Schibsted Media

Tv.nu kammar hem Svenska SEO-priset 2024

Dela

För två år sedan inleddes en SEO-resa för Tv.nu som lett till en all time high i synlighet och en ökning i trafik som nu gör avsevärd skillnad för bolagets räckvidd. För detta tilldelas Tv.nu Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning.

Bäst i klassen. Tv- och streamingguide tv.nu tar en förstaplats i svenska SEO-priset, i kategorin Media & Underhållning. Från vänster, Lovisa Emanuelsson, Emil Svensson, Helen Orselius och Johanna Cervin. I SEO-teamet jobbar också Victor Bleichner, Johannes Räihä, Clarence Eldefors, Rafał Pełka och Kacper Godula.
Bäst i klassen. Tv- och streamingguide tv.nu tar en förstaplats i svenska SEO-priset, i kategorin Media & Underhållning. Från vänster, Lovisa Emanuelsson, Emil Svensson, Helen Orselius och Johanna Cervin. I SEO-teamet jobbar också Victor Bleichner, Johannes Räihä, Clarence Eldefors, Rafał Pełka och Kacper Godula.

Tv.nu, Sveriges största guide till tv och streaming med 1,1 miljoner unika besökare varje vecka, har tilldelats Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning. Priset är ett erkännande för det omfattande arbete som tv.nu lagt ner på att förbättra sin synlighet i sökmotorer och öka sin organiska trafik. Juryns motivering löd: “I kategorin Media & Underhållning så har vi en sajt som växte med 1 miljon besökare organiskt i månaden från en redan hög nivå. Grymt jobbat tv.nu!”

– Det är superkul att få ett kvitto på ett bra lagarbete. Det som började som ett redaktionellt SEO-initiativ när vår blogg skulle flytta in på sajten 2022 växte till ett mycket större SEO-projekt som omfattade hela Tv.nu. Vårt mål var att öka vår trafik och vår räckvidd med nya användare som letar både tv, streaming och sport-guidning – och det har vi lyckats med, säger Johanna Cervin, marknadschef.

Strategiskt stöd och audits har genomförts av SEO-byrån Pineberry och arbetet har sedan implementerats helt av interna resurser på Tv.nu. Framgången kan tillskrivas en kombination av åtgärder:

  • Teknisk SEO-optimering: Webbplatsens struktur och tekniska aspekter har förbättrats för att sökmotorer ska kunna indexera och ranka innehållet mer effektivt.

  • Redaktionellt arbete: Tv.nu har satsat på att skapa högkvalitativt och relevant innehåll, som artiklar med sport- och streamingtips, för att attrahera användare.

  • Samarbete: Projektet har involverat alla delar av organisationen, från produktutveckling och marknadsföring till redaktion, backend- och webbutvecklare.

– Sajten har en mycket stark trafik organiskt där vi senaste året fått in ca 2,4 miljoner besök i månaden via organiskt, och vi ser hur den fortsätter öka jämfört med förra året. Det har varit ett omfattande arbete där ett tydligt fokus, stort engagemang från hela teamet och ihärdigt arbete verkligen gett resultat, säger Emil Svensson, produktchef på Tv.nu.

Det redaktionella innehållet på Tv.nu har varit en strategisk satsning på Tv.nu senaste åren för guidning till tv, streaming och sport. Redan i oktober nåddes årsmålet för 2024 om att dubbla den organiska trafiken till det redaktionella innehållet jämfört med förra året. Då hade en miljon sessions kommit in organiskt, enbart till tv.nu/tipsar.

Helen Orselius, vd på Tv.nu är stolt över den fina utmärkelsen.
– Tv.nu har gjort en stor resa på detta område och detta är ett ypperligt exempel på fint  samarbete inom bolaget och att kompetensdelning inom koncernen bär frukt – vi är också tacksamma för det stöd Aftonbladet gett i vår resa, säger hon.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helen Orselius, vd. Telefon: 072-5077484. E-post: helen.orselius@schibsted.com

Om Svenska SEO-priset

Svenska SEO-priset är en ideell organisation, instiftad 2019 med Pixel Nordic som huvudsponsor. Svenska SEO-priset vill uppmärksamma duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO. Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO och vinnarna har tagits fram genom en publik nominering och genom att juryn sedan tittat på organisk synlighet och tillväxt i söket.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bäst i klassen. Tv- och streamingguide tv.nu tar en förstaplats i svenska SEO-priset, i kategorin Media & Underhållning. Från vänster, Lovisa Emanuelsson, Emil Svensson, Helen Orselius och Johanna Cervin. I SEO-teamet jobbar också Victor Bleichner, Johannes Räihä, Clarence Eldefors, Rafał Pełka och Kacper Godula.
Bäst i klassen. Tv- och streamingguide tv.nu tar en förstaplats i svenska SEO-priset, i kategorin Media & Underhållning. Från vänster, Lovisa Emanuelsson, Emil Svensson, Helen Orselius och Johanna Cervin. I SEO-teamet jobbar också Victor Bleichner, Johannes Räihä, Clarence Eldefors, Rafał Pełka och Kacper Godula.
Ladda ned bild

Länkar

Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag

Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni,  E24 och Podme. 

Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens. 

Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter. 

Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.

Följ Schibsted Media

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media

Aftonbladet och Alkompis lanserar världsunik nyhetspodd på arabiska29.10.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande

I ett unikt samarbete mellan Aftonbladet och Alkompis, lanseras nu en arabisk version av Sveriges största nyhetspodd, Aftonbladet Daily. Podden blir därmed den första journalistiska ljudprodukt i världen att med hjälp av AI erbjuda en version på ett annat språk. Genom banbrytande AI-teknik för dubbning erbjuds arabisktalande lyssnare en unik inblick i svensk inrikespolitik och samhällsfrågor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye