Allvarliga brister i utredningen om Norrbotniabanans dragning – dialogen måste fortsätta
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. Utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.
I sitt remissvar uppmanar därför Region Norrbotten Trafikverket att fortsätta dialogen och rätta till bristerna innan alternativen på nytt ställs mot varandra.
– Bara så kan vi få en rättvis bedömning av vilken dragning som är bäst om man ser till helheten. Beslutet kommer att påverka Norrbotten i många generationer – det måste bli rätt. Vi befarar nu att Trafikverket går vidare med den västliga dragningen utifrån ett bristfälligt underlag, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.
Det västliga alternativet sträcker sig parallellt med E4 och via Notviken in mot Luleå C. Det innebär en säcklösning - att tågen inte kommer vidare utan måste åka tillbaka samma väg de kom.
Det östliga alternativet går via Luleå Airport och vidare över Svartösundet in mot Luleå C. Det innebär genomgående trafik och kopplar samman tåg och flyg. Denna dragning kräver en öppningsbar bro.
– Region Norrbotten håller med Trafikverket om att sjöfarten inte får äventyras. Vi anser dock att det finns lösningar som gör att tåg- och sjötrafik kan samexistera, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.
Norrbottens Kommuner har genom Tillväxtberedningen lämnat ett yttrande till Trafikverket. Båda organisationerna anser att den stora samhällsekonomiska vinsten motiverar den östliga dragningen, även om den är dyrare att bygga.
– Den ökar tillgängligheten för oss som bor här, företag och besökare. Den underlättar arbetspendling och kortar restider. Den skulle koppla ihop såväl Kiruna som Haparanda med Luleå Airport, och ge många norrbottningar smidigare resor till Sunderby sjukhus, säger Claes Nordmark, ordförande Norrbottens Kommuner.
Att koppla samman olika trafikslag är en framtidssäker investering. Det är därför EU kräver att flyg och järnväg inom det transeuropeiska transportnätet är kopplade till varandra. Dessa krav kommer att omfatta Luleå, och kan bara mötas med ett östligt alternativ.
Sammantaget finns det fortfarande finns alltför många oklarheter, osäkerheter och motstridiga uppgifter för att det östliga alternativet ska kunna avfärdas.
Synpunkterna i korthet
-
Utredningen behöver kompletteras med alternativ där isbrytarna inte har hemmakaj innanför bron. Det påverkar både brons utformning och hur ofta den måste öppnas.
-
Det är inte rimligt att tidtabellslägga för störningar januari-april.
-
Underlaget är otydligt rörande de ekonomiska riskerna för Luleå C och malmbangården.
-
Utredningen saknar resonemang om hur den öppningsbara brons konsekvenser för tågtrafiken och sjöfarten kan hanteras.
-
Utredningen behöver utveckla analysen om Luleå Airports potential som knutpunkt.
Nyckelord
Kontakter
Anders Öberg (S)Regionstyrelsens ordförande
Tel:070- 609 35 63anders.oberg@norrbotten.seClaes NordmarkOrdförandeNorrbottens Kommuner
Tel:070-234 24 27Janus BrandinRegional utvecklingsdirektör
Region Norrbotten leder och samordnar utvecklingsinsatser inom kultur, näringsliv och samhällsplanering.
Om Region Norrbotten
Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 7400 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.
Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur. På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.
Följ Region Norrbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten
Öppet brev till statsråd Parisa Liljestrand angående tornedalingar, kväner och lantalaiset21.1.2025 09:00:00 CET | Debatt
Norrbotten tar ett stort ansvar för att främja tornedalingar, kväner och lantalaisets språk och kultur. Nu går Region Norrbotten, kommuner och minoritetsorganisationer samman i ett öppet brev till kulturminister Parisa Liljestrand och efterfrågar större statligt engagemang i dessa frågor. I brevet uttrycks en oro för att de strukturer som tidigare byggts upp nu monteras ned.
Tidigare statsråd ska medla och söka kompromisser kring Malmbanan16.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Malmbanan är en flaskhals inte bara för Norrbottens gröna omställning, utan för hela Sveriges samhällsekonomi. I väntan på ökad kapacitet måste nya lösningar sökas. Nu ingår Region Norrbotten ett samarbete med Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och tidigare infrastrukturminister.
Region Norrbotten ber om fortsatt tålamod under övergången till Cosmic20.12.2024 13:02:55 CET | Pressmeddelande
Region Norrbotten befinner sig i en stabiliseringsfas efter införandet av det nya journalsystemet Cosmic. Vi ber våra patienter om extra tålamod vid besök i vården och Folktandvården, då arbetet med att implementera systemet innebär att vissa administrativa moment tar längre tid än vanligt.
Nytt projekt för Norrbottens stora utmaning – bristen på arbetskraft16.12.2024 12:55:17 CET | Pressmeddelande
Norrbotten har brist på arbetskraft – en brist som förvärras av allt färre norrbottningar i arbetsför ålder och nya industrietableringar. Att lösa det kräver kunskap, samverkan och kapacitet på en helt ny nivå. Nu växlar Region Norrbotten och länets kommuner upp arbetet med det nya projektet Kompetensarena Norrbotten.
Prostatacancer opereras över dagen – med hjälp av robot16.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
För 40 år sedan började man med titthålskirurgi vilket blev en stor skillnad för patienterna. Nu är nästa stora steg inom kirurgin att man använder robot. I Norrbotten görs operationerna inom dagkirurgin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum