Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.

Öppningsscenen i den nya poddserien ”Frälsaren” är som tagen från en agentroman. Juristen Lars Olofsson förs in på Svenska Dagbladets redaktion via garaget för att inte bli upptäckt. Han säger att han har mäktiga fiender. Att han har utsatts för mordförsök. Och det han berättar för SvD:s reportrar Frida Svensson och Erik Wisterberg är sprängstoff.
Lars Olofsson säger att den ryska maffian har kommit över miljarder i ett gigantiskt bedrägeri. Och att även svenskar har förlorat sina besparingar.
Men – Lars Olofsson har lyckats få en rysk kriminell att byta sida och berätta hur allt gått till.
– När vi förstod att det fanns en rysk avhoppare som var redo att berätta historien inifrån, så blev vi väldigt intresserade, säger Frida Svensson, grävreporter på SvD.
Bedrägeriet gick under namnet Juicy fields. Det var ett företag som lurade nästan 200 000 människor. På ytan såg det ut som ett hippt startup-bolag med bas i Berlin. Affärsidén var enkel – investerare kunde köpa medicinsk cannabis och se plantorna växa i realtid. När det var dags för skörd fick investerarna sin vinst.
Men allt var en gigantisk bluff.
Sajten stängde plötsligt ner och investerarnas pengar försvann.
– Vi började med att granska Juicy fields fejkvärld, men sen upptäckte vi att det fanns fler hemligheter i den här historien, säger Erik Wisterberg, grävreporter på SvD.
Det är efter att Juicy fields kraschat som juristen Lars Olofsson kliver fram. Han vänder sig till bedrägerioffer och presenterar en plan för att få deras pengar tillbaka. Han marknadsför sig som en erfaren jurist specialiserad på internationella bedrägerier. Hans bakgrund som kustjägare och inom underrättelsetjänsten har förberett honom för den här utmaningen, menar han. På kort tid får han med sig hundratals betalande bedrägerioffer.
Men så får SvD:s reportrar ett tips.
Är Lars Olofsson verkligen den han utger sig för att vara?
– Det här är ett både omtumlande och unikt grävprojekt som är späckat med vändningar, säger Anna Tiberg, grävredaktör på SvD.
Poddserien ”Frälsaren” består av fyra avsnitt som släpps i dag måndag den 18 november. Serien är producerad av SvD-journalisten och Stora journalistpriset-vinnaren Magnus Arvidson.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frida Svensson, reporter. Telefon: 070-162 91 64. E-post: frida.svensson@svd.se
Björn Barr, dokumentärredaktör. Telefon: 073-655 87 87. E-post: bjorn.barr@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted samlar TV-Operations i Norden – värvar ny chef för gemensam satsning22.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted slår samman sina TV-Operations-team i Sverige och Norge och etablerar en gemensam nordisk organisation för ljud- och videoproduktion. I samband med omorganisationen rekryteras Jenny Englund Stridh som ny Head of TV-Operations. Syftet är att stärka samarbetet över landsgränserna och skapa effektivare, mer framtidssäkra arbetsflöden för Schibsteds mediehus.
Aftonbladet och TV4 lanserar unikt sportpaket18.12.2025 14:28:41 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och TV4 lanserar ett gemensamt sporterbjudande som kombinerar Aftonbladet Plus med TV4 Play Sport. För 299 kronor i månaden får läsare och tittare tillgång till både Sportbladets journalistik och TV4:s breda sportutbud med rättigheter som Serie A, La Liga, Superettan, Vinter-OS och fotbolls-VM – samt veckans match från SHL, Allsvenskan och Hockeyallsvenskan.
Jimmie Åkesson – Sveriges nästa statsminister?18.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Vem är människan bakom Sveriges mest omdiskuterade och inflytelserika politiker? I Politikens nya specialserie borrar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson i Jimmie Åkessons politiska liv – och förklarar hans väg mot makten.
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum