Fysiklärare och team i socialt arbete prisas på Högskolan i Halmstad
I fredags, under firandet av akademisk högtid på Högskolan i Halmstad, delades lärosätets pedagogiska pris och pris för samverkan och innovation ut. Struan Gray fick det pedagogiska priset och Helena Eriksson, Sara Helmersson och Sara Högdin fick pris för samverkan inom socialt arbete.
Struan Gray får Högskolans pedagogiska pris 2024
Med en kombination av empati och expertis har årets mottagare av pedagogiska priset, Struan Gray, universitetslektor i fysik, gjort betydande avtryck på studenter genom sitt fokus på individuell utveckling och kritiskt tänkande.
För Struan Gray handlar undervisning inte enbart om att förmedla kunskap, utan om de mänskliga kontakter som skapas i inlärningsprocessen.
– Återkoppling från studenter är en drivkraft för mig i min roll. Jag tycker att den sociala sidan av lärande och undervisning är mycket givande, säger Struan Gray.
– Jag är mycket glad över att vi får uppmärksamma en lärare som med enastående expertis och entusiasm har gjort betydande avtryck på studenternas lärande och akademiska resultat. Vid Högskolan i Halmstad strävar vi efter att främja en positiv lärmiljö som uppmuntrar konstruktiv dialog och stödjer såväl akademisk som personlig utveckling hos våra studenter. Genom detta pris främjar Högskolan den nationella utvecklingen av effektiva undervisningsmetoder och studentcentrerad pedagogik inom högre utbildning, säger Malin Hallén, prorektor med ansvar för utbildning och kvalitet.
Om Högskolan i Halmstads pedagogiska pris
Högskolan i Halmstad inrättade det pedagogiska priset 2007. Utmärkelsen går till en lärare som är särskilt framgångsrik i att utveckla studenters lärande. Vinnaren får delta i valfri europeisk högskolepedagogisk konferens. Både studenter och lärare kan nominera kandidater till Högskolan i Halmstads pedagogiska pris. I år mottogs 77 nomineringar, varav 74 från studenter. Så många som 38 olika lärare från alla olika akademier nominerades.
Samarbete inom socialt arbete prisas: ”En modell för framtiden”
Teori och praktik går hand i hand inom socialt arbete. Yrkesverksamma behöver kontinuerlig kompetensutveckling, och utbildning och forskning berikas av kunskap om frågor som praktikerna möter. Kompetensplattformen för socialt arbete är just en sådan arena för utbyten och samverkan. Ett initiativ som nu belönas med Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation. Priset tilldelas Helena Eriksson och Sara Helmersson, universitetslektorer i socialt arbete, samt Sara Högdin, professor i samma ämne, som tillsammans har grundat Kompetensplattformen för socialt arbete och också driver den i dag.
– Det har varit många år av hårt arbete att bygga upp plattformen och att hålla den vid liv. Priset uppmärksammar både plattformen och ämnesgruppen för socialt arbete som har arbetat tillsammans för att få till samarbetet. Det har varit en förutsättning för att bygga upp Socionomprogrammet, säger Sara Högdin.
– Kompetensplattformen stärker dialogen mellan akademi och praktik. Det stärker också utvecklingen av Socionomprogrammet och förbättrar det sociala arbetets kvalitet. För mig som ”kommundoktorand” möjliggör plattformen även praktiknära forskning inom socialtjänsten, och kan ge kommunerna nya perspektiv på exempelvis digitalisering och arbetet med välfärdsteknik, säger Cecilia Solis Lovekvist, verksamhetsutvecklare på Halmstads kommun och doktorand vid Högskolan i Halmstad.
Att Kompetensplattformen har varit ett framgångsrikt arbete understryks av Pontus Wärnestål, vicerektor för samverkan, innovation och hållbarhet:
– Kompetensplattformen för socialt arbete vid Högskolan i Halmstad är ett framstående exempel på hur samverkan mellan akademi och praktik kan förstärka både utbildning och samhällsnytta. Detta initiativ är en modell för framtiden. Det gläder mig att se hur detta arbete har resulterat i direkta förbättringar både i kvaliteten på vår utbildning och i de tjänster som våra socionomer utför i samhället.
Om Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation
Priset för samverkan och innovation ska uppmärksamma framgångar och insatser som har att göra med nyttiggörande, innovation och samverkan. Priset delas ut till den person eller grupp av personer som har varit särskilt framgångsrik i – att genom samverkan – utveckla och stärka samhällsnyttan i Högskolan i Halmstads utbildning och forskning.
Nyckelord
Kontakter
Struan GrayUniversitetslektor i fysik
Tel:072-977 35 02struan.gray@hh.seHelena ErikssonUniversitetslektor i socialt arbete
Tel:072-977 36 87helena.eriksson@hh.seSara HelmerssonUniversitetslektor i socialt arbete
Tel:072-977 38 29sara.helmersson@hh.seSara HögdinProfessor i socialt arbete
Tel:072-977 37 02sara.hogdin@hh.seCecilia Solis LovekvistDoktorand
Tel:070-283 14 20cecilia.solis_lovekvist@hh.seLena LundénKommunikatör
Tel:073-241 74 43lena.lunden@hh.seBilder
Länkar
Om Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00
https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
Pressinbjudan: Akademisk högtid vid Högskolan i Halmstad6.11.2024 08:04:00 CET | Pressmeddelande
Snart firas årets akademiska högtidsvecka vid Högskolan i Halmstad. Veckan bjuder på de nya professorernas installationsföreläsningar samt en hedersdoktor som håller sin hedersdoktorsföreläsning. Den avslutas med den festliga högtidsceremonin den 15 november 2024.
”Alldeles för tjock” – normkritiska självtester visar konsekvenser av hälsoenkät för barn24.10.2024 09:04:00 CEST | Pressmeddelande
Vilka tankar väcks hos en ung person när hen ombeds att svara på frågan om man tycker att man är alldeles för tjock? Och vad signalerar frågorna om hur ofta ens familj reser eller om man har ett eget rum? Enkäten Skolbarns hälsovanor, som genomförs i mer än 50 länder, förmedlar och befäster normer, menar forskare vid Högskolan i Halmstad, som har tagit fram normkritiska medicinska självtester för att visa vilka konsekvenser enkäten kan få.
Överlevares erfarenhet av en barndom med cancer1.10.2024 09:24:05 CEST | Pressmeddelande
Att som barn ha blivit behandlad för akut lymfatisk leukemi påverkar uppväxten. I ny forskning från Högskolan i Halmstad beskriver vuxna canceröverlevare upplevelsen av sin barndom. De berättar om att vara annorlunda, om trygghet och också om skuldkänslor – känslor som är viktiga inte minst för hälso- och sjukvården att känna till.
AI och tester i hemmet utmanar traditionell lungsjukvård26.9.2024 08:02:02 CEST | Pressmeddelande
Artificiell intelligens (AI) och självprovtagning ska kunna spåra utvecklingen av lungsjukdomar över tid och därmed rädda liv. Det är förhoppningen bakom Högskolan i Halmstads nystartade projekt AIR (Artificial Intelligence Radiology). Målet med projektet är att göra vården mer rättvis och tillgänglig, oavsett var patienterna befinner sig.
Högskolan i Halmstad värd för en av världens största konferenser inom utbildning25.9.2024 11:19:52 CEST | Pressmeddelande
Högskolan i Halmstad är medarrangör när en av världens största internationella konferenser inom högre utbildning äger rum i Göteborg i september 2025. Konferensen arrangeras av EAIE (the European Association for International Education) och väntas samla drygt 7 000 personer från universitet och högskolor från över 100 länder.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum