Adlibris samlar alla varumärken i ny design
Adlibris nya varumärkesidentitet ska inspirera till läsning, lärande, lek och kreativitet och skapa en ännu bättre kundupplevelse. Campusbokhandeln och Pocket Shop lyfts in i samma identitet och byter namn till Adlibris Campus och Adlibris Pocket.

I det gemensamma varumärket Adlibris skapas varianter för att tydliggöra utbud och kundupplevelse. De nya varianterna blir Adlibris Campus och Adlibris Pocket. Adlibris Campus kommer fortsätta att ha Sveriges tydligaste och starkaste studenterbjudande där den cirkulära affären står i centrum. Adlibris Pocket kommer fortsatt att finnas i reseintensiva lägen och ha ett skräddarsytt och handplockat sortiment med personlig service.
Att förnya och modernisera varumärket Adlibris har vi haft i planerna ett tag och nu är det äntligen dags. När vi nu samlar oss under det gemensamma varumärket Adlibris blir vi tydligare mot kunderna och vi kan bygga vidare på styrkorna i de olika formaten Campus och Pocket, säger Jonas Karlén, vd Adlibris.
Den nya varumärkesidentiteten ska inspirera till läsning, lärande, lek och kreativitet. En ny sammanhållen logotyp och typsnitt knyter ihop varumärket, samtidigt som olika färger visar skillnaden i erbjudanden, där Adlibris leder med röda färgen, Adlibris Campus med den gröna färgen och Adlibris Pocket med den lila färgen. Varumärkesidentiteten har tagits fram av Bold Scandinavia.
I tider av ett ständigt brus och krav på uppmärksamhet vill vi inspirera till upplevelser bortom skärmen. Om det så är en bok som inte går att lägga ifrån sig, ett spel som förgyller en familjemiddag eller pyssel som sätter fart på kreativiteten, vill vi bidra till de där stunderna man minns. Med hjälp av inspiration i alla våra kanaler, vårt stora utbud och låga priser kan vi få fler att läsa, lära och skapa mer, säger Veronica Fras, marknadsdirektör, Adlibris.
Uppdateringen inleds i höst och fortsätter under 2025 för både e-handeln och i butikerna. Redan nu syns den nya varumärkesidentiteten i Adlibrisbutiken i Uppsala. Adlibris har även lanserat en helt ny startsida på adlibris.com som syftar till bättre och enklare orientering och underlättar för kunderna att hitta personaliserade tips, rekommendationer och priskampanjer. Campusbokhandelns skifte till Adlibris Campus sker senare i år. Pocket Shop-butikerna uppdateras till Adlibris Pocket löpande med start under vintern.
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
press@adlibris.comBilder

Om Adlibris
Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Bokåret 2025 – böckerna som sålde mest under 202512.12.2025 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Året börjar gå mot sitt slut och med det stängs bokkapitlet för 2025. När vi bläddrar igenom bokåret ser vi att en expedition från 1897 fångar svenskarnas nyfikenhet, och att klassiker åter väcks till liv genom nya målgrupper. Efterfrågan på verktyg för personlig utveckling har fått uppsving och flera trender på sociala medier speglas på topplistorna. Adlibris har samlat årets boktrender och de titlar som sålt bäst i Sverige under året.
Uppsalastudenten Asta Dahlqvist årets Green Act Award-stipendiat4.12.2025 09:10:01 CET | Pressmeddelande
Av över 500 nominerade är Asta Dahlqvist 2025 års vinnare av Green Act Award. Asta Dahlqvist studerar statsvetenskap på Uppsala universitet och tilldelas stipendiet på 50 000 kr för sitt modiga och uthålliga ledarskap för den gröna omställningen.
Julens läsning flyttar in i Black Week – Augustvinnare och Dan Brown i topp hos Adlibris1.12.2025 10:16:30 CET | Pressmeddelande
Adlibris försäljning under årets Black Week visar att julens läsning i hög grad planeras redan i november. På topplistan samsas Dan Browns nya thriller med Augustprisbelönade Bea Uusma och Lina Wolff, samt klassikern Guinness World Records och en nybörjarläsarbok – en mix som tecknar en tydlig bild av vad svenskarna vill läsa i jul.
Adlibris förvärvar Akademen – förstärker sin närvaro på den finska marknaden24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris AB, Nordens största bokhandel, meddelar idag att företaget förvärvar Akateeminen Kirjakauppa OY (Akademen). Förvärvet är en del av Adlibris långsiktiga satsning på den finska marknaden och innebär att bolaget stärker sin närvaro inom både fysisk och digital bokhandel i Finland. Ägarbytet träder i kraft den 1:a januari 2026.
Adlibris rekryterar Nina Egnell som ny försäljningschef – Ola Toresten utses till vd18.11.2025 15:01:51 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin ledning med ny försäljningschef samt utser Ola Torsten till permanent vd. Nina Egnell rekryteras till rollen som försäljningschef, med ansvar för att driva tillväxt och utveckla kundupplevelsen i både e-handel och fysiska butiker. Samtidigt utses Ola Toresten, nu tillförordnad vd, till permanent vd för bolaget.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum