Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Jakop Dalunde: Nu minskar vi utsläppen för tunga transporter

Dela

EU-parlamentet godkände idag de nya utsläppskraven för tunga fordon, bland annat lastbilar och bussar, som medlemsstaterna i rådet och parlamentet kom överens om i januari. 

Jakop Dalunde i EU-parlamentet
Jakop Dalunde i EU-parlamentet

De nya kraven gäller utsläppsminskning för nya lastbilar som säljs inom EU med 45 procent till 2030, 65 procent till 2035 och 90 procent till 2040, jämfört med nuvarande lagstiftning som endast hade krav på en 30-procentig minskning till 2030. 

I sista stund försökte en koalition av högerpolitiker, men även liberaler och socialdemokrater, stjälpa lagstiftningen. En progressiv majoritet, med gröna i spetsen, gick dock vinnande ur striden. 

EU-parlamentariker Jakop Dalunde (MP) har företrätt den gröna gruppen i förhandlingarna om lagstiftningen i transportutskottet och industriutskottet och kommenterar:

  • En ny lastbil rullar i snitt nästan två decennier på vägarna. Därför är det uppenbart att det krävs tydliga omställningskrav, så att lastbilstillverkare får incitament att minska utsläppen och elektrifieras i närtid. Detta beslut är ett väldigt viktigt steg i rätt riktning, även om vi gröna hade velat se betydligt tuffare krav, säger Jakop Dalunde. 

  • Tack och lov lyckades vi med en progressiv majoritet stoppa Moderaternas partigrupp från att skicka tillbaka detta förslag till ritbordet. Det hade varit förödande för våra chanser att nå klimatmålen, som kräver att vi får fart på omställningen av vägtransporter omedelbart, säger Jakop Dalunde.

  • Att sätta en tydlig riktning för omställningen av den tunga transporten nu är avgörande om vi ska kunna nå våra klimatmål, och därför hade det varit katastrof om den här lagstiftningen skjutits upp på oviss framtid, säger Jakop Dalunde. 

Efter dagens beslut väntar formellt godkännande i rådet innan lagstiftningen kan träda i kraft. 

Bakgrund

För att EU ska nå klimatmålen behöver vi starka och ambitiösa lagstiftningar som tvingar framtidens lastbilar att bli utsläppsfria. Precis som för bilar och lätta lastbilar krävs en ambitiös lagstiftning med utsläppskrav för tunga vägtransporter.

Tunga vägfordon orsakar idag 28 procent av samtliga utsläpp från vägtransporter inom unionen, samt sex procent av EU:s totala klimatutsläpp, trots att de endast utgör två procent av alla vägfordon. 

I överenskommelsen ska utsläppskraven som fastställs i denna lagstiftning både omfatta nya tyngre lastbilar och bussar, men från och med 2035 också yrkesfordon som sopbilar. Nya stadsbussar har egna mål, med utsläppsminskning på 90 procent 2030, och 100 procent 2035. 

Inför parlamentsomröstningen idag hade det lagts förslag om att öppna upp den framförhandlade texten för ändringsförslag. Hade det gått igenom hade den förhandlade texten fallit, och förhandlingar med rådet hade behövt börja om nästa mandatperiod, eller så hade det kunnat resultera i att lagstiftningen med nya utsläppskrav aldrig blev av överhuvudtaget.

Miljöutskottet har varit huvudutskott för denna lagstiftning i EU-parlamentet, som också behandlats i transportutskottet och i industriutskottet, i vilka Jakop Dalunde (MP) varit den gröna gruppens förhandlare.

Kontakter

Miljöpartiet de Gröna i Europaparlamentet

Arbetet i Europaparlamentet I Europaparlamentet arbetar våra ledamöter med frågor som rör miljö, klimat, hållbara transporter, energi, jämställdhet, migration och demokrati. Alice Bah Kuhnke är ledamot av parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter, och i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hon är även vice ordförande i Gröna Gruppen. Pär Holmgren är ledamot i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet, och ersättare i jordbruksutskottet och utskottet för transport och turism. Isabella Lövin är ledamot i fiskeriutskottet, utvecklingsutskottet och utskottet för industrifrågor, innovation, forskning och energi.

Följ Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

EU skjuter upp lag om skogsskövling – Pär Holmgren (MP): “Skandal”26.11.2025 12:40:18 CET | Pressmeddelande

EU-parlamentet har idag röstat om att för andra gången med ytterligare ett år skjuta upp implementeringen av EU:s avskogningslag, EUDR (Regulation on Deforestation-free Products). Lagen är en del av reformpaketet “Green Deal” som beslutades förra mandatperioden och syftar till att stoppa produkter som orsakar skogsskövling att säljas på EU:s marknad. Pär Holmgren (MP) kritiserar att lagen ytterligare skjuts upp och påtalar att avskogning var en viktig fråga under klimattoppmötet COP30 som avslutades i Amazonas förra veckan. – Det här är en fullständig skandal och ett stort haveri att EU-högern med hjälp av extremhögern fortsätter sabotera klimatpolitiken. Världen har just kommit överens om att ta krafttag mot regnskogsskövlingen och bara några dagar senare tar EU-parlamentet beslut som gör att dessa produkter kommer fortsätta säljas på EU:s marknad i ytterligare ett år, säger Pär Holmgren (MP).

Isabella Lövin (MP) om nästa års fiskekvoter i Östersjön: “Kvoterna strider mot EU:s regler”28.10.2025 12:50:17 CET | Pressmeddelande

EU:s ministerråd presenterade idag sitt beslut om nästa års fiskekvoter i Östersjön. Trots upprepade larm om tomma nät från kustfiskare väljer rådet att fatta beslut som strider mot den så kallade femprocentsregeln – nödbromsen i EU:s fiskelagstiftning. I centrala Östersjön höjs kvoten, medan den endast sänks något i Bottenhavet jämfört med förra året. Besluten möts av skarp kritik från Miljöpartiets EU-parlamentariker Isabella Lövin.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye