Rekordminskning tack vare EU:s utsläppshandel: 15,5 procent lägre utsläpp inom ETS-systemet 2023
Utsläppshandeln är EU:s viktigaste klimatverktyg, det bekräftar nya siffror från EU-kommissionen. Förra året rekordminskade nämligen utsläppen i EU inom denna sektor med 15,5 procent jämfört med 2022 års nivå, tack vare utfasningen av kol i Europa — som utsläppshandeln (ETS) kraftigt bidragit till.
EU-parlamentariker Jakop Dalunde, som varit med och förhandlat fram en uppdatering av EU:s utsläppshandel kommenterar:
-
Det är mycket glädjande att återigen, tydligare än någonsin, se hur utsläppshandeln gör skillnad! Det vi nu kan konstatera är alltså att utsläppen nästan har halverats sedan systemet infördes år 2005. Detta är en positiv signal och ett viktigt steg på vägen mot att nå EU:s klimatmål, säger Jakop Dalunde.
-
Vi ser också svart på vitt hur viktig omställningen till förnybart är. Rapporten fastslår nämligen att utsläppen från elproduktion minskade med hela 24 procent jämfört med 2022. Detta beror främst på att vind- och solenergi allt mer konkurrerar ut både kol och gas, säger Jakop Dalunde.
-
De här siffrorna visar också hur viktigt det är att vi nu fått med oss resten av EU-parlamentet på att skärpa och bredda utsläppshandeln ytterligare. Flygutsläppen ökade nämligen jämfört med 2022 med cirka 10 procent, till följd av flygindustrins återhämtning efter pandemin. Men tack vare den uppdaterade ETS-lagstiftningen är gratisutsläppen för flyg snart ett minne blott och då lär vi se en omvänd utsläppskurva även inom denna sektor, säger Jakop Dalunde.
Bakgrund
Utsläppshandeln är den europeiska motsvarigheten till en koldioxidskatt, men istället för en skatt på utsläpp är det ett handelssystem. Det fungerar så att EU begränsar hur många utsläppsrätter det finns, det vill säga hur mycket koldioxid som får släppas ut av industrin och energiproducenterna varje år. Utsläppsrätterna auktioneras därefter ut till industrin och energiproducenter, vilket gör att det är marknaden själv som sätter priset. Därefter kan aktörerna själva köpa och sälja utsläppsrätterna på en marknad.
Är det dyrt att köpa utsläppsrätter så är det dyrt att släppa ut. Men det betyder också att det blir ännu mer ekonomiskt att ställa om, och minska användningen av fossila bränslen i industrin. Prisutvecklingen för utsläppsrätter bidrar därför till att fasa ut kol, olja och fossilgas ur hela ekonomin. Det betyder också att man på EU-nivå kan bestämma hur mycket som får släppas ut på ett givet år och sätta en tydlig målsättning för minskning av utsläpp och när sektorer inte längre kommer kunna köpa utsläppsrätter.
Eftersom EU ETS är ett marknadssystem agerar det inte bara på tillgång och efterfrågan här och nu, utan också på prissignaler och förväntningar kring den framtida utvecklingen. Om bolag i behov av utsläppsrätter gör en bedömning av att priset kommer stiga på tio års sikt blir de mer benägna att ställa om under samma tidsperiod.
EU:s utsläppshandel ETS reviderades 2023 som en del av kommissionens stora klimatsatsning, reformpaketet “Fit For 55”. Namnet avser EU:s mål om 55 procent utsläppsminskning till 2030.
Uppdateringen av utsläppshandeln innebär bland annat följande:
Ambitionsnivån: Med nuvarande lagstiftning så minskar antalet utsläppsrätter med 43 procent till 2030 jämfört med 2005 års nivå. I kommissionens förslag på ny lagstiftning var minskningen 61 procent till 2030. Den överenskommelse som nu nåtts innebär en något högre ambitionshöjning än i kommissionens förslag, motsvarande 62 procents minskning till 2030 jämfört med 2005 års nivå.
Klimattullarna (CBAM): Klimattullarna, eller formellt “gränsjusteringsmekanism för koldioxid”, kommer med överenskommelsen att införas successivt och omfatta järn, stål, elektricitet, gödsel och cement likt i kommissionens förslag, men dessutom att inkludera vissa plaster (polymerare) och vätgas, vilket den gröna gruppen i EU-parlamentet varit pådrivande för.
Den fria tilldelningen: Den fria tilldelningen är länken mellan utsläppshandeln och klimattullarna och har varit en subvention för de delar av industrin som är utsatta för internationell konkurrens, där industrin fått en viss mängd utsläppsrätter gratis istället för att behöva köpa dem på auktion. Med de nya klimattullarna försvinner anledningen att ha fri tilldelning. Med överenskommelsen så kommer 48,5 procent av den fria tilldelningen att vara borta till 2030 och den fria tilldelningen att vara helt avskaffad 2034. Den gröna gruppen hade velat se att minst 50 procent av den fria tilldelningen avskaffades 2030 och att den fria tilldelningen var fullt avskaffad senast 2032.
Sjöfarten: Som del av överenskommelsen så kommer nu rederierna att behöva betala för 100 procent av sina utsläpp för resor mellan två hamnar inom EU och 50 procent av sina resor mellan en hamn i EU och en hamn utanför EU från 2024. Det är första gången sjöfartens utsläpp prissätts. Fartyg större än 5000 GT (bruttodräktighet) omfattas, men lagstiftningen kommer att ses över av kommissionen 2026 för att potentiellt omfatta även mindre fartyg, mellan 400 och 5000 GT.
Flyget: Den fria tilldelningen till flyget ska avslutas 2026, icke-CO2 utsläpp för flyg som står för en stor del av klimatpåverkan ska för första gången i EU:s historia börja beräknas och 2028 ska det komma ett lagförslag på hur dessa ska inkluderas i utsläppshandeln. Utsläppshandeln kommer också breddas till att även inkludera internationella flyg mellan EU och tredjeländer 2027 om CORSIA inte substantiellt har förbättras till dess. (CORSIA behöver kunna nå net-zero målet 2050, och CORSIA behöver täcka 70% eller mer av internationella flygs utsläpp för att denna provision inte ska träda i kraft).
Fonderna: Som del av överenskommelsen kommer det att inrättas en social klimatfond, där intäkter går till insatser för att göra omställningen så rättvis som möjligt. Dessutom höjs anslagen till innovationsfonden, vilket är en EU-fond som stöttar teknik och innovationer som ligger i framkant för den gröna omställningen. Pengar från ETS:en går även till moderniseringsfonden, som stöttar omställningen i de EU-länder som har svårast att ställa om och sämst ekonomiska möjligheter att göra det.
Länk till EU-kommissionens nya rapport: https://climate.ec.europa.eu/news-your-voice/news/record-reduction-2023-ets-emissions-due-largely-boost-renewable-energy-2024-04-03_en
Kontakter
Beata ThorPressekreterare (föräldraledig)
beata.thor@mp.seMiljöpartiet de Gröna i Europaparlamentet
Arbetet i Europaparlamentet I Europaparlamentet arbetar våra ledamöter med frågor som rör miljö, klimat, hållbara transporter, energi, jämställdhet, migration och demokrati. Alice Bah Kuhnke är ledamot av parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter, och i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hon är även vice ordförande i Gröna Gruppen. Pär Holmgren är ledamot i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet, och ersättare i jordbruksutskottet och utskottet för transport och turism. Isabella Lövin är ledamot i fiskeriutskottet, utvecklingsutskottet och utskottet för industrifrågor, innovation, forskning och energi.
Följ Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet
Isabella Lövin åker till COP29 i Baku11.11.2024 13:13:00 CET | Pressmeddelande
Idag inleds COP 29 i Baku, Azerbajdzjan. Miljöpartiets EU-parlamentariker Isabella Lövin deltar på klimattoppmötet som observatör för att följa förhandlingarna. – Jag åker till COP29 med stor oro. Finansieringsfrågan är den stora knäckfrågan det här mötet och är den fråga som avgör om vi kommer kunna nå målen i Parisavtalet eller inte. Om inte Trumps återtåg till Vita huset ska lamslå förhandlingarna fullständigt måste EU nu ta ett starkt ledarskap och visa på stora ambitionshöjningar. Romina Pourmokhtari måste driva på för detta i förhandlingarna. Trovärdigheten i Parisavtalet står på spel. – Sverige har varit en ledande aktör i det internationella klimatsamarbetet, men nu ser vi hur åtgärderna på hemmaplan dras tillbaka. Fossila subventioner ökar, elektrifieringen bromsar, utsläppen ökar och vi är på väg att missa våra egna klimatmål. Dessutom drar regeringen ned på vårt stöd till FN:s klimatfonder och är det enda nordiska land som inte bidrar till fonden för förluster och skador. De
Pär Holmgren blir parlamentets ständige kontaktperson till EU:s miljöbyrå23.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vi befinner oss i en akut miljö- och klimatkris som orsakas av flera sammanhängande drivkrafter. Klimatförändringarna, förlusten av biologisk mångfald och föroreningar är olika sidor av samma mynt. EEA bidrar med extremt viktig kunskap för att vi i parlamentet ska förstå hur dessa hänger ihop och därmed kunna bemöta krisen på ett holistiskt sätt, säger Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker Jag ser fram emot att ha ett nära och regelbundet samarbete för att EEA ska få maximalt inflytande. Med min bakgrund som meteorolog och klimatexpert förstår jag hur viktigt det är att våra politiska beslut har vetenskaplig förankring. Endast då kan vi utveckla långsiktiga lösningar som verkligen kan möta de utmaningar vi står inför, säger Pär Holmgren (MP) Bakgrund: Den europeiska miljöbyrån (EEA) är ett EU-organ som förser EU med tillförlitlig och oberoende information för att stödja arbetet med att nå miljö- och klimatmålen. EEA arbetar i nära samarbete med organisationer på europeisk, nationell, r
EU-kommissionen föreslår att skjuta upp avskogningslagen2.10.2024 16:04:00 CEST | Pressmeddelande
Idag föreslog EU-kommissionen att skjuta upp avskogningslagen med ett helt år. Lagen, antogs förra året efter svåra förhandlingar. Den syftar till minska global avskogning genom att begränsa tillgången till utvalda produkter som bidrar till avskogning på EU:s inre marknad. Förslaget att nu skjuta upp den kommer efter påtryckningar från bland annat Brasilien, samt partigruppen EPP, där Kristdemokraterna och Moderaterna ingår. Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, kommenterar: – Det är oerhört oroande att kommissionen föreslår att lagen ska skjutas upp. Vi är mitt i en klimat- och biologiskmångfaldkris, vi har inte råd att vänta en enda dag, än mindre 12 månader. Kommissionen borde fokusera på att åtgärda problemet, inte skjuta upp lösningen, säger Pär Holmgren. – Skogen spelar en helt avgörande roll om vi ska kunna hejda klimatkrisen, och vi vet att läget är mer akut än vi tidigare trott. Att förhala en lag som effektivt ska motverka avskogning och därmed bevara vår främsta
Seger för Miljöpartiet: nödbromsen för fiskbestånden blir kvar i EU-lagstiftning23.9.2024 18:38:00 CEST | Pressmeddelande
Idag röstade EU-parlamentets fiskeriutskott för Miljöpartiets förslag att behålla den så kallade "nödbromsen" i EU:s fiskerilagstiftning. Beslutet innebär att Kommissionens försök att ta bort den avgörande fem-procentsregeln, som ska säkerställa att det riktade fisket stoppas när risken för beståndskollaps är större än fem procent, inte behandlas av parlamentet, och att den därmed kvarstår.
Isabella Lövin får tunga uppdrag i EU-parlamentet23.7.2024 11:30:00 CEST | Pressmeddelande
Idag valdes Isabella Lövin (MP), EU-parlamentariker, till förste vice ordförande i EU-parlamentets utvecklingsutskott (DEVE). Utvecklingsutskottet har som ansvar att bland annat föra politisk dialog med utvecklingsländerna, granska samarbetsavtal och utvärdera utvecklingsbiståndet. Som tidigare biståndsminister har jag god insyn i EU:s biståndspolitik. EU är världens största biståndsgivare, och vår plats i en allt oroligare omvärld är viktigare än någonsin. EU:s biståndspolitik ska bidra till att utrota fattigdom, stärka kvinnors och flickors rättigheter, stödja utvecklingsländer i klimatomställningen och bygga ett starkt civilsamhälle. Ett bra och effektivt bistånd utgår från lokala behov och lokalt ägarskap, och ska inte villkoras utifrån givarländernas egenintressen. EU-parlamentets granskande funktion är allt viktigare i en tid då allt fler länder styrs av högerpopulister. I Sverige ser vi hur regeringen vill rikta om biståndet, bort från de fundamentala grundidéerna med utveckling
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum