Adlibris samlar alla varumärken i ny design
Adlibris nya varumärkesidentitet ska inspirera till läsning, lärande, lek och kreativitet och skapa en ännu bättre kundupplevelse. Campusbokhandeln och Pocket Shop lyfts in i samma identitet och byter namn till Adlibris Campus och Adlibris Pocket.

I det gemensamma varumärket Adlibris skapas varianter för att tydliggöra utbud och kundupplevelse. De nya varianterna blir Adlibris Campus och Adlibris Pocket. Adlibris Campus kommer fortsätta att ha Sveriges tydligaste och starkaste studenterbjudande där den cirkulära affären står i centrum. Adlibris Pocket kommer fortsatt att finnas i reseintensiva lägen och ha ett skräddarsytt och handplockat sortiment med personlig service.
Att förnya och modernisera varumärket Adlibris har vi haft i planerna ett tag och nu är det äntligen dags. När vi nu samlar oss under det gemensamma varumärket Adlibris blir vi tydligare mot kunderna och vi kan bygga vidare på styrkorna i de olika formaten Campus och Pocket, säger Jonas Karlén, vd Adlibris.
Den nya varumärkesidentiteten ska inspirera till läsning, lärande, lek och kreativitet. En ny sammanhållen logotyp och typsnitt knyter ihop varumärket, samtidigt som olika färger visar skillnaden i erbjudanden, där Adlibris leder med röda färgen, Adlibris Campus med den gröna färgen och Adlibris Pocket med den lila färgen. Varumärkesidentiteten har tagits fram av Bold Scandinavia.
I tider av ett ständigt brus och krav på uppmärksamhet vill vi inspirera till upplevelser bortom skärmen. Om det så är en bok som inte går att lägga ifrån sig, ett spel som förgyller en familjemiddag eller pyssel som sätter fart på kreativiteten, vill vi bidra till de där stunderna man minns. Med hjälp av inspiration i alla våra kanaler, vårt stora utbud och låga priser kan vi få fler att läsa, lära och skapa mer, säger Veronica Fras, marknadsdirektör, Adlibris.
Uppdateringen inleds i höst och fortsätter under 2025 för både e-handeln och i butikerna. Redan nu syns den nya varumärkesidentiteten i Adlibrisbutiken i Uppsala. Adlibris har även lanserat en helt ny startsida på adlibris.com som syftar till bättre och enklare orientering och underlättar för kunderna att hitta personaliserade tips, rekommendationer och priskampanjer. Campusbokhandelns skifte till Adlibris Campus sker senare i år. Pocket Shop-butikerna uppdateras till Adlibris Pocket löpande med start under vintern.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
press@adlibris.comBilder

Om Adlibris
Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar28.3.2025 13:00:17 CET | Pressmeddelande
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.
Adlibris minskar klimatavtrycket för tredje året i rad4.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris klimatavtryck 2024 landade på 16 845 ton CO2e, en minskning från året innan med 1300 ton. Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Stor efterfrågan på bokrean – Adlibris visar tvåsiffrig tillväxt24.2.2025 14:41:39 CET | Pressmeddelande
Årets bokrea har fått en stark start hos Adlibris och visar på en fortsatt stor efterfrågan på fysiska böcker. Under förbokningsperioden, som inleddes den fjärde februari, har försäljningen ökat tvåsiffrigt jämfört med föregående år. Särskilt populärt har klassiska romaner tillsammans med historiska berättelser samt spänning varit.
Adlibris blir fortsatt förstahandsval för kommuner och regioner i Addas nya ramavtal19.2.2025 10:01:05 CET | Pressmeddelande
Adlibris har säkrat positionen som första leverantör i Addas nya ramavtal för litteratur, vilket stärker bolagets marknadsledande ställning.
Magnus Nyström blir ny CTO hos Adlibris18.2.2025 08:57:39 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin organisation genom att rekrytera Magnus Nyström som Chief Technology Officer. Magnus har lång erfarenhet av Tech och ledarskap och kommer närmast från rollen som VP Technical Operations på Viaplay Group, där han verkat i nio år. Som CTO på Adlibris kommer han att vara en nyckelperson för den tekniska strategin, säkerställa en stabil och skalbar Tech-arkitektur samt driva utvecklingen av företagets digitala plattform för långsiktig tillväxt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum