Tv.nu kammar hem Svenska SEO-priset 2024
För två år sedan inleddes en SEO-resa för Tv.nu som lett till en all time high i synlighet och en ökning i trafik som nu gör avsevärd skillnad för bolagets räckvidd. För detta tilldelas Tv.nu Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning.
Tv.nu, Sveriges största guide till tv och streaming med 1,1 miljoner unika besökare varje vecka, har tilldelats Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning. Priset är ett erkännande för det omfattande arbete som tv.nu lagt ner på att förbättra sin synlighet i sökmotorer och öka sin organiska trafik. Juryns motivering löd: “I kategorin Media & Underhållning så har vi en sajt som växte med 1 miljon besökare organiskt i månaden från en redan hög nivå. Grymt jobbat tv.nu!”
– Det är superkul att få ett kvitto på ett bra lagarbete. Det som började som ett redaktionellt SEO-initiativ när vår blogg skulle flytta in på sajten 2022 växte till ett mycket större SEO-projekt som omfattade hela Tv.nu. Vårt mål var att öka vår trafik och vår räckvidd med nya användare som letar både tv, streaming och sport-guidning – och det har vi lyckats med, säger Johanna Cervin, marknadschef.
Strategiskt stöd och audits har genomförts av SEO-byrån Pineberry och arbetet har sedan implementerats helt av interna resurser på Tv.nu. Framgången kan tillskrivas en kombination av åtgärder:
-
Teknisk SEO-optimering: Webbplatsens struktur och tekniska aspekter har förbättrats för att sökmotorer ska kunna indexera och ranka innehållet mer effektivt.
-
Redaktionellt arbete: Tv.nu har satsat på att skapa högkvalitativt och relevant innehåll, som artiklar med sport- och streamingtips, för att attrahera användare.
-
Samarbete: Projektet har involverat alla delar av organisationen, från produktutveckling och marknadsföring till redaktion, backend- och webbutvecklare.
– Sajten har en mycket stark trafik organiskt där vi senaste året fått in ca 2,4 miljoner besök i månaden via organiskt, och vi ser hur den fortsätter öka jämfört med förra året. Det har varit ett omfattande arbete där ett tydligt fokus, stort engagemang från hela teamet och ihärdigt arbete verkligen gett resultat, säger Emil Svensson, produktchef på Tv.nu.
Det redaktionella innehållet på Tv.nu har varit en strategisk satsning på Tv.nu senaste åren för guidning till tv, streaming och sport. Redan i oktober nåddes årsmålet för 2024 om att dubbla den organiska trafiken till det redaktionella innehållet jämfört med förra året. Då hade en miljon sessions kommit in organiskt, enbart till tv.nu/tipsar.
Helen Orselius, vd på Tv.nu är stolt över den fina utmärkelsen.
– Tv.nu har gjort en stor resa på detta område och detta är ett ypperligt exempel på fint samarbete inom bolaget och att kompetensdelning inom koncernen bär frukt – vi är också tacksamma för det stöd Aftonbladet gett i vår resa, säger hon.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helen Orselius, vd. Telefon: 072-5077484. E-post: helen.orselius@schibsted.com
Om Svenska SEO-priset
Svenska SEO-priset är en ideell organisation, instiftad 2019 med Pixel Nordic som huvudsponsor. Svenska SEO-priset vill uppmärksamma duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO. Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO och vinnarna har tagits fram genom en publik nominering och genom att juryn sedan tittat på organisk synlighet och tillväxt i söket.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Sportbladets tv-gala hyllar damallsvenskan – här är de nominerade11.11.2024 10:55:00 CET | Pressmeddelande
På torsdag, den 14 november, hyllas svensk damfotboll med sin egen stjärnfyllda tv-gala, “Obos Damallsvenskans bästa”. Det är femte året i rad Sportbladet arrangerar galan som lyfter fram, hyllar och prisar årets bästa insatser i damallsvenskan. Nu står det klart vilka spelare som är nominerade.
Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska29.10.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.
Essy Klingberg ny biträdande kulturchef på SvD28.10.2024 09:12:00 CET | Pressmeddelande
Essy Klingberg går in som biträdande kulturchef på Svenska Dagbladet. Hon tar över efter Anders Q Björkman, som valt att lämna rollen för att bli fackboksredaktör. – SvD Kultur är en plats för den lekfulla, modiga och experimenterande kulturjournalistiken och detta personifierar Essy på ett enastående sätt, säger SvD:s kulturchef Ida Ölmedal.
Aftonbladet sätter kända svenskar i lögndetektorn25.10.2024 09:07:20 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar ett nytt intervjuformat för tv. Kända svenskar får svara på frågor samtidigt som en lögndetektor avslöjar om de talar sanning – eller om de slirar på den. – Och ja, det sliras en del på sanningen. I många fall upplevde våra intervjupersoner att vi kunde se rakt in i deras huvuden, säger Cecilia Benedelle, producent för ”Lögndetektorn”.
Prisas för sitt arbete med etik och AI inom journalistiken21.10.2024 08:04:52 CEST | Pressmeddelande
Schibsted Medias Agnes Stenbom och Sveriges Radios Olle Zachrison är årets mottagare av Svenska Unescopriset. De belönas för sitt innovativa arbete inom den ideella organisationen Nordic AI Journalism, som starkt bidragit till att etablera ett etiskt och transparent arbetssätt för användning av AI inom journalistiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum