Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Pär Holmgren: EU-parlamentet sumpar chansen att rädda liv i uppdaterad lag om luftföroreningar

Dela
Pär Holmgren i Starsbourg.
Pär Holmgren i Starsbourg.

Igår klubbade EU-parlamentet en uppdatering av lagstiftningen om utsläppskrav för luftföroreningar från nya fordon. Det handlar om begränsningarna av partiklar och kväveoxider i avgasutsläpp från fordon, samt däck och bromsar, för att förbättra luftkvaliteten och därmed främja människors hälsa, samt miljön. Tyvärr är denna uppdatering långt ifrån tillräckligt ambitiös för att ta itu med detta allvarliga samhällsproblem, enligt Miljöpartiet.

Utsläpp från vägtrafik är den största källan till utsläpp i tätorter i Sverige och 7600 svenskar förväntas dö i förtid varje år till följd av den förorenade luft de andats in. Totalt dödar luftföroreningar sju miljoner människor i världen årligen och i EU är motsvarande siffra över 300 000 fall av för tidig död. Främst drabbas fattiga delar av befolkningen.

EU-parlamentariker Pär Holmgren (MP), är missnöjd med ambitionsnivån och röstade nej till den uppdaterade lagstiftningen:

– Dessa luftföroreningar är ett allvarligt problem som dödar. Här behövs riktigt ambitiös lagstiftning och det är mycket frustrerande att EU-parlamentet inte tar chansen att rädda liv genom att skärpa kraven ordentligt när det gäller utsläpp av luftföroreningar från avgasrör, däck och bromsar, säger Pär Holmgren. 

– Jag är väldigt besviken på att en majoritet i det här huset lyssnar så mycket på lobbyister, att de hellre röstar för tandlösa utsläppskrav än att höja ribban och minska de dödliga effekterna av utsläppen från EU:s fordon, säger Pär Holmgren. 

– Denna lagstiftning är så urvattnad att det knappt är en förbättring av dagens regler. Det är snarare greenwashing att märka nyproducerade bilar med “Euro 7” och låtsas som att de är mindre miljö- och hälsoskadliga än äldre bilar, säger Pär Holmgren.

– Detta är dessutom en rättvisefråga. Att halvera dessa utsläpp från bilar skulle kosta omkring 3500 kronor per såld bensinbil. EU:s fordonsindustri gör rekordvinster. Mer än hälften av alla nya bilar i EU säljs till företag och resten främst till höginkomsttagare. De har råd att ta en lite högre kostnad för att rädda liv och säkerställa renare luft för alla, säger Pär Holmgren.

Bakgrund
Det förslag som nu beslutats, och förhandlats fram mellan EU-kommissionen, EU-parlamentet och ministerrådet, är mindre ambitiöst än det förslag som initialt lades fram av kommissionen, vilket redan då var starkt urvattnat och under den ambitionsnivå som krävs för att rädda liv.

Uppdateringen av lagstiftningen är varken i linje med utlåtandet från EU-kommissionens expertgrupp, EU:s egna klimatambitioner eller de tekniska framsteg som gjorts på området.

Den uppdaterade lagstiftningen antogs med 297 röster för, 190 emot, 37 nedlagda röster.  

Inom ramen för den gröna given åtog sig kommissionen att 2021 lägga fram ett förslag om strängare utsläppskrav för luftföroreningar från fordon med förbränningsmotorer.

De senaste standarderna är Euro 6 för lätta fordon (bilar och skåpbilar) och Euro VI för tunga fordon (lastbilar, bussar och turistbussar). 

Fordon med förbränningsmotorer släpper ut föroreningar dels från avgasrör men också från däckslitage och bromsar (på grund av nötning), medan elfordon endast ger utsläpp från däckslitage och bromsar.

Kontakter

Miljöpartiet de Gröna i Europaparlamentet

Arbetet i Europaparlamentet I Europaparlamentet arbetar våra ledamöter med frågor som rör miljö, klimat, hållbara transporter, energi, jämställdhet, migration och demokrati. Alice Bah Kuhnke är ledamot av parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter, och i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hon är även vice ordförande i Gröna Gruppen. Pär Holmgren är ledamot i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet, och ersättare i jordbruksutskottet och utskottet för transport och turism. Isabella Lövin är ledamot i fiskeriutskottet, utvecklingsutskottet och utskottet för industrifrågor, innovation, forskning och energi.

Följ Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet

Isabella Lövin åker till COP29 i Baku11.11.2024 13:13:00 CET | Pressmeddelande

Idag inleds COP 29 i Baku, Azerbajdzjan. Miljöpartiets EU-parlamentariker Isabella Lövin deltar på klimattoppmötet som observatör för att följa förhandlingarna. – Jag åker till COP29 med stor oro. Finansieringsfrågan är den stora knäckfrågan det här mötet och är den fråga som avgör om vi kommer kunna nå målen i Parisavtalet eller inte. Om inte Trumps återtåg till Vita huset ska lamslå förhandlingarna fullständigt måste EU nu ta ett starkt ledarskap och visa på stora ambitionshöjningar. Romina Pourmokhtari måste driva på för detta i förhandlingarna. Trovärdigheten i Parisavtalet står på spel. – Sverige har varit en ledande aktör i det internationella klimatsamarbetet, men nu ser vi hur åtgärderna på hemmaplan dras tillbaka. Fossila subventioner ökar, elektrifieringen bromsar, utsläppen ökar och vi är på väg att missa våra egna klimatmål. Dessutom drar regeringen ned på vårt stöd till FN:s klimatfonder och är det enda nordiska land som inte bidrar till fonden för förluster och skador. De

Pär Holmgren blir parlamentets ständige kontaktperson till EU:s miljöbyrå23.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vi befinner oss i en akut miljö- och klimatkris som orsakas av flera sammanhängande drivkrafter. Klimatförändringarna, förlusten av biologisk mångfald och föroreningar är olika sidor av samma mynt. EEA bidrar med extremt viktig kunskap för att vi i parlamentet ska förstå hur dessa hänger ihop och därmed kunna bemöta krisen på ett holistiskt sätt, säger Pär Holmgren (MP), EU-parlamentariker Jag ser fram emot att ha ett nära och regelbundet samarbete för att EEA ska få maximalt inflytande. Med min bakgrund som meteorolog och klimatexpert förstår jag hur viktigt det är att våra politiska beslut har vetenskaplig förankring. Endast då kan vi utveckla långsiktiga lösningar som verkligen kan möta de utmaningar vi står inför, säger Pär Holmgren (MP) Bakgrund: Den europeiska miljöbyrån (EEA) är ett EU-organ som förser EU med tillförlitlig och oberoende information för att stödja arbetet med att nå miljö- och klimatmålen. EEA arbetar i nära samarbete med organisationer på europeisk, nationell, r

EU-kommissionen föreslår att skjuta upp avskogningslagen2.10.2024 16:04:00 CEST | Pressmeddelande

Idag föreslog EU-kommissionen att skjuta upp avskogningslagen med ett helt år. Lagen, antogs förra året efter svåra förhandlingar. Den syftar till minska global avskogning genom att begränsa tillgången till utvalda produkter som bidrar till avskogning på EU:s inre marknad. Förslaget att nu skjuta upp den kommer efter påtryckningar från bland annat Brasilien, samt partigruppen EPP, där Kristdemokraterna och Moderaterna ingår. Pär Holmgren, EU-parlamentariker för Miljöpartiet, kommenterar: – Det är oerhört oroande att kommissionen föreslår att lagen ska skjutas upp. Vi är mitt i en klimat- och biologiskmångfaldkris, vi har inte råd att vänta en enda dag, än mindre 12 månader. Kommissionen borde fokusera på att åtgärda problemet, inte skjuta upp lösningen, säger Pär Holmgren. – Skogen spelar en helt avgörande roll om vi ska kunna hejda klimatkrisen, och vi vet att läget är mer akut än vi tidigare trott. Att förhala en lag som effektivt ska motverka avskogning och därmed bevara vår främsta

Seger för Miljöpartiet: nödbromsen för fiskbestånden blir kvar i EU-lagstiftning23.9.2024 18:38:00 CEST | Pressmeddelande

Idag röstade EU-parlamentets fiskeriutskott för Miljöpartiets förslag att behålla den så kallade "nödbromsen" i EU:s fiskerilagstiftning. Beslutet innebär att Kommissionens försök att ta bort den avgörande fem-procentsregeln, som ska säkerställa att det riktade fisket stoppas när risken för beståndskollaps är större än fem procent, inte behandlas av parlamentet, och att den därmed kvarstår.

Isabella Lövin får tunga uppdrag i EU-parlamentet23.7.2024 11:30:00 CEST | Pressmeddelande

Idag valdes Isabella Lövin (MP), EU-parlamentariker, till förste vice ordförande i EU-parlamentets utvecklingsutskott (DEVE). Utvecklingsutskottet har som ansvar att bland annat föra politisk dialog med utvecklingsländerna, granska samarbetsavtal och utvärdera utvecklingsbiståndet. Som tidigare biståndsminister har jag god insyn i EU:s biståndspolitik. EU är världens största biståndsgivare, och vår plats i en allt oroligare omvärld är viktigare än någonsin. EU:s biståndspolitik ska bidra till att utrota fattigdom, stärka kvinnors och flickors rättigheter, stödja utvecklingsländer i klimatomställningen och bygga ett starkt civilsamhälle. Ett bra och effektivt bistånd utgår från lokala behov och lokalt ägarskap, och ska inte villkoras utifrån givarländernas egenintressen. EU-parlamentets granskande funktion är allt viktigare i en tid då allt fler länder styrs av högerpopulister. I Sverige ser vi hur regeringen vill rikta om biståndet, bort från de fundamentala grundidéerna med utveckling

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye