kulturchef. E-post: ida.olmedal@svd.se. Telefon: 073-668 09 72.
Essy Klingberg, tillträdande biträdande kulturchef. E-post: essy.klingberg@svd.se. Telefon: 0709-53 13 95.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska29.10.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.
Aftonbladet sätter kända svenskar i lögndetektorn25.10.2024 09:07:20 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar ett nytt intervjuformat för tv. Kända svenskar får svara på frågor samtidigt som en lögndetektor avslöjar om de talar sanning – eller om de slirar på den. – Och ja, det sliras en del på sanningen. I många fall upplevde våra intervjupersoner att vi kunde se rakt in i deras huvuden, säger Cecilia Benedelle, producent för ”Lögndetektorn”.
Prisas för sitt arbete med etik och AI inom journalistiken21.10.2024 08:04:52 CEST | Pressmeddelande
Schibsted Medias Agnes Stenbom och Sveriges Radios Olle Zachrison är årets mottagare av Svenska Unescopriset. De belönas för sitt innovativa arbete inom den ideella organisationen Nordic AI Journalism, som starkt bidragit till att etablera ett etiskt och transparent arbetssätt för användning av AI inom journalistiken.
Aftonbladet sätter plus på kulturen17.10.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med idag börjar Aftonbladet Kultur sätta plusbetyg på litteratur, konst och scenkonst. Den redan så kända femgradiga skalan ska vägleda läsarna till de bästa böckerna, föreställningarna och utställningarna.
Streamingbarometern: Reklam i streamingtjänster splittrar svenska folket16.10.2024 09:41:58 CEST | Pressmeddelande
Svenskarna älskar att streama och Streamingbarometern 2024 från tv.nu visar att vanorna utvecklas snabbt. Svenskarna lägger nu 27 timmar om året på att leta efter något att streama, fler är beredda att betala för sport och det råder starka känslor kring reklamfinansierade tjänster. Barometern avslöjar också att var tredje under 45 år skippar att sova för att stanna uppe och se serier.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum