Better Shelter

Better Shelter stärker partnerskapsarbetet med toppkompetens från Naturskyddsföreningen

Dela

STOCKHOLM. För att nå fler människor med akut och långvarigt skydd, stärker Better Shelter sitt partnerskapsteam med Andreas Drufva, idag marknadschef på Naturskyddsföreningen. Syftet med rekryteringen är att ytterligare stärka organisationens arbete med att bygga långsiktiga partnerskap med svenska och internationella företag och givare.

Andreas Drufva och Johan Karlsson
Andreas Drufva och Johan Karlsson

Andreas är ett välkänt ansikte inom svensk insamling för ideella ändamål. Med bakgrund i organisationer som Amnesty, Stiftelsen Friends och Postkodlotteriet har Andreas rört sig i gränslandet mellan kommersiell och ideell verksamhet under en lång tid. Andreas Drufva, som närmast kommer från Naturskyddsföreningen, börjar på Better Shelter i januari 2025.

– Better Shelter är ett lysande exempel på hur innovation mellan näringsliv och idéburen verksamhet bidrar till bättre levnadsvillkor för människor på flykt. Att genom mina erfarenheter av insamling och finansiering få bidra till att fler människor får ett mer värdigt boende under sin tid på flykt är ett uppdrag jag känner stor respekt och ödmjukhet inför, säger Andreas Drufva, som kommer ha titeln Fundraising Manager på Better Shelter.

Med fler flyktingar i världen än någonsin, och många konflikter som pågår i decennier, är behovet för humanitär hjälp – som mat, medicin, tak över huvudet och annan grundläggande infrastruktur – enormt. Utöver det ökar antalet klimatkatastrofer som tvingar människor ur sina hem. De globala hjälporganisationerna måste samtidigt stödja fler människor med mindre resurser.

– Vi är jätteglada att Andreas väljer att börja hos oss på Better Shelter. Med sin långa erfarenhet och kompetens är Andreas precis vad vi behöver för att fördjupa våra samarbeten med givare som vill göra konkret och långsiktig skillnad för människor som tvingats fly. Det är en bekymrande utveckling vi ser på många håll i världen och den privata sektorn kommer bli allt viktigare i responsen till våra stora kriser, säger Johan Karlsson, vd för Better Shelter.

Sedan 2010 har svenska Better Shelter, en icke vinstdrivande humanitär organisation, arbetat för att göra vardagen drägligare för människor på flykt. De tillfälliga husen som organisationen utvecklat levereras i platta paket, byggs upp på plats och kan användas som tillfälliga hem, kliniker och klassrum. I samarbete med UNHCR, Röda Korset och med stöd från bland andra IKEA Foundation har över 90,000 hus redan hjälpt människor i över 80 länder. Målet är att ha hjälpt en miljon människor till år 2030.

Kontakter

Om Better Shelter

Sedan 2010 har svenska Better Shelter, en icke vinstdrivande humanitär organisation, arbetat för att göra vardagen drägligare för människor på flykt. De tillfälliga husen som de utvecklat levereras i platta paket, byggs upp på plats och kan användas som tillfälliga hem, kliniker och klassrum. I samarbete med UNHCR, Röda Korset och med stöd från bland andra IKEA Foundation har över 90,000 hus redan hjälpt människor i över 80 länder. Målet är att ha hjälpt en miljon människor till år 2030.

Följ Better Shelter

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Better Shelter

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye