Allvarliga brister i utredningen om Norrbotniabanans dragning – dialogen måste fortsätta
Region Norrbotten och Norrbottens Kommuner anser att en östlig infart via Luleå flygplats är den långsiktigt bästa lösningen för Norrbotniabanan. Utredningen, som lett till att Trafikverket vill se en västlig dragning, har flera allvarliga brister.

I sitt remissvar uppmanar därför Region Norrbotten Trafikverket att fortsätta dialogen och rätta till bristerna innan alternativen på nytt ställs mot varandra.
– Bara så kan vi få en rättvis bedömning av vilken dragning som är bäst om man ser till helheten. Beslutet kommer att påverka Norrbotten i många generationer – det måste bli rätt. Vi befarar nu att Trafikverket går vidare med den västliga dragningen utifrån ett bristfälligt underlag, säger Anders Öberg, regionstyrelsens ordförande.
Det västliga alternativet sträcker sig parallellt med E4 och via Notviken in mot Luleå C. Det innebär en säcklösning - att tågen inte kommer vidare utan måste åka tillbaka samma väg de kom.
Det östliga alternativet går via Luleå Airport och vidare över Svartösundet in mot Luleå C. Det innebär genomgående trafik och kopplar samman tåg och flyg. Denna dragning kräver en öppningsbar bro.
– Region Norrbotten håller med Trafikverket om att sjöfarten inte får äventyras. Vi anser dock att det finns lösningar som gör att tåg- och sjötrafik kan samexistera, säger Janus Brandin, regional utvecklingsdirektör.
Norrbottens Kommuner har genom Tillväxtberedningen lämnat ett yttrande till Trafikverket. Båda organisationerna anser att den stora samhällsekonomiska vinsten motiverar den östliga dragningen, även om den är dyrare att bygga.
– Den ökar tillgängligheten för oss som bor här, företag och besökare. Den underlättar arbetspendling och kortar restider. Den skulle koppla ihop såväl Kiruna som Haparanda med Luleå Airport, och ge många norrbottningar smidigare resor till Sunderby sjukhus, säger Claes Nordmark, ordförande Norrbottens Kommuner.
Att koppla samman olika trafikslag är en framtidssäker investering. Det är därför EU kräver att flyg och järnväg inom det transeuropeiska transportnätet är kopplade till varandra. Dessa krav kommer att omfatta Luleå, och kan bara mötas med ett östligt alternativ.
Sammantaget finns det fortfarande finns alltför många oklarheter, osäkerheter och motstridiga uppgifter för att det östliga alternativet ska kunna avfärdas.
Synpunkterna i korthet
-
Utredningen behöver kompletteras med alternativ där isbrytarna inte har hemmakaj innanför bron. Det påverkar både brons utformning och hur ofta den måste öppnas.
-
Det är inte rimligt att tidtabellslägga för störningar januari-april.
-
Underlaget är otydligt rörande de ekonomiska riskerna för Luleå C och malmbangården.
-
Utredningen saknar resonemang om hur den öppningsbara brons konsekvenser för tågtrafiken och sjöfarten kan hanteras.
-
Utredningen behöver utveckla analysen om Luleå Airports potential som knutpunkt.
Nyckelord
Kontakter
Anders Öberg (S)Regionstyrelsens ordförande
Tel:070- 609 35 63anders.oberg@norrbotten.seClaes NordmarkOrdförandeNorrbottens Kommuner
Tel:070-234 24 27Janus BrandinRegional utvecklingsdirektör
Region Norrbotten leder och samordnar utvecklingsinsatser inom kultur, näringsliv och samhällsplanering.
Om Region Norrbotten
Region Norrbotten arbetar för dem som bor och verkar i Norrbottens län. Vi styrs av invånarna genom allmänna politiska val. Region Norrbotten är länets näst största arbetsgivare. Vi har cirka 7400 anställda, varav de flesta arbetar inom hälso- och sjukvården.
Region Norrbotten bedriver hälso- och sjukvård och tandvård. Vi jobbar med näringslivsfrågor, samhällsplanering och kultur. På så sätt skapar vi förutsättningar för en god livsmiljö här i Norrbotten.
Följ Region Norrbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Region Norrbotten
Mindre stillasittande minskar risken för diabetes15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Att sitta mindre i vardagen kan göra stor skillnad för hälsan. Ny forskning visar att små förändringar i hur mycket vi sitter kan minska risken för typ 2-diabetes, särskilt för personer med övervikt och obesitas.
Utveckling och utmaningar för vården i Norrbotten12.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sämre hälsoläge än resten av landet och utmaningar för hälso- och sjukvården i Norrbotten. Det konstateras i den nationella Hälso- och sjukvårdsrapporten. Men det finns också hoppfulla resultat där vården blir bättre – till exempel att överlevnad efter hjärtinfarkt är högre än i riket.
Norrbottensstrategin 2040 – nu är färdplanen för framtiden beslutad11.12.2025 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Efter en två år lång process är den här: Norrbottensstrategin – länets gemensamma färdplan mot år 2040. Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) är resultatet av ett omfattande medskapande arbete där hela Norrbotten har haft möjlighet att påverka. Nu har regionfullmäktige i Region Norrbotten antagit den.
Från lekfull vävning till OS-satsning – här är årets stipendiater inom kultur och idrott10.12.2025 11:30:00 CET | Pressmeddelande
I en högtidlig ceremoni delades i dag Region Norrbottens stipendier inom kultur och idrott ut. Fyra kulturskapare fick ta emot Rubus Arcticus-stipendiet, ett av Sveriges största kulturstipendier som i år fyller 30 år. På olika sätt bär stipendiaterna med sig norrbottniska erfarenheter, kulturarv och språk in i sitt skapande.
Välkommen på utdelning av Rubus Arcticus9.12.2025 08:00:00 CET | Pressinbjudan
Vid regionfullmäktiges sammanträde delas Region Norrbottens kulturstipendium Rubus Arcticus, Heders- och Förtjänststipendiet, Idrottsstipendiet samt Idrottsledarstipendiet ut. Medierna hälsas välkomna att bevaka utdelningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum