Konsumenternas

Inför Black Week och julhandeln: Köp ingen onödig försäkring

Dela

Black Friday närmar sig och handeln lockar med erbjudanden inför julen. Det kan kännas tryggt att köpa till en extra försäkring när man handlar dyra varor. Men det är sällan nödvändigt. De flesta konsumenter har redan ett bra försäkringsskydd.   

Undvik att köpa onödiga produktförsäkringar om du redan är tillräckligt försäkrad.
Undvik att köpa onödiga produktförsäkringar om du redan är tillräckligt försäkrad.

Det kan verka klokt att köpa till en extra försäkring när man köper en ny mobil, TV eller hushållsmaskin. Många butiker erbjuder en produktförsäkring när man betalar sin vara. Försäkringen kan ge ersättning om produkten skadas av en plötslig och oförutsedd händelse, vid stöld eller om den slutar att fungera.

- Produktförsäkringar är ofta onödiga. Många har redan ett bra skydd genom sin hemförsäkring som täcker alla saker. Konsumenter är dessutom skyddade genom Konsumentköplagen och garantier, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

I många hemförsäkringar ingår det ett allriskskydd, eller en drulleförsäkring som det också kallas. Det går också att köpa som ett extra tillägg. Allriskskyddet gäller om man har otur och produkten skadas. Allriskskyddet omfattar, till skillnad från produktförsäkringen, alla saker man äger och inte endast en specifik produkt. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.

- Ta reda på vad du har för försäkring innan du ger dig ut och handlar, så slipper du onödiga kostnader. Det finns ingen anledning att vara dubbelförsäkrad, tipsar Anna-Karin Baltzari Danfors.

Andra konsumentskydd

Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:

Konsumentköplagen

Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första två åren är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan.

Garanti

Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation.

Bankkort med allriskförsäkring

Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.

Läs mer

Vilka försäkringar behöver jag?

Läs mer om produktförsäkringar

Nyckelord

Kontakter

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se

Följ Konsumenternas

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye