Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Jakop Dalunde: Nu minskar vi utsläppen för tunga transporter

Dela

EU-parlamentet godkände idag de nya utsläppskraven för tunga fordon, bland annat lastbilar och bussar, som medlemsstaterna i rådet och parlamentet kom överens om i januari. 

Jakop Dalunde i EU-parlamentet
Jakop Dalunde i EU-parlamentet

De nya kraven gäller utsläppsminskning för nya lastbilar som säljs inom EU med 45 procent till 2030, 65 procent till 2035 och 90 procent till 2040, jämfört med nuvarande lagstiftning som endast hade krav på en 30-procentig minskning till 2030. 

I sista stund försökte en koalition av högerpolitiker, men även liberaler och socialdemokrater, stjälpa lagstiftningen. En progressiv majoritet, med gröna i spetsen, gick dock vinnande ur striden. 

EU-parlamentariker Jakop Dalunde (MP) har företrätt den gröna gruppen i förhandlingarna om lagstiftningen i transportutskottet och industriutskottet och kommenterar:

  • En ny lastbil rullar i snitt nästan två decennier på vägarna. Därför är det uppenbart att det krävs tydliga omställningskrav, så att lastbilstillverkare får incitament att minska utsläppen och elektrifieras i närtid. Detta beslut är ett väldigt viktigt steg i rätt riktning, även om vi gröna hade velat se betydligt tuffare krav, säger Jakop Dalunde. 

  • Tack och lov lyckades vi med en progressiv majoritet stoppa Moderaternas partigrupp från att skicka tillbaka detta förslag till ritbordet. Det hade varit förödande för våra chanser att nå klimatmålen, som kräver att vi får fart på omställningen av vägtransporter omedelbart, säger Jakop Dalunde.

  • Att sätta en tydlig riktning för omställningen av den tunga transporten nu är avgörande om vi ska kunna nå våra klimatmål, och därför hade det varit katastrof om den här lagstiftningen skjutits upp på oviss framtid, säger Jakop Dalunde. 

Efter dagens beslut väntar formellt godkännande i rådet innan lagstiftningen kan träda i kraft. 

Bakgrund

För att EU ska nå klimatmålen behöver vi starka och ambitiösa lagstiftningar som tvingar framtidens lastbilar att bli utsläppsfria. Precis som för bilar och lätta lastbilar krävs en ambitiös lagstiftning med utsläppskrav för tunga vägtransporter.

Tunga vägfordon orsakar idag 28 procent av samtliga utsläpp från vägtransporter inom unionen, samt sex procent av EU:s totala klimatutsläpp, trots att de endast utgör två procent av alla vägfordon. 

I överenskommelsen ska utsläppskraven som fastställs i denna lagstiftning både omfatta nya tyngre lastbilar och bussar, men från och med 2035 också yrkesfordon som sopbilar. Nya stadsbussar har egna mål, med utsläppsminskning på 90 procent 2030, och 100 procent 2035. 

Inför parlamentsomröstningen idag hade det lagts förslag om att öppna upp den framförhandlade texten för ändringsförslag. Hade det gått igenom hade den förhandlade texten fallit, och förhandlingar med rådet hade behövt börja om nästa mandatperiod, eller så hade det kunnat resultera i att lagstiftningen med nya utsläppskrav aldrig blev av överhuvudtaget.

Miljöutskottet har varit huvudutskott för denna lagstiftning i EU-parlamentet, som också behandlats i transportutskottet och i industriutskottet, i vilka Jakop Dalunde (MP) varit den gröna gruppens förhandlare.

Kontakter

Miljöpartiet de Gröna i Europaparlamentet

Arbetet i Europaparlamentet I Europaparlamentet arbetar våra ledamöter med frågor som rör miljö, klimat, hållbara transporter, energi, jämställdhet, migration och demokrati. Alice Bah Kuhnke är ledamot av parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter, och i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hon är även vice ordförande i Gröna Gruppen. Pär Holmgren är ledamot i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet, och ersättare i jordbruksutskottet och utskottet för transport och turism. Isabella Lövin är ledamot i fiskeriutskottet, utvecklingsutskottet och utskottet för industrifrågor, innovation, forskning och energi.

Följ Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Isabella Lövin åker till COP29 i Baku11.11.2024 13:13:00 CET | Pressmeddelande

Idag inleds COP 29 i Baku, Azerbajdzjan. Miljöpartiets EU-parlamentariker Isabella Lövin deltar på klimattoppmötet som observatör för att följa förhandlingarna. – Jag åker till COP29 med stor oro. Finansieringsfrågan är den stora knäckfrågan det här mötet och är den fråga som avgör om vi kommer kunna nå målen i Parisavtalet eller inte. Om inte Trumps återtåg till Vita huset ska lamslå förhandlingarna fullständigt måste EU nu ta ett starkt ledarskap och visa på stora ambitionshöjningar. Romina Pourmokhtari måste driva på för detta i förhandlingarna. Trovärdigheten i Parisavtalet står på spel. – Sverige har varit en ledande aktör i det internationella klimatsamarbetet, men nu ser vi hur åtgärderna på hemmaplan dras tillbaka. Fossila subventioner ökar, elektrifieringen bromsar, utsläppen ökar och vi är på väg att missa våra egna klimatmål. Dessutom drar regeringen ned på vårt stöd till FN:s klimatfonder och är det enda nordiska land som inte bidrar till fonden för förluster och skador. De

Pär Holmgren blir parlamentets ständige kontaktperson till EU:s miljöbyrå23.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vi befinner oss i en akut miljö- och klimatkris som orsakas av flera sammanhängande drivkrafter. Klimatförändringarna, förlusten av biologisk mångfald och föroreningar är olika sidor av samma mynt. EEA bidrar med extremt viktig kunskap för att vi i parlamentet ska förstå hur dessa hänger ihop och därmed kunna bemöta krisen på ett holistiskt sätt, säger Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker Jag ser fram emot att ha ett nära och regelbundet samarbete för att EEA ska få maximalt inflytande. Med min bakgrund som meteorolog och klimatexpert förstår jag hur viktigt det är att våra politiska beslut har vetenskaplig förankring. Endast då kan vi utveckla långsiktiga lösningar som verkligen kan möta de utmaningar vi står inför, säger Pär Holmgren (MP) Bakgrund: Den europeiska miljöbyrån (EEA) är ett EU-organ som förser EU med tillförlitlig och oberoende information för att stödja arbetet med att nå miljö- och klimatmålen. EEA arbetar i nära samarbete med organisationer på europeisk, nationell, r

EU-kommissionen föreslår att skjuta upp avskogningslagen2.10.2024 16:04:00 CEST | Pressmeddelande

Idag föreslog EU-kommissionen att skjuta upp avskogningslagen med ett helt år. Lagen, antogs förra året efter svåra förhandlingar. Den syftar till minska global avskogning genom att begränsa tillgången till utvalda produkter som bidrar till avskogning på EU:s inre marknad. Förslaget att nu skjuta upp den kommer efter påtryckningar från bland annat Brasilien, samt partigruppen EPP, där Kristdemokraterna och Moderaterna ingår. Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, kommenterar: – Det är oerhört oroande att kommissionen föreslår att lagen ska skjutas upp. Vi är mitt i en klimat- och biologiskmångfaldkris, vi har inte råd att vänta en enda dag, än mindre 12 månader. Kommissionen borde fokusera på att åtgärda problemet, inte skjuta upp lösningen, säger Pär Holmgren. – Skogen spelar en helt avgörande roll om vi ska kunna hejda klimatkrisen, och vi vet att läget är mer akut än vi tidigare trott. Att förhala en lag som effektivt ska motverka avskogning och därmed bevara vår främsta

Seger för Miljöpartiet: nödbromsen för fiskbestånden blir kvar i EU-lagstiftning23.9.2024 18:38:00 CEST | Pressmeddelande

Idag röstade EU-parlamentets fiskeriutskott för Miljöpartiets förslag att behålla den så kallade "nödbromsen" i EU:s fiskerilagstiftning. Beslutet innebär att Kommissionens försök att ta bort den avgörande fem-procentsregeln, som ska säkerställa att det riktade fisket stoppas när risken för beståndskollaps är större än fem procent, inte behandlas av parlamentet, och att den därmed kvarstår.

Isabella Lövin får tunga uppdrag i EU-parlamentet23.7.2024 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Idag valdes Isabella Lövin (MP), EU-parlamentariker, till förste vice ordförande i EU-parlamentets utvecklingsutskott (DEVE). Utvecklingsutskottet har som ansvar att bland annat föra politisk dialog med utvecklingsländerna, granska samarbetsavtal och utvärdera utvecklingsbiståndet. Som tidigare biståndsminister har jag god insyn i EU:s biståndspolitik. EU är världens största biståndsgivare, och vår plats i en allt oroligare omvärld är viktigare än någonsin. EU:s biståndspolitik ska bidra till att utrota fattigdom, stärka kvinnors och flickors rättigheter, stödja utvecklingsländer i klimatomställningen och bygga ett starkt civilsamhälle. Ett bra och effektivt bistånd utgår från lokala behov och lokalt ägarskap, och ska inte villkoras utifrån givarländernas egenintressen. EU-parlamentets granskande funktion är allt viktigare i en tid då allt fler länder styrs av högerpopulister. I Sverige ser vi hur regeringen vill rikta om biståndet, bort från de fundamentala grundidéerna med utveckling

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye