Vinst för elbilsrevolutionen: EU-uppgörelse om laddinfrastruktur i natt

Natten mot tisdag 28 mars nåddes en historisk uppgörelse mellan EU-parlamentet och ministerrådet i förhandlingarna om den nya EU-lagstiftningen för utbyggnaden av infrastruktur för alternativa bränslen, AFIR.
Den nya lagen kommer att snabba på utfasningen av fossila transporter och bidra till att pålitlig laddinfrastruktur för elfordon kommer på plats i hela EU.
Miljöpartiets EU-parlamentariker Jakop Dalunde kommenterar:
-
Detta är ett avgörande steg för elbilsrevolutionen. För att såväl konsumenter som fordonsindustrin ska våga satsa helhjärtat på elektrifieringen måste laddinfrastukturen vara på plats och just det ska EU säkerställa inom de närmaste två till sju åren, säger Jakop Dalunde (MP), medlem i transportutskottet.
-
Laddstolparna i såväl Sverige, som resten av EU ska inte bara bli fler med den nya lagen, det ska också bli enklare att betala. Idag kräver alltför många laddstationer att den som behöver ladda har ett särskilt abonnemang eller medlemskap. Nu blir det lättare att betala direkt med ett kort, säger Jakop Dalunde.
-
Just utbyggnaden av laddinfrastruktur för elbilar har varit en prio för oss gröna, men det är också en stor grön vinst att kraven för laddinstrauktur höjs för lastbilar, fartyg, tåg och flyg. Tyvärr är ambitionerna för dessa fordonstyper inte så ambitiösa som vi gröna krävt, men ändå ett steg i rätt riktning, säger Jakop Dalunde.
Bakgrund
Transporter stod för ungefär en fjärdedel av EU:s totala koldioxidutsläpp 2019, varav 71,7 procent kom från vägtransporter, enligt den Europeiska miljöbyrån (EEA).
EU-lagstiftningen för utbyggnaden av infrastruktur för alternativa bränslen (AFIR) är en viktig pusselbit i EU:s stora klimatpaket, Fit For 55.
För att klimatsäkra transportsektorn behöver vi flytta trafik till mer hållbara transportsätt, såsom tåg. Men vi kommer även i fortsättningen använda oss av bilar, och då måste dessa bilar vara så klimatvänliga som möjligt. Lösningen här stavas elektrifiering och omställningen från förbränningsmotorer till elbilar är redan långt på väg, inte minst i Sverige. Infrastrukturen för att stötta denna omställning har dock halkat efter, och runt om i EU ser vi att hindret för elbilar är tillgänglighet av laddstolpar, och inte ovilja eller ekonomi.
Den nya överenskommelsen sätter bindande nationella minimimål för utbyggnaden av infrastruktur för alternativa bränslen och uppmanar EU-länderna att presentera sina planer för hur de ska uppnå dem.
Överenskommelsen fastställer att:
-
Medlemsstaterna ska säkerställa att det finns laddstationer för lätta fordon (det vill säga elbilar) med minst 400 kW total laddeffekt, var sjätte mil längs EU:s viktigaste motorvägar, identifierade i infrastukturlagstiftiningen TEN-Ts stomnätverk. Laddstationernas kapacitet ska öka till 600 kW effekt från 2028. Vi gröna hade velat se ännu tydligare mål även för 2035, men detta kan komma med revisionen som förväntas 2026.
-
Antalet laddstolpar ska också öka i förhållande till antalet registrerade elbilar i ett medlemsland. Det ska finnas minst 1,3 kW tillgänglig laddeffekt installerad.
-
Det ska bli enklare att betala vid nya laddstationer, som måste kunna tillhandahålla betalning med betalkort, eller kontantfria lösningar. Dessutom ska priser för laddning och tankning uttryckas per kWh för el eller kg för vätgas, samt bli enklare att granska och jämföra.
-
Även laddinfrastrukturen för tunga fordon ska stärkas. 2030 ska det finnas laddstationer för tunga fordon var sjätte mil utmed EU:s viktigaste motorvägar och var tionde mil i det bredare TEN-T-nätverket. Även här saknas tyvärr mål för 2035.
-
EU:s större hamnar måste också tillhandahålla laddmöjligheter från land till fartyg från 2030. Detta kommer inte bara att bidra till att minska koldioxidutsläppen från sjötransporter, utan också avsevärt minska lokala luftföroreningar i hamnområden.Vi gröna hade velat se ännu skarpare krav.
-
Med den nya lagstiftningen tillkommer också bindande krav för medlemsstaterna att börja planera infrastruktur för utfasning av dieseldrivna tåg.
-
Vi gröna hade velat se mer ambitiösa krav på flyget men den nya överenskommelsen säkerställer åtminstone att flygplatser måste tillhandahålla elektricitet för parkerade flygplan vid alla gater senast 2025 och vid avlägsna parkeringar 2030. Detta för att undvika att flygplanen konsumerar fossilbränsle när de står på marken. Tyvärr är små flygplatser och privatjettar undantagna dessa krav.
Nu väntar det sista steget i processen, nämligen att överenskommelsen godkänns av såväl EU-parlamentet som ministerrådet.
Kontakter
Beata ThorPressekreterare (föräldraledig)
beata.thor@mp.seMiljöpartiet de Gröna i Europaparlamentet
Arbetet i Europaparlamentet I Europaparlamentet arbetar våra ledamöter med frågor som rör miljö, klimat, hållbara transporter, energi, jämställdhet, migration och demokrati. Alice Bah Kuhnke är ledamot av parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter, och i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hon är även vice ordförande i Gröna Gruppen. Pär Holmgren är ledamot i utskottet för miljö, folkhälsa och livsmedelssäkerhet, och ersättare i jordbruksutskottet och utskottet för transport och turism. Isabella Lövin är ledamot i fiskeriutskottet, utvecklingsutskottet och utskottet för industrifrågor, innovation, forskning och energi.
Följ Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Miljöpartiet de gröna i EU-parlamentet
Alice Bah Kuhnke bär svenskarnas skräp på ELLE-galan25.4.2025 17:19:38 CEST | Pressmeddelande
Idag går årets ELLE-gala av stapeln och EU-parlamentarikern Alice Bah Kuhnke närvarar iklädd en kreation signerade Bea Szenfeld gjord av svenskars textilavfall, insamlat av Telge Återvinning.
Pär Holmgren (MP) besöker Katrineholm9.4.2025 08:30:17 CEST | Pressinbjudan
EU-parlamentariker Pär Holmgren (MP) genomför den 10 till 16 april en turné med fokus på jordbrukspolitik. I samband med att EU ska ta fram ny jordbrukspolitik står flera avgörande frågor i centrum: Hur kan vi öka den egna matproduktionen och få fler bönder, stötta lantbruk som vill generationsväxla och göra jordbruken till en kraft som gynnar klimatomställning och biologisk mångfald? Turnén består av verksamhetsbesök, möten och evenemang och når Katrineholm 15 april med flera verksamhetsbesök.
Pär Holmgren (MP) besöker Norrköping9.4.2025 08:26:45 CEST | Pressinbjudan
EU-parlamentariker Pär Holmgren (MP) genomför den 10 till 16 april en turné med fokus på jordbrukspolitik. I samband med att EU ska ta fram ny jordbrukspolitik står flera avgörande frågor i centrum: Hur kan vi öka den egna matproduktionen och få fler bönder, stötta lantbruk som vill generationsväxla och göra jordbruken till en kraft som gynnar klimatomställning och biologisk mångfald? Turnén består av verksamhetsbesök, möten och evenemang och når Norrköping 14 april med bland annat verksamhetsbesök och föreläsning på Campus Norrköping.
Pär Holmgren (MP) besöker Skaraborg9.4.2025 08:21:50 CEST | Pressinbjudan
EU-parlamentariker Pär Holmgren (MP) genomför 10 till 16 april en turné med fokus på jordbrukspolitik. I samband med att EU ska ta fram ny jordbrukspolitik står flera avgörande frågor i centrum: Hur kan vi öka den egna matproduktionen och få fler bönder, stötta lantbruk som vill generationsväxla och göra jordbruken till en kraft som gynnar klimatomställning och biologisk mångfald? Turnén består av verksamhetsbesök, möten och evenemang och når Skaraborg helgen 12 till 13 april med besök i bland annat Götene, Hjo och Falköping.
Pär Holmgren (MP) besöker Kristianstad, Lund, Alnarp och Malmö9.4.2025 08:16:58 CEST | Pressinbjudan
EU-parlamentariker Pär Holmgren (MP) genomför 10 till 16 april en turné med fokus på jordbrukspolitik. I samband med att EU ska ta fram ny jordbrukspolitik står flera avgörande frågor i centrum: Hur kan vi öka den egna matproduktionen och få fler bönder, stötta lantbruk som vill generationsväxla och göra jordbruken till en kraft som gynnar klimatomställning och biologisk mångfald? Turnén består av verksamhetsbesök, möten och evenemang och inleds i Skåne 10 till 11 april med besök i Kristianstad och Lund på torsdagen och Alnarp och Malmö på fredagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum