Fysiklärare och team i socialt arbete prisas på Högskolan i Halmstad
I fredags, under firandet av akademisk högtid på Högskolan i Halmstad, delades lärosätets pedagogiska pris och pris för samverkan och innovation ut. Struan Gray fick det pedagogiska priset och Helena Eriksson, Sara Helmersson och Sara Högdin fick pris för samverkan inom socialt arbete.

Struan Gray får Högskolans pedagogiska pris 2024
Med en kombination av empati och expertis har årets mottagare av pedagogiska priset, Struan Gray, universitetslektor i fysik, gjort betydande avtryck på studenter genom sitt fokus på individuell utveckling och kritiskt tänkande.
För Struan Gray handlar undervisning inte enbart om att förmedla kunskap, utan om de mänskliga kontakter som skapas i inlärningsprocessen.
– Återkoppling från studenter är en drivkraft för mig i min roll. Jag tycker att den sociala sidan av lärande och undervisning är mycket givande, säger Struan Gray.
– Jag är mycket glad över att vi får uppmärksamma en lärare som med enastående expertis och entusiasm har gjort betydande avtryck på studenternas lärande och akademiska resultat. Vid Högskolan i Halmstad strävar vi efter att främja en positiv lärmiljö som uppmuntrar konstruktiv dialog och stödjer såväl akademisk som personlig utveckling hos våra studenter. Genom detta pris främjar Högskolan den nationella utvecklingen av effektiva undervisningsmetoder och studentcentrerad pedagogik inom högre utbildning, säger Malin Hallén, prorektor med ansvar för utbildning och kvalitet.
Om Högskolan i Halmstads pedagogiska pris
Högskolan i Halmstad inrättade det pedagogiska priset 2007. Utmärkelsen går till en lärare som är särskilt framgångsrik i att utveckla studenters lärande. Vinnaren får delta i valfri europeisk högskolepedagogisk konferens. Både studenter och lärare kan nominera kandidater till Högskolan i Halmstads pedagogiska pris. I år mottogs 77 nomineringar, varav 74 från studenter. Så många som 38 olika lärare från alla olika akademier nominerades.
Samarbete inom socialt arbete prisas: ”En modell för framtiden”
Teori och praktik går hand i hand inom socialt arbete. Yrkesverksamma behöver kontinuerlig kompetensutveckling, och utbildning och forskning berikas av kunskap om frågor som praktikerna möter. Kompetensplattformen för socialt arbete är just en sådan arena för utbyten och samverkan. Ett initiativ som nu belönas med Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation. Priset tilldelas Helena Eriksson och Sara Helmersson, universitetslektorer i socialt arbete, samt Sara Högdin, professor i samma ämne, som tillsammans har grundat Kompetensplattformen för socialt arbete och också driver den i dag.
– Det har varit många år av hårt arbete att bygga upp plattformen och att hålla den vid liv. Priset uppmärksammar både plattformen och ämnesgruppen för socialt arbete som har arbetat tillsammans för att få till samarbetet. Det har varit en förutsättning för att bygga upp Socionomprogrammet, säger Sara Högdin.
– Kompetensplattformen stärker dialogen mellan akademi och praktik. Det stärker också utvecklingen av Socionomprogrammet och förbättrar det sociala arbetets kvalitet. För mig som ”kommundoktorand” möjliggör plattformen även praktiknära forskning inom socialtjänsten, och kan ge kommunerna nya perspektiv på exempelvis digitalisering och arbetet med välfärdsteknik, säger Cecilia Solis Lovekvist, verksamhetsutvecklare på Halmstads kommun och doktorand vid Högskolan i Halmstad.
Att Kompetensplattformen har varit ett framgångsrikt arbete understryks av Pontus Wärnestål, vicerektor för samverkan, innovation och hållbarhet:
– Kompetensplattformen för socialt arbete vid Högskolan i Halmstad är ett framstående exempel på hur samverkan mellan akademi och praktik kan förstärka både utbildning och samhällsnytta. Detta initiativ är en modell för framtiden. Det gläder mig att se hur detta arbete har resulterat i direkta förbättringar både i kvaliteten på vår utbildning och i de tjänster som våra socionomer utför i samhället.
Om Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation
Priset för samverkan och innovation ska uppmärksamma framgångar och insatser som har att göra med nyttiggörande, innovation och samverkan. Priset delas ut till den person eller grupp av personer som har varit särskilt framgångsrik i – att genom samverkan – utveckla och stärka samhällsnyttan i Högskolan i Halmstads utbildning och forskning.
Nyckelord
Kontakter
Struan GrayUniversitetslektor i fysik
Tel:072-977 35 02struan.gray@hh.seHelena ErikssonUniversitetslektor i socialt arbete
Tel:072-977 36 87helena.eriksson@hh.seSara HelmerssonUniversitetslektor i socialt arbete
Tel:072-977 38 29sara.helmersson@hh.seSara HögdinProfessor i socialt arbete
Tel:072-977 37 02sara.hogdin@hh.seCecilia Solis LovekvistDoktorand
Tel:070-283 14 20cecilia.solis_lovekvist@hh.seLena LundénKommunikatör
Tel:073-241 74 43lena.lunden@hh.seBilder



Länkar
Om Högskolan i Halmstad
Högskolan i Halmstad
Box 823 (Besöksadress: Kristian IV:s väg 3)
301 18 Halmstad
035-16 71 00
https://www.hh.se/
Det innovationsdrivande lärosätet
Högskolan i Halmstad rustar människor för framtiden genom att skapa värden, driva innovation och utveckla samhället. Ända sedan starten 1983 har verksamheten präglats av nytänkande och omfattande samverkan med samhället. Högskolan erbjuder populära verklighetsförankrade utbildningar. Forskningen är tydligt profilerad mot de två fokusområdena Hälsoinnovation respektive Smarta städer och samhällen.
Följ Högskolan i Halmstad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Halmstad
AI-modell hittar hjärtsviktspatienter i riskzonen16.12.2025 09:01:02 CET | Pressmeddelande
Tiden efter utskrivning är kritisk för många hjärtsviktspatienter, men det är ofta svårt att förutse vilka som riskerar att behöva vård igen. I projektet Heart Failure Readmission Prediction (HaRP) har forskare vid Högskolan i Halmstad tagit fram en AI-modell som ska hjälpa vårdpersonal att fånga upp riskpatienter i tid.
Ny forskning: Vården blir bättre när barnen får säga sitt9.12.2025 09:05:00 CET | Pressmeddelande
Barn har rätt att vara delaktiga i sin egen vård. Ändå är det ofta vuxna som styr samtalen, besluten och verktygen. Ny forskning från Högskolan i Halmstad undersöker hur normkritisk design kan göra det lättare för barn att komma till tals. Resultaten visar att små förändringar i perspektiv och arbetssätt kan få stor betydelse för barns hälsa, trygghet och inflytande.
Grannar över gränsen – så samarbetar samhällen i krigets skugga5.11.2025 10:30:18 CET | Pressmeddelande
När kriget i Ukraina hotar att rita om Europas karta riktar Sara Svensson, docent vid Högskolan i Halmstad, blicken mot gränsregionerna. Hon studerar hur människor klarar vardagen mitt i osäkerhet och oro – och hur lokala samhällen kan bygga motståndskraft när världspolitiken gungar.
De får Högskolans pris för samverkan22.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Henrik Barth och Bengt-Göran Rosén tilldelas Högskolan i Halmstads pris för samverkan och innovation 2025. De två professorerna belönas för sitt långsiktiga arbete med att omsätta forskning till konkret samhällsnytta – genom nära samarbete med näringsliv, samhällsaktörer och internationella partner.
Forskning slår hål på myten om varför vi drabbas av stress13.10.2025 08:13:54 CEST | Pressmeddelande
Högutbildade kvinnor med flera barn syns ofta i statistiken över stressrelaterad sjukfrånvaro. Men en ny avhandling från Högskolan i Halmstad visar att förklaringen inte ligger i kön, utbildning eller familjesituation – utan i hur vi skapar mening och balans i vardagen. En viktig nyckel till hälsa är att förstå att det inte bara handlar om vad vi gör, utan också om hur och varför vi gör det.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum