Delikatessköttbullar och lingonsylt från Matriket åter i topp
Under hösten har Bäst-i-Test satt färdigrullade köttbullar på prov och här tar Lidls delikatessköttbullar från Matriket hem en första plats. Samtidigt har Svenska Dagbladet testat olika sorters rårörda lingon och lingonsylter där Lidls lingonsylt från Matriket får fem av sex i betyg och belönas med en delad andraplats.
Ingen köttbulletallrik utan riktigt goda köttbullar och välsmakande lingonsylt, det är sen gammalt. Bäst-i-Tests testpanel består av riktiga köttbullekännare – barnfamiljer. Efter att ha klämt, känt, stekt och ätit köttbullarna med olika tillbehör, från makaroner till potatis och lingonsylt, kammar Lidls delikatessköttbullar från Matriket hem förstaplatsen. Köttbullarna hyllas för god kryddning, det handrullade utseendet och de innehåller riktig lök. Köttbullarna håller ett stadigt grepp om guldet och vinner för andra året i rad.
Samtidigt ger Svenska Dagbladets testpanel lingonsylten från Matriket hela fem poäng. Testpanelen uppskattar den mörkröda färgen och syltens välbalanserade, söta och syrliga smak av lingon. Panelen beskriver att lingonsylten väcker barndomsminnen till liv och för tankarna till mormors väldoftande kök.
– Köttbullar och lingonsylt har en självklar plats i så gott som varje svenskt kök. Därför är vi såklart superstolta över att både köttbullar och lingonsylt från Matriket kammar hem en första och en delad andraplats i två helt separata tester. Det här är ännu ett kvitto på att vi levererar svenska produkter av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Lidl Matriket lingonsylt kostar 37,90 kronor för 750 gram med ett kilopris på 50,53 kronor. Sylten innehåller 50 procent svenska lingon. Lidl Matriket delikatessköttbullar kostar 49,90 kronor för 440 gram med ett kilopris på 113,41 kronor. Köttbullarna innehåller svenskt kött och har en kötthalt på 91 procent. Både köttbullar och lingonsylt finns tillgängligt i alla butiker runtom i landet.
Köttbullarna testades av Bäst-i-Test – motivering (5 av 5 poäng)
”Riktigt smarriga köttbullar som ser hemmarullade ut, passar även på högtidsbordet”
”Dessa färdiga köttbullar från Lidl ser nämligen inte bara hemmagjorda ut - de smakar till och med hemmagjorda. Detta bäddar naturligtvis för succé till såväl midsommarbuffén som julbordet, ingen kommer tro att du inte rullat dina egna bullar”
”Delikatessköttbullarna från Lidl är riktigt gott kryddade. Man kan faktiskt förnimma riktig lök i dessa färska köttbullar, inte något lökpulver så långt smaklökarna kan nå”
”Matrikets svenska delikatessköttbullar från Lidl livar onekligen upp vardagsrätten nummer ett”
Lingonsylten testades av Svenska Dagbladet – motivering (5 av 6 poäng)
”Vi möts av en härligt mörkröd lingonsylt med mycket bär. Ett fint första intryck som för tankarna till mormors väldoftande kök. Smaken är lika bra som utseendet och smakresan börjar med en syrlighet som möts upp av en lätt sötma, för att sedan framhäva lingonets beska. En av testet favoriter”
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Istället för plastpåseskatt – Lidl sänker priset och investerar 40 öre per såld plastpåse i framtida hållbarhetsprojekt31.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl sänker priset på plastpåsar från 6,50 till 3,90 den 1 november 2024. Av plastpåseskattens påslag på 3 kr blir prissänkningen därmed 2,60 kr. Resterande 40 öre per såld plastpåse kommer företaget avsätta i Lidl Future Initiatives, Lidl Sveriges initiativ för investeringar i projekt som gynnar hållbarhet i dagligvaruhandeln.
Lidl har den billigaste frukt- och gröntkassen i Sverige24.10.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I en färsk undersökning gjord av Matpriskollen utsågs Lidls frukt- och gröntkasse till den billigaste, när 40 likvärdiga produkter jämfördes hos olika butikskedjor. Skillnaden mellan Lidls kasse och den dyraste var över 200 kr.
Prisad proteinbar22.10.2024 09:35:21 CEST | Pressmeddelande
Perfekta som mellanmål efter träningen eller för att ge gröten en extra proteinskjuts – proteinbars är populära bland många. En av marknadens allra godaste bars hittar du på Lidl. Aftonbladets testpanel imponerades av Sportyfeels deluxe-bar som fick fyra plus i betyg. Aftonbladets testpatrull har genomfört ett blindtest där deltagarna fick prova tolv olika produkter. Utöver att märket var okänt visste de inte heller något om vare sig protein- eller sockermängd. Deltagarna betygsatte bitarna utifrån smak, utseende och konsistens. Sportyfeels De Luxe Protein, Peanut, cookie, caramel fick juryn på fall på grund av sin krispiga konsistens och att bedöms ha ”extra allt” – jordnötter, kola och kaksmulor. Trots att den inte innehåller något tillsatt socker tyckte deltagarna att den smakar godis. Utöver att vara en av testets billigaste proteinbars är Sportyfeels deluxe-bar också en av de mest proteinrika barerna, med 29,6 gram protein. En riktigt fullträff med andra ord. – Vi är stolta över a
Lidl öppnar sin fjärde butik i Uppsala17.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige har slutit avtal om att öppna ytterligare en butik i Uppsala. Belägen längs Kungsgatan i Uppsala, blir Lidls butik en viktig pusselbit i att expandera centrala Uppsala. Butiken om 2 200 kvadratmeter planeras att öppna under 2025. – I alla våra etableringar är det avgörande att läget är det rätta. Med den nya butiken i Uppsala kommer vi nå tusentals nya hushåll och ytterligare öka tillgängligheten till mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Framgång för årets Ge 10 kr-kampanj: över 1,5 miljoner kronor insamlade till Barncancerfonden16.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltog Lidl Sverige i Barncancerfondens septemberkampanj. Med initiativet ”Ge 10 kr” som löpt i alla Lidls butiker runt om i landet samlade Lidl Sverige tillsammans med sina kunder in 1 558 100 kronor till Barncancerfonden. Pengar som går till barncancerforskning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum