Inför Black Week och julhandeln: Köp ingen onödig försäkring
Black Friday närmar sig och handeln lockar med erbjudanden inför julen. Det kan kännas tryggt att köpa till en extra försäkring när man handlar dyra varor. Men det är sällan nödvändigt. De flesta konsumenter har redan ett bra försäkringsskydd.

Det kan verka klokt att köpa till en extra försäkring när man köper en ny mobil, TV eller hushållsmaskin. Många butiker erbjuder en produktförsäkring när man betalar sin vara. Försäkringen kan ge ersättning om produkten skadas av en plötslig och oförutsedd händelse, vid stöld eller om den slutar att fungera.
- Produktförsäkringar är ofta onödiga. Många har redan ett bra skydd genom sin hemförsäkring som täcker alla saker. Konsumenter är dessutom skyddade genom Konsumentköplagen och garantier, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.
I många hemförsäkringar ingår det ett allriskskydd, eller en drulleförsäkring som det också kallas. Det går också att köpa som ett extra tillägg. Allriskskyddet gäller om man har otur och produkten skadas. Allriskskyddet omfattar, till skillnad från produktförsäkringen, alla saker man äger och inte endast en specifik produkt. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.
- Ta reda på vad du har för försäkring innan du ger dig ut och handlar, så slipper du onödiga kostnader. Det finns ingen anledning att vara dubbelförsäkrad, tipsar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Andra konsumentskydd
Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:
Konsumentköplagen
Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första två åren är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan.
Garanti
Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation.
Bankkort med allriskförsäkring
Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.
Läs mer
Nyckelord
Kontakter
Anna-Karin Baltzari DanforsChef Konsumenternas Försäkringsbyrå
Tel:070-391 88 87anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.seOm Konsumenternas Försäkringsbyrå
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Spärrade konton och anhörigfrågor gör konsumenter oroliga18.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Konsumenternas Bank- och finansbyrå hanterade 9 100 ärenden från konsumenter under 2024. Det innebär att 200 personer i veckan fått stöd och vägledning. Uppsagda och spärrade konton var det vanligaste klagomålet förra året. De har fördubblats de senaste fem åren. Även frågor från anhöriga som upplever problem att hjälpa sina nära och kära med bankärenden har ökat.
Ny oberoende jämförelse av elbilsförsäkringar18.2.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
När det är dags att försäkra elbilen är det bra att ha koll på fler saker än priset. Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört innehållet i olika bilförsäkringar och identifierat några viktiga skillnader när det gäller elbilar.
Ny jämförelse och rankning av barnförsäkringar3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är stora skillnader i pris på barnförsäkringar. Den ersättning som betalas ut varierar också kraftigt mellan försäkringsbolagen. Det visar en ny oberoende jämförelse av barnförsäkringar som Konsumenternas Försäkringsbyrå presenterar idag.
Försäkringar som du behöver 202527.1.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Vissa försäkringar är oumbärliga medan andra är mindre viktiga. Vår försäkringsexpert tipsar om hur man kan se över sin privatekonomi genom att rensa rätt bland försäkringarna.
Så gäller försäkringen vid våld i nära relationer18.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I samband med Orange Day uppmanar FN världen att manifestera mot våldet mot kvinnor. Hemmet är en plats där man ska känna sig trygg, men så är inte fallet för alla. Den som blivit utsatt för våld i en nära relation kan ha rätt till ersättning genom sin hemförsäkring.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum