David Fukamachi Regnfors och Johanna Rudström – årets Gunn Wållgren-stipendiater
Skådespelaren David Fukamachi Regnfors och operasångerskan Johanna Rudström har utsetts till årets Gunn Wållgren-stipendiater. Gunn Wållgrens minnesfond är en fond med ändamål att årligen dela ut stipendier till en skådespelare från Dramaten och en sångare från Kungliga Operan. Stipendierna delades ut idag vid en ceremoni på Dramaten.
Prismotivering David Fukamachi Regnfors:
”Sedan Dramatendebuten i Gianina Carbunarius Tigern har denne stipendiat fascinerat oss med sina makalösa rolltolkningar: nerviga, behärskade, precisa, sensibla, ängsliga och ömsinta. Med absolut och omisskännlig skärpa och scennärvaro har han blottat mänskliga avgrunder i bärande roller i bland annat Uppenbarelsen, Den stora skrivboken, Pappas födelsedag, Son och far och inte minst nu senast som Eric Glass i Arv. I likhet med rollkaraktären i denna pjäs visar skådespelaren att han också har förmågan att förändra världen på ett mer djupgående vis än han själv kunde föreställa sig. 2024 års Gunn Wållgren-stipendiat är David Fukamachi Regnfors.”
Om David Fukamachi Regnfors:
David Fukamachi Regnfors är utbildad vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet och vid Stockholms Elementära Teaterskola. På Dramaten har David medverkat i 14 uppsättningar. Han har även skrivit och regisserat den delvis självbiografiska enmansföreställningen Farfar var samuraj (och dödade massa amerikaner) samt dramatiserat Kafkas Processen tillsammans med Hamadi Khemiri och Jonathan Silén.
David har tidigare varit verksam vid bland annat Backa Teater, Folkteatern Göteborg, Kulturhuset Stadsteatern och Uppsala Stadsteater och kan även ses i rollen som Klas Östergren i Mikael Marcimains filmatisering av romanerna Gentlemen och Gangsters.
Han är just nu aktuell i den åtta timmar långa succéföreställningen Arv av Matthew Lopez och i Papporna av Alexandra Pascalidou med premiär 17 april 2025.
Prismotivering Johanna Rudström:
”Hon debuterade på Kungliga Operans stora scen som blomsterflicka i Wagners Parsifal, och gjorde ett sådant intryck på stjärnregissören Christof Loy att han gav henne en roll i Cherubinis Medea som han satte upp i Genève.
På Kungliga Operan har hon sjungit allt från barockopera av Händel och byxroller av Mozart och Richard Strauss till änglalika hjältinnor i klassiska romantiska operor av Rossini och Bizet, komplexa Shakespeareporträtt av Benjamin Britten och en musikalroll i Sweeney Todd. Ingen utmaning tycks vara för stor för den mångsidiga mezzosopranen från Linköping.
Hon låter lusten leda henne, och hennes strålande scennärvaro är lika framträdande som hennes rika röst. Hon förkroppsligar glädjen i att sjunga och agera på scen, och därför är Johanna Rudström årets mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet för 2024.”
Om Johanna Rudström:
Mezzosopranen Johanna Rudström är välkänd för Kungliga Operans publik genom roller som Donna Elvira i Don Giovanni, Olga i Tjajkovskijs Eugen Onegin, som Flora i Verdis La traviata under våren 2024 och som Tiggerskan i Sondheims musikal Sweeney Todd, som strax har nypremiär på Kungliga Operan. Under våren kan publiken även se henne i rollen som Rosina i Barberaren i Sevilla. Johannas tidigare roller på Kungliga Operan innefattar bland andra Eve/Young Tristessa vid upremiären av Tristessa, hon har sjungit Flosshilde i Rhenguldet och Ragnarök, samt Rossweisse i Valkyrian. Johanna har även framträtt som Arsamenes i Händels Xerxes, Mercedes i Carmen, Cherubino i Figaros bröllop och huvudrollen i Rossinis Askungen.
Hon har även medverkat i den nyskrivna operan Son of Heaven av japanska tonsättaren Moto Osada vid Vadstena-Akademien och är just nu aktuell i Herr Arnes penningar på Folkoperan.
Johanna Rudström tog sin examen från Operahögskolan i Stockholm under våren 2014. Hon har även studerat vid Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och vid Musikhögskolan i Malmö.
Gunn Wållgrens minnesfond
Stipendierna ur Gunn Wållgrens minnesfond utdelas gemensamt av Kungliga Dramatiska Teatern, Kungliga Operan och Kungl. Musikaliska Akademien. 2022 års mottagare av Gunn Wållgren-stipendiet har utsetts av fondens styrelse i vilken ingår operachef Fredrik Lindgren, Kungl. Operan, Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare Kungl. Dramatiska Teatern, Ständige sekreteraren Fredrik Wetterqvist, Kungl. Musikaliska Akademien och Stf chef för stiftelser Helena Wallenberg, SEB. Minnesfonden är instiftad av framlidne teaterkritikern Sven Ståhl. Stipendiesumman är i år på 40 000 vardera. 2023 års stipendiater var Hulda Lind Jóhannsdóttir och Jens Persson Hertzman.
Nyckelord
Kontakter
Lena TörnerPressansvarig
Tel:0703-72 61 47lena.torner@dramaten.seBilder
Om oss
Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Kitte Wagner och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.
Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.
Följ Dramaten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Dramaten
Dramaten 2024: Höga biljettintäkter och yngre publik24.1.2025 09:32:55 CET | Pressmeddelande
Biljettintäkterna för 2024 landade på 55 miljoner kronor vilket är det näst högsta någonsin i Dramatens historia. Trots färre antal föreställningar och produktioner, beroende på minskade anslag, kan ökningen förklaras med hög beläggning på Stora scenen. –Vi märker även att vi når en yngre publik vilket är mycket glädjande, säger Kitte Wagner, vd Dramaten och Mattias Andersson, teaterchef och konstnärlig ledare.
Salong Esther - kvällar om judiskt liv i Sverige22.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Dramaten uppmärksammar 250 år av judiskt liv i Sverige med litterära salonger fyllda med läsningar, improvisation, musik och samvaro. Skådespelarna Ellen Jelinek och Sara Key är konstnärligt ansvariga och bjuder in gäster som på olika sätt belyser judisk historia, nutid och framtid. Premiär i Dramatenbaren den 6 februari.
En av teaterhistoriens värsta mödrar på scen21.1.2025 13:40:51 CET | Pressmeddelande
Pelikanen av August Strindberg är ett intensivt kammarspel om en mor som försummar sina barn. Nu sätts den upp på Lilla scenen i regi av Emil Graffman. I rollerna: Lena Endre, Electra Hallman, Anneli Martini, Torkel Petersson och Peter Viitanen. Premiär 6 februari.
Dramaten presenterar förbjuden georgisk pjäs16.1.2025 08:55:00 CET | Pressmeddelande
Dramaten.Doc, som presenterar gestaltade läsningar om aktuella händelser i världen, fortsätter under våren med fem nya läsningar. Vid första tillfället framförs den georgiske författaren Davit Gabunias pjäs Hur jag blev kär i oligarkens dotter. Den 30 och 31 januari i Dramatenbaren.
Mattias Andersson gör Bergmans Skammen15.1.2025 09:27:32 CET | Pressmeddelande
Ingmar Bergmans film Skammen från 1968 handlar om ett konstnärspar som lever i en orolig tid där ett krig plötsligt bryter ut. Mattias Andersson, regissör, teaterchef och konstnärlig ledare på Dramaten, har här bearbetat filmen för vår samtid. I rollerna syns Adam Lundgren, Sofia Pekkari och Peter Andersson. Premiär på Stora scenen 1 februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum