Så lyckades de med generationsskiftet
Över en tredjedel av Sveriges jordbrukare är 65 år eller äldre och ska snart ska lämna över gården – men till vem? I det senaste avsnittet av Arlas podd Mer än Mjölk berättar tre sjättedelar av familjen Wolf hur de lyckades med sitt generationsskifte.
– Helt rättvist blir det aldrig, säger Arlas styrelseledamot Marita Wolf i avsnittet.

Mjölkföretaget i Kinda kommun har drivits av familjen Wolf i över tre decennier. Marita och maken Hans tog över gården som arrendatorer 1991 och köpte den fem år senare. Tre av parets barn, Katarina, Johan och Martin, har gradvis tagit allt mer ansvar i företaget och förra sommaren genomfördes ett av de sista stegen i generationsskiftet, när fastigheterna skrevs över på syskonen.
– Mamma är fortfarande med som delägare i bolaget. Pappa är helt ute, men han hjälper till ändå och gör sig väldigt behövd. Både mamma och pappa har väldigt mycket kunskap och erfarenhet som är jätteviktig för oss och företagets utveckling, förklarar Katarina Wolf.
Börja processen tidigt – och låt det ta tid
Mer än var tredje jordbrukare är 65 år eller äldre, enligt siffror från Jordbruksverket. För att säkra tillgången till svenskproducerad mat kommer branschen att behöva genomgå en omfattande generationsväxling de kommande åren. En viktig sak för familjen Wolf var att starta processen tidigt och låta det ta tid.
– Vi började med individuella samtal med barnen för åtta, nio år sedan. Då handlade det inte alls om fastigheter, företaget eller pengar, utan om de mjuka delarna. Det viktigaste då var att prata med var och en av syskonen – vad vill du med ditt liv?, berättar Marita Wolf.
Både Johan och Katarina Wolf tycker att det var viktigt att inte stressa fram ett beslut. Det gjorde att det fanns tid att fundera, och när det var dags för de juridiska och ekonomiska frågorna hade samtalen gett familjen en stabil grund att stå på.
I avsnittet berättar Marita, Katarina och Johan Wolf mer om familjens resa och utmaningarna längs vägen, hur de tänkte om att sälja gården på den öppna marknaden, varför de har en enda jerseyko och om det kan bli en tredje generation Wolfs på gården i framtiden.
Lyssna på avsnittet här.
Arla – Mer än Mjölk
I podden Arla – Mer än Mjölk får du träffa mjölkbönder som jobbar med att sänka sina klimatavtryck, främja biologisk mångfald och skapa en hållbar framtid för svensk mjölkproduktion. I tidigare avsnitt avhandlas till exempel ämnen som fodereffektivitet, gödselanvändning och vattnets betydelse på gårdarna. Podden gör det möjligt för Arlabönderna att lära av varandra och på så sätt öka takten i den gröna utvecklingen av lantbruket, men alla som gillar kor och vill lära sig mer om hållbar mjölkproduktion kan lyssna. Finns där poddar finns.
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Han tar över rodret för Arla Jönköping8.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
I dag tillträder Johan Barkinge som ny chef för Arlas mejeri i Jönköping. Han tar därmed över ledarskapet för en av Europas mest moderna anläggningar.
Ny undersökning: fyra av tio högstadieelever går till skolan utan frukost8.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Många elever går till skolan utan frukost – bland högstadietjejer är det nästan varannan. Det visar Arlas återkommande rapport Frukostbarometern 2025, som tyder på att morgonmålet är en bortprioriterad vana i många familjer. Samtidigt minskar antalet kommuner som erbjuder skolfrukost, enligt Livsmedelsverkets senaste kartläggning. – Frukost i skolan kan ge stora vinster för både enskilda individer och samhället i stort, säger Elin Boll, disputerad hälso- och nutritionsexpert på Arla.
Arla på Di Debatt: Satsa på gratis frukost i skolan5.12.2025 11:36:22 CET | Pressmeddelande
Arla lyfter i dag behovet av en nationell satsning på skolfrukost på Dagens industris debattsida. Gratis frukost i landets skolor är en enkel men kraftfull reform som kan bidra till bättre hälsa, ökad jämlikhet och starkare skolresultat, skriver Sverigechefen Cecilia Kocken. Artikeln återges i sin helhet nedan.
Miljonsatsning i Falkenberg för att möta cottage cheese-boomen2.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla satsar nästan 70 miljoner kronor (6 miljoner euro) i mejeriet i Falkenberg för att tillgodose konsumenternas ökande aptit på KESO® cottage cheese. Investeringen stärker svensk matproduktion och bidrar till ökad livsmedelsberedskap, samtidigt som den ger Europas största cottage cheese-anläggning möjlighet att fortsätta växa.
Mjölkpriset till bönderna sänks i december28.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla justerar mjölkpriset till bönderna nedåt i december, till följd av snabbt ökande mjölkvolymer globalt och pressade råvarupriser. Ersättningen för ekologisk mjölk ligger kvar på samma nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum