Fyrhjulsdrivna laddhybrider - Säljstart för Volkswagen Multivan och California eHybrid 4MOTION
Multivan och California eHybrid 4MOTION imponerar med en elektrisk räckvidd på ca 9 mil. Modellerna är också de första bilarna på Volkswagens MQB-plattform med elektrisk driven bakaxel som ger fyrhjulsdrift. Inom campingsegmentet bjuder California eHybrid 4MOTION ett fönster mot framtidens husbilar. Båda modeller finns nu att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.
Södertälje, 6 november 2024 – Volkswagen Transportbilar elektrifierar modellerna Multivan och California med en ny innovativ laddhybridfyrhjulsdrift. Det högeffektiva drivsystemet förenar helelektrisk körning med lång räckvidd och maximalt grepp. Med en systemeffekt på 180 kW (245 hk) består hybridsystemet av en ny högteknologisk fyrcylindrig motor (1,5 TSI evo2), en elektrisk drivmotor på framaxeln och en andra elektrisk drivmotor på bakaxeln. De båda elmotorerna drivs av ett nytt litiumjonbatteri med en energikapacitet på 19,7 kWh – vilket ger en elektrisk räckvidd på upp till 9 mil.
Innovativa ikoner: Andra generationens laddhybriddrift förvandlar kultstatusbussen Multivan och campingbilsikonen California till elbilar i vardagen. På längre sträckor övertygar den mycket ekonomiska drivningen med lång räckvidd vid blandad körning. Ett exempel på den innovativa tekniska utvecklingen från Volkswagen Transportbilar är den helt nya bakaxeln med torsionsaxel som drivs av en andra elektrisk drivmotor. Volkswagen Transportbilar har medvetet valt en kombination av laddhybridteknik och fyrhjulsdrift för att ge perfekt grepp i alla situationer. Multivan eHybrid 4MOTION finns från 656.500 kr1,2 och California, som alltid är byggd på den förlängda karossen och erbjuder popup-tak med sovplatser och andra campingfunktioner, erbjuds som eHybrid 4MOTION från 899.900 kr1,3 (Beach Camper) och 999.900 kr1,3 (Ocean). Försäljningen av Multivan- och California-modellerna med laddhybridfyrhjulsdrift har precis börjat i hela Europa.
Tre effektiva drivkällor: Laddhybriddriften i Multivan och California är ett helt nytt system i den andra eHybrid-generationen. I nya Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION används en högteknologisk turboladdad bensinmotor med beteckningen 1,5 TSI evo2. Den fyrcylindriga motorn på 130 kW (177 hk) kännetecknas av innovativa egenskaper som VTG-turboaggregat (variabel turbingeometri) med effektiv högtrycksinsprutning (350 bar) och den lika effektiva förbränningsprocessen TSI-evo. Det senare säkerställer därmed en hög motorverkningsgrad, vilket i sin tur sänker både förbrukning och utsläpp. Den bränslesnåla och kraftfulla bensinmotorn kombineras med en elmotor på 85 kW (115 hk) på framaxeln. Elmotorn är integrerad i en laddhybridmodul tillsammans med en DSG-växellåda. Den automatiskt 6-växlade lådan (DQ400e evo) har utvecklats och förbättrats specifikt för laddhybrider. Som tredje teknikmodul används en andra elektrisk drivmotor på bakaxelns torsionsaxel. Den elektriska drivmotorn bak har en effekt på 100 kW (136 hk). Tekniskt sett är drivmotorerna fram och bak permanentmagnetiserade synkronmotorer. Tillsammans utvecklar 1,5 TSI evo2-motorn och de elektriska drivmotorerna ett systemvridmoment på 350 Nm, och den maximala effekten är tillgänglig nästan omedelbart från stillastående.
Kraftfullt batteri och snabbladdning: En annan viktig komponent i laddhybridsystemet är det nya högvoltsbatteriet. Med 19,7 kWh har den nästan dubbelt så högt nettoenergiinnehåll som sin motsvarighet i tidigare Multivan eHybrid med framhjulsdrift. Litiumjonhögvoltsbatteriet består av 96 cellmoduler med temperaturreglering genom extern vätskekylning. Som något unikt, jämfört med en laddhybrid med ren fram- eller bakhjulsdrift, används två effekt- och styrelektroniksystem i nya Multivan och California eHybrid 4MOTION istället för bara ett. De sitter vid fram- och bakaxeln och styr energiflödet mellan batteriet och respektive elmotor. De omvandlar batteriets likström (DC) till den växelström (AC) som krävs för att driva de elektriska drivmotorerna. Effekt- och styrelektroniken fram fungerar även som DC/DC-omvandlare för att försörja fordonets lågvoltssystem med 12 V-spänning. I övriga hybridkomponenter ingår även laddaren. Istället för 3,6 kW laddeffekt som i första generationen Multivan eHybrid går det nu att ladda med upp till 11 kW (AC) vid hemmaladdning. På DC-snabbladdningsstationer kan man nu för första gången ladda med upp till 50 kW4.
Tyst elektrisk start: Den nya laddhybridfyrhjulsdriften gör sin premiär inom Volkswagengruppen i modellerna Multivan och California. Detta är första gången det senaste eHybrid-systemet till MQB-plattformen kombineras med en extra elektriskt driven bakaxel. Som eHybrid 4MOTION startar Multivan och California alltid på ren eldrift så länge yttertemperaturen inte sjunker under minus 28 grader. Upp till en hastighet på 65 km/h är den bakre elektriska drivmotorn alltid aktiverad för att ge fyrhjulsdriven ”starthjälp”. Den elektriska bakhjulsdriften är tillgänglig även när batteriet är urladdat: Den effekt som krävs för den elektriska drivmotorn på bakaxeln genereras automatiskt av TSI-motorn och den främre elmotorn, som i detta fall fungerar som generator. Den bakre elektriska drivmotorn kopplas ur automatiskt för att öka effektiviteten när den inte behövs.
Överlägsna köregenskaper: Kraftfördelningen hos 4MOTION-systemet regleras via den elektroniska stabilitetskontrollen (ESC) och är variabel – beroende på körsituation eller grepp på axlarna. Det innebär att upp till 100 procent av drivkraften kan överföras till fram- eller bakaxeln. Om föraren växlar från läge D till Sportläge S aktiveras den permanenta fyrhjulsdriften, t.ex. vid körning i snö eller ojämn terräng. Köregenskaperna och väggreppet påverkas också positivt av den låga tyngdpunkten och den balanserade viktfördelningen, som beror på placeringen av batteriet (under framsätena) och bränsletanken (under den andra sätesraden) samt integrationen av den andra elektriska drivmotorn i bakaxeln. Nya Multivan och California eHybrid 4MOTION kan köras helt på el i hastigheter upp till 130 km/h. I hybridläget är maxhastigheten 200 km/h.
Elektrisk parkeringsklimatisering: Både Multivan eHybrid 4MOTION och California eHybrid 4MOTION erbjuder elektrisk klimatisering när bilen står parkerad. Den kan användas för att kyla, ventilera och värma "folkabussarna". Klimatanläggningen försörjs antingen med energi från högvoltsbatteriet eller med landström under laddningen för att säkerställa en behaglig kupétemperatur i bilen innan körningen påbörjas. Förutom komfortaspekten erbjuder parkeringsklimatanläggningen ytterligare en fördel: Om kupétemperaturen regleras under laddningen ökar räckvidden med eldrift, precis som med en helt eldriven bil, eftersom motsvarande klimatisering inte belastar batterikapaciteten vid eldrift. När laddningskabeln är ansluten förblir bilen luftkonditionerad i cirka 30 minuter. Om parkeringsklimatanläggningen endast drivs med spänningsförsörjningen från högvoltsbatteriet stängs funktionen av efter 10 minuter. Via infotainmentsystemet eller via smartphone-appen kan man aktivera funktionen. Multivan och California kommer att byggas tillsammans med ID. Buzz på Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover, Tyskland. Som alternativ till eHybrid 4MOTION erbjuds en framhjulsdriven TDI-motor på 150 hk till både Multivan och California.
Fotnoter:
- Svenska rekommenderade priser inkl moms. Varje återförsäljare ansvarar självständigt för sin prissättning.
- Multivan eHybrid 4Motion, 130 kW (177 hk)/85 kW (115 hk), 6-växlad direktväxellåda (DSG): Bränsleförbrukning blandad körning med urladdat batteri 7,5-7,9 l/100 km; CO₂-utsläpp med urladdat batteri 169-180 i g/km; viktat CO₂-utsläpp blandad körning 18-21 g/km, strömförbrukning blandad körning 21,7-22,9 kWh/100 km plus 0,8-0,9 l/100 km, elektrisk räckvidd blandad körning 87-95 km.
- California eHybrid 4Motion, 130 kW (177 hk)/85 kW (115 hk), 6-växlad direktväxellåda (DSG): Bränsleförbrukning blandad körning med urladdat batteri 7,7-8,1 l/100 km; CO₂-utsläpp med urladdat batteri 175-185 g/km; viktat CO₂-utsläpp blandad körning 19-22 g/km, strömförbrukning blandad körning 22,3-23,5 kWh/100 km plus 0,9-1 l/100 km, elektrisk räckvidd blandad körning 84-89 km.
- Värdet för den kundrelevanta laddningen är 40 kW, fastställt enligt DIN 70 080. Under idealiska förhållanden (t.ex. mycket låg laddningsnivå eller höga batteritemperaturer) kan dock laddeffekter på upp till 50 kW uppnås.
Nyckelord
Kontakter
Alexander DahlinPress- och Reklamansvarig
Volkswagen Transportbilar
Bilder
Länkar
Volkswagen Transportbilar Sverige
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
Nu startar försäljningen av Volkswagen ID. Buzz GTX18.10.2024 10:53:28 CEST | Pressmeddelande
Med fyrhjulsdrift genom en motor på varje hjulaxel och kraftfull prestanda (total systemeffekt på 250 kW/340 hk), gör ID. Buzz GTX entré på Volkswagen Transportbilars hemsida och i säljsystemen ute hos våra 90-tal agenter runt om i Sverige. Om man vill beställa den snabbaste folkabussen någonsin, under dess 75-åriga historia, står valet mellan normalt axelavstånd och upp till 6 sittplatser eller långt axelavstånd (+ 25 cm) med 7-sitsig konfiguration som standard.
Säljstart för Volkswagen Caddy och Caddy Cargo som laddhybrid - upp till 12 mils räckvidd11.9.2024 18:06:19 CEST | Pressmeddelande
Nu erbjuds Caddy Cargo från Volkswagen Transportbilar, Sveriges mest sålda transportbil, även som laddhybrid (eHybrid) med upp till 12 mils elektrisk räckvidd. En bra möjlighet för företag runt om i landet som vill minska sina CO2-utsläpp och drivmedelskostnader, utan räckviddsbegränsningar vid oplanerade längre resor. Samma drivlina finns även till Caddy, alltså personbilsversionen av Caddy Cargo, med plats för upp till sju personer.
Säljstart för nya California från Volkswagen Transportbilar – Sverigepremiär på Elmia Husvagn Husbil8.9.2024 13:06:58 CEST | Pressmeddelande
Nu öppnar Volkswagen Transportbilar försäljningen av den helt nya California, den ikoniska campingversionen av folkabussen. Med den senaste Multivan i långt utförande som bas har Volkswagen Transportbilar designat om varje del av husbilen och gjort den rymligare, smartare, mer sofistikerad, mångsidigare och mer hållbar. På Elmia Husvagn Husbil 11-15 september visas den upp för första gången i Sverige, men redan idag går den att beställa hos Volkswagen Transportbilars återförsäljare.
Elektrisk skåpbil med 340 hk – Nya ID. Buzz Cargo 4MOTION från Volkswagen Transportbilar22.8.2024 13:54:35 CEST | Pressmeddelande
Nu öppnar Volkswagen Transportbilar försäljningen av den fyrhjulsdrivna versionen av ID. Buzz Cargo. Med dubbla motorer ges en totaleffekt på 250 kW (340 hk) och möjligheten att accelerera från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder eller dra släp på upp till 1.800 kilo. Även den bakhjulsdrivna versionen har fått betydande uppdateringar och erbjuds nu också i en Proline-version med ett mindre batteripaket på 59 kWh (netto) och en räckvidd på cirka 330 km.
Nu startar försäljningen av 7-sitsiga Volkswagen ID. Buzz24.6.2024 10:15:49 CEST | Pressmeddelande
Med 25 centimeters längre axelavstånd mäter nya versionen av ID. Buzz 496 cm på längden och rymmer också ett större batteri på netto 86 kWh. Som standard i Sverige är bilen sjusitsig och med fällt baksäte och urplockade stolar på tredje raden blir lastvolymen hela 2 469 liter. Nya långa ID. Buzz går att beställa redan idag med ett pris från 659 900 kr.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum