Tv.nu kammar hem Svenska SEO-priset 2024
För två år sedan inleddes en SEO-resa för Tv.nu som lett till en all time high i synlighet och en ökning i trafik som nu gör avsevärd skillnad för bolagets räckvidd. För detta tilldelas Tv.nu Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning.

Tv.nu, Sveriges största guide till tv och streaming med 1,1 miljoner unika besökare varje vecka, har tilldelats Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning. Priset är ett erkännande för det omfattande arbete som tv.nu lagt ner på att förbättra sin synlighet i sökmotorer och öka sin organiska trafik. Juryns motivering löd: “I kategorin Media & Underhållning så har vi en sajt som växte med 1 miljon besökare organiskt i månaden från en redan hög nivå. Grymt jobbat tv.nu!”
– Det är superkul att få ett kvitto på ett bra lagarbete. Det som började som ett redaktionellt SEO-initiativ när vår blogg skulle flytta in på sajten 2022 växte till ett mycket större SEO-projekt som omfattade hela Tv.nu. Vårt mål var att öka vår trafik och vår räckvidd med nya användare som letar både tv, streaming och sport-guidning – och det har vi lyckats med, säger Johanna Cervin, marknadschef.
Strategiskt stöd och audits har genomförts av SEO-byrån Pineberry och arbetet har sedan implementerats helt av interna resurser på Tv.nu. Framgången kan tillskrivas en kombination av åtgärder:
-
Teknisk SEO-optimering: Webbplatsens struktur och tekniska aspekter har förbättrats för att sökmotorer ska kunna indexera och ranka innehållet mer effektivt.
-
Redaktionellt arbete: Tv.nu har satsat på att skapa högkvalitativt och relevant innehåll, som artiklar med sport- och streamingtips, för att attrahera användare.
-
Samarbete: Projektet har involverat alla delar av organisationen, från produktutveckling och marknadsföring till redaktion, backend- och webbutvecklare.
– Sajten har en mycket stark trafik organiskt där vi senaste året fått in ca 2,4 miljoner besök i månaden via organiskt, och vi ser hur den fortsätter öka jämfört med förra året. Det har varit ett omfattande arbete där ett tydligt fokus, stort engagemang från hela teamet och ihärdigt arbete verkligen gett resultat, säger Emil Svensson, produktchef på Tv.nu.
Det redaktionella innehållet på Tv.nu har varit en strategisk satsning på Tv.nu senaste åren för guidning till tv, streaming och sport. Redan i oktober nåddes årsmålet för 2024 om att dubbla den organiska trafiken till det redaktionella innehållet jämfört med förra året. Då hade en miljon sessions kommit in organiskt, enbart till tv.nu/tipsar.
Helen Orselius, vd på Tv.nu är stolt över den fina utmärkelsen.
– Tv.nu har gjort en stor resa på detta område och detta är ett ypperligt exempel på fint samarbete inom bolaget och att kompetensdelning inom koncernen bär frukt – vi är också tacksamma för det stöd Aftonbladet gett i vår resa, säger hon.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helen Orselius, vd. Telefon: 072-5077484. E-post: helen.orselius@schibsted.com
Om Svenska SEO-priset
Svenska SEO-priset är en ideell organisation, instiftad 2019 med Pixel Nordic som huvudsponsor. Svenska SEO-priset vill uppmärksamma duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO. Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO och vinnarna har tagits fram genom en publik nominering och genom att juryn sedan tittat på organisk synlighet och tillväxt i söket.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum