Cancerfonden

Marknadsföringsrestriktioner mot ohälsosam mat för att bekämpa barnobesitas föreslås i ny rapport från Cancerfonden

Dela

Marknadsföringsresriktioner av ohälsosam mat och sänkt skatt på grönsaker och frukt är några av de mest effektiva metoderna för att få fler att äta bättre och förebygga övervikt och obesitas. Det visar en ny rapport från de nordiska cancerorganisationerna som sammanställt den senaste forskningen om hur barnobesitas kan förebyggas. 

Sänkt skatt på frukt är en av åtgärderna för att få bukt med barnobesitas Sanna Percivall, Cancerfonden

— Allt fler barn lever med övervikt och det är ett enormt hälsoproblem eftersom övervikt och obesitas är kopplat till minst 13 olika cancersjukdomar och många andra farliga sjukdomar. Vi måste använda oss av forskningen för att vända den utvecklingen, för bara i Sverige har andelen barn som lever med obesitas femdubblats de senaste decennierna, säger Ulrika Årehed Kågström generalsekreterare för Cancerfonden.

Rapporten är en översikt av de mest effektiva strategierna för att förebygga övervikt och obesitas hos barn. Rapporten baseras på 70 systematiska granskningar och meta-analyser samt 54 publikationer. Med rapporten som underlag har det tagits fram ett policydokument som innehåller specifika rekommendationer på åtgärder anpassade för de nordiska länderna. 

Dessa rekommendationer fokuserar på fem övergripande områden: 

  • Ekonomiska åtgärder: Skatter och subventioner har visat sig vara effektiva verktyg för att styra konsumtionen mot hälsosammare riktning. Exempelvis har skatt på sockersötade drycker lett till minskad konsumtion, medan subventioner för hälsosamma livsmedel ökat intaget av frukt och grönsaker. 
  • Marknadsföringsrestriktioner: Begränsningar av marknadsföring av ohälsosamma livsmedel som når barn är viktiga för att minska deras exponering för reklam och marknadsföring som påverkar matvanorna negativt. Forskning visar att obligatoriska restriktioner är mer effektiva än frivilliga åtgärder från industrin.
  • Märkning av livsmedel: Tydlig märkning, som exempelvis trafikljussystem och varningsetiketter, gör det enklare för konsumenter att göra hälsosamma val. Rapporten betonar att obligatorisk front-of-pack-märkning är särskilt effektiv för att öka medvetenheten och leda till hälsosammare köpvanor.         
  • Skolhälsa: Skolan är en central arena för insatser som främjar hälsosamma vanor. Gratis frukt- och grönsaksprogram samt näringsriktiga skolmåltider har positiva effekter på barnens matvanor. Daglig fysisk aktivet har också starkt stöd i forskningen.
  • Tillgänglighet, utbud och överkomliga priser: Offentliga upphandlingar bör användas för att ställa krav på näringsriktig och nyttig mat i miljöer där barn vistas som simhallar, museum och parker. Stadsplanering kan fylla viktig funktion för att främja rörelse. Dels genom att skapa trygga miljöer där barn enkelt kan leka. Men även politiska åtgärder som underlättar för familjer att transportera sig utan att använda bil, med fokus på att göra kollektivtrafiken lättillgänglig och billig.  

— Det här är inte bara våra rekommendationer till politiken, utan det är också vad forskningen säger är mest effektivt. Om politikerna vill föra en politik som sparar samhället miljarder i framtiden och som förebygger risken för att få cancer och andra dödliga sjukdomar så borde de införa de här åtgärderna, säger Ulrika Årehed Kågström, generalsekreterare för Cancerfonden. 

Rapporten presenteras på en högnivåkonferens den 13 november i Köpenhamn 

Rapporten är ett resultat av samarbetet inom projektet CAPOC (Common Actions for the Prevention of Overweight and Obesity among Children). Målet med projektet är att utveckla gemensamma politiska åtgärder för att motverka den ökande trenden av övervikt och obesitas bland barn i Norden. Bakom CAPOC står Cancerfonden tillsammans med de andra nordiska cancerorganisationerna. 

Övervikt och obesitas är kopplat till minst 13 olika cancersjukdomar

Övervikt och obesitas är kopplat till minst 13 olika cancersjukdomar. De senaste decennierna har andel barn som lever med obesitas femdubblats i Sverige och i dag lever 1 av 4 barn med övervikt eller obesitas. Genom att främja goda levnadsvanor som förebygger övervikt kan samhället minska antalet cancerfall på sikt. Forskning visar att ju tidigare i livet hälsosamma vanor etableras desto större är chansen att de finns kvar i vuxen ålder. 

Övervikt och obesitas som grundläggs i unga år följer ofta med upp i vuxen ålder. Cirka 80 procent av barnen i 6–7-årsåldern som har övervikt eller obesitas har fortfarande övervikt eller obesitas i sena tonår och som unga vuxna.  

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Om oss

Cancerfondens vision är att besegra cancer

Genom att finansiera den främsta forskningen, sprida kunskap om cancer och påverka beslutsfattare i viktiga frågor, arbetar vi för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer. Cancerfonden är en fristående, ideell organisation utan statligt stöd. Vårt arbete är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Vi är en av de största finansiärerna av svensk cancerforskning. Sedan 1951 har vi delat ut nära 14 miljarder kronor till de främsta forskningsprojekten i Sverige. Överlevnaden i cancer har mer än fördubblats under samma tid.  

Följ Cancerfonden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Cancerfonden

Nytt initiativ för att utrota livmoderhalscancer – gratis HPV-vaccin till unga kvinnor på Filmstaden i Malmö, Lund och Helsingborg18.11.2024 07:45:00 CET | Pressmeddelande

Kostnadsfritt HPV-vaccin på en biograf. Inom kort blir det verklighet när Cancerfonden, Filmstaden och Capio erbjuder HPV-vaccination på utvalda biografer i flera svenska städer, bland annat i Malmö, Helsingborg och Lund. Erbjudandet gäller kvinnor födda mellan 1994 och 1999 – en grupp som inte fått den senaste varianten av vaccinet i skolan och som bedöms löpa särskilt hög risk att smittas av HPV – det virus som kan orsaka livmoderhalscancer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye