Morgonpressens intäkter fortsätter att falla - värst för landsortspressen
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare faller med två procent under 2024 års tredje kvartal, jämfört med samma period 2023. Fallet orsakas av fortsatt minskande annonsintäkter och landsortspressen utvecklas sämst. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Intäkterna för landets morgontidningar fortsätter att minska. Sammanräknat var intäkterna 2 procent lägre under tredje kvartalet 2024 än under tredje kvartalet 2023. Försämringen beror på att annonsintäkterna minskat hela 7 procent, samtidigt är läsaraffären oförändrad. I statistiken framträder en tydlig skillnad mellan landsorts- och storstadspress där de senare utvecklats bättre både vad gäller annons- och läsarintäkter. På totalen är därför intäkterna nästan oförändrade för storstadspress, medan de faller med 3 procent för landsortspress.
Minskningen av morgonpressens annonsintäkter på 7 procent innebär i kronor räknat att dessa föll med 38,3 miljoner kronor från 529,8 MSEK till 491,5 MSEK. Nedgången för annonsaffären har därmed pågått oavbrutet i två hela år, om man utgår från rullande 12-månadsperioder.
Jämfört med tredje kvartalet 2023 ökade de totala läsarintäkterna med 3,4 MSEK till 1568,1 MSEK under tredje kvartalet 2024. Konsumentintäkterna har därmed ökat varje kvartal under det senaste året. Det har dock varit marginella ökningar som inte kunnat kompensera för den kraftiga nedgången i annonsintäkter.
Räknat från hösten 2022 har läsarintäkterna ökat med 2 procent medan annonsintäkterna minskat med hela 20 procent. Summerat innebär det att intäkterna för morgonpressen är 5 procent lägre nu än under tredje kvartalet 2022. Under dessa två år har samtidigt prisnivån i samhället i stort ökat med 10 procent vilket från kostnadssidan försämrat branschens lönsamhet.
"Morgonpressens intäkter fortsätter minska. På två år har de fallit med 5 procent, vilket beror på att annonsintäkterna fallit brant. Samtidigt har prisnivån i Sverige ökat med 10 procent, vilket gör att branschens marginaler klämts ihop även från kostnadssidan. Att situationen för många tidningshus är ansträngd är därför lätt att förstå", säger Johan Taubert, vd, Tidningsutgivarna.
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seLänkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Årets Dagstidning 2025 – juryn är utsedd8.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Jurygrupperna är klara inför 2025 års upplaga av den stora mediebranschtävlingen Årets Dagstidning som arrangeras av Tidningsutgivarna. Bland jurymedlemmarna finns TV4:s programdirektör Viveka Hansson, Sveriges Radios vd Cilla Benkö och Niklas Bondesson, docent i marknadsföring på Stockholms universitet.
Snabbare skifte mot digitala morgontidningar2.9.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens läsarintäkter från digitala kanaler ökade med hela 20 procent under andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023. Samtidigt minskade intäkterna från de tryckta tidningarna tydligt. Sammantaget ökade läsarintäkterna med 1 procent. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Fortsatt nedgång i morgonpressens annonsintäkter – men övergången till digitalt accelererar29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 8 procent under första halvåret 2024, jämfört med samma period 2023. Minskningen är jämnt fördelad över halvåret, men övergången till digitala annonsintäkter accelererade under andra kvartalet. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Enade rekommendationer om affiliatelänkar19.6.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum