Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.

Användningen av AI ökar bland svenska företag och bara under det senaste året har antalet företag som implementerat tekniken i sin verksamhet tredubblats. Trots AI:s framfart visar det sig att antalet företag som använder AI i kundtjänst minskat drastiskt. Förra året uppgav 30 procent av företagen att de nyttjade AI för olika uppgifter inom kundtjänst – i år har andelen minskat till 11 procent.
Risk att uppfattas som opersonliga
När AI-användningen inom kundtjänst minskar är det fler som använder tekniken inom områden som inte inkluderar kundinteraktion. Exempelvis datahantering, analys och orderläggning. En fjärdedel av företagen uppger dessutom att verksamheten riskerar att uppfattas som opersonlig om de skulle implementera tekniken.
– Trots att AI utvecklas i en väldigt snabb takt ser vi att företag blir mer medvetna om vikten av mänsklig kontakt i sin kundtjänst. Det är även många som ser risken med att AI kan uppfattas opersonligt och det är troligtvis en anledning till att fler väljer bort tekniken i områden där kundkontakt krävs. Att hitta en balans mellan automatisering och mänskligt kundbemötande med kan bli avgörande för att möta konsumenters förväntningar framåt, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering, Svea Bank.
Fördelarna med AI finns bortom kundservice
Samtidigt som marknadsföring samt datahantering och analys är områden där tekniken tillämpas som mest, finns det andra processer där företag ser att AI kan ha en positiv påverkan på försäljningen. Processer som inte kräver kundservice.
Närmare tre av fem, 57 procent, uppger att AI skulle kunna leda till effektivare säljprocesser och 55 procent menar att det skulle kunna resultera i effektivare marknadskampanjer. En tredjedel, 33 procent, ser även att kunderna kommer bli nöjdare av att företaget implementerar AI och 28 procent anser att det skulle bli kortare besluts- och köpprocesser för kunderna.
Om AI-undersökningen 2024
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 27 maj – 13 juni 2024. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar, marknads-och försäljningschefer samt andra som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

