Halloweenfirandet växer i Sverige – omsätter 1,6 miljarder kronor
En undersökning från Svensk Handel visar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, en ökning från förra årets 55 procent. I synnerhet yngre personer och barnfamiljer har omfamnat firandet; hela 85 procent av de tillfrågade med barn i hushållet tänker delta.

I år är det framför allt dekorationsköpen som ökar. Drygt hälften av firarna planerar att skaffa pumpor och andra dekorationer för att skapa en spöklik atmosfär. Dessutom ser vi en tydlig ökning i intresset för utklädnad, smink och kostymer, som ökat från 23 till 32 procent. En övervägande andel, 84 procent, planerar att köpa godis, en tradition som etablerat sig snabbt med "bus eller godis"-lekens intåg.
– Halloween är en tradition som växer sig allt starkare bland svenska hushåll, vilket får positiva effekter för handeln. Såväl större delbranscher, som mer nischade butiker hoppas nu på en god försäljning, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Halloween är särskilt viktig för dagligvaruhandeln, där 33 procent av handlarna anger högtiden som avgörande för försäljningen, upp från 25 procent 2023. Det finns även ett intresse inom sällanköpshandeln, där 11 procent ser Halloween som en viktig högtid. Trots den ökade intresset i Sverige befinner vi oss fortsatt långt ifrån att det ligger långt från amerikanska nivåer, där Halloween är en av årets största konsumtionshögtider.
Totalt väntas svenskarnas Halloween-konsumtion i år öka från 1,5 till cirka 1,6 miljarder kronor. Handlarna ser tillväxtpotential, och många erbjuder specialkampanjer för att möta det ökade intresset. I dagligvaruhandeln planerar hela 63 procent att satsa på specifika Halloween-erbjudanden, en markant ökning från förra årets 38 procent.
– Det är glädjande att omsättningen förväntas öka. Handelshögtider är generellt sett viktiga för stora delar av branschen, och för vissa är Halloween en av årets mest intensiva försäljningsperioder, säger Maria Mikkonen.
Halloween fortsätter därmed att stärka sin plats i svenskarnas hjärtan, med allt fler som ser det som en välkommen anledning att pynta, klä ut sig och njuta av lite skräckblandad glädje – gärna med en söt twist.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum