Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Intäkterna för landets morgontidningar fortsätter att minska. Sammanräknat var intäkterna 2 procent lägre under tredje kvartalet 2024 än under tredje kvartalet 2023. Försämringen beror på att annonsintäkterna minskat hela 7 procent, samtidigt är läsaraffären oförändrad. I statistiken framträder en tydlig skillnad mellan landsorts- och storstadspress där de senare utvecklats bättre både vad gäller annons- och läsarintäkter. På totalen är därför intäkterna nästan oförändrade för storstadspress, medan de faller med 3 procent för landsortspress.
Minskningen av morgonpressens annonsintäkter på 7 procent innebär i kronor räknat att dessa föll med 38,3 miljoner kronor från 529,8 MSEK till 491,5 MSEK. Nedgången för annonsaffären har därmed pågått oavbrutet i två hela år, om man utgår från rullande 12-månadsperioder.
Jämfört med tredje kvartalet 2023 ökade de totala läsarintäkterna med 3,4 MSEK till 1568,1 MSEK under tredje kvartalet 2024. Konsumentintäkterna har därmed ökat varje kvartal under det senaste året. Det har dock varit marginella ökningar som inte kunnat kompensera för den kraftiga nedgången i annonsintäkter.
Räknat från hösten 2022 har läsarintäkterna ökat med 2 procent medan annonsintäkterna minskat med hela 20 procent. Summerat innebär det att intäkterna för morgonpressen är 5 procent lägre nu än under tredje kvartalet 2022. Under dessa två år har samtidigt prisnivån i samhället i stort ökat med 10 procent vilket från kostnadssidan försämrat branschens lönsamhet.
"Morgonpressens intäkter fortsätter minska. På två år har de fallit med 5 procent, vilket beror på att annonsintäkterna fallit brant. Samtidigt har prisnivån i Sverige ökat med 10 procent, vilket gör att branschens marginaler klämts ihop även från kostnadssidan. Att situationen för många tidningshus är ansträngd är därför lätt att förstå", säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>

Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
TU kräver att den svenske journalisten i Turkiet släpps omedelbart28.3.2025 14:44:41 CET | Pressmeddelande
Sveriges regering måste skyndsamt vidta åtgärder och göra allt de kan för att tidningen ETC:s reporter Joakim Medin släpps fri. Det säger Tidningsutgivarnas VD Johan Taubert med anledning av att Joakim Medin igår greps i Turkiet och sedan dess inte har gått att nå.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2025 har korats26.3.2025 23:06:09 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en fullsatt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
De digitala läsarintäkterna ökar allt snabbare12.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade läsarintäkter från webben, appar och tryckta tidningar var oförändrade under helåret 2024, jämfört med 2023. Men tillväxttakten för de digitala läsarintäkterna ökar och står nu för 33 procent av den totala läsaraffären, mot 28 procent 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressens annonsintäkter fortsatte minska 202410.3.2025 08:20:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar föll med 8 procent under 2024, jämfört med 2023. Under sista kvartalet 2024 föll annonsintäkterna med hela 9 procent, jämfört med samma kvartal 2023. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Nomineringar klara till Årets Dagstidning 202513.2.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Medieledare, Bildjournalistik, Innovation och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 26 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum