VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

VTI utreder samhällsekonomin i nya elfärjor

Dela

Kan eldrivna färjor bli samhällsekonomiskt lönsamma som en del av kollektivtrafiken i städer med mycket vatten? Hur skulle resvanor, restider och andra trafikslag påverkas av en sådan båttrafik? De frågorna ska en ny forskningsstudie av VTI börja besvara.

Bild från uppstartsmötet med det nya projektet. Från vänster Tobias Husberg (Cstrider), Henrik Sjöstrand (VTI), Chengxi Liu (VTI) och Brigitte Junker (Candela). I bakgrunden båtar från Cstrider respektive Candela.
Bild från uppstartsmötet med det nya projektet. Från vänster Tobias Husberg (Cstrider), Henrik Sjöstrand (VTI), Chengxi Liu (VTI) och Brigitte Junker (Candela). I bakgrunden båtar från Cstrider respektive Candela. Foto: Kristian Sloth Lauzus

Eldrivna färjor kan ha stor potential att förkorta restider, minska koldioxidutsläpp och avlasta annan kollektivtrafik. I slutet av oktober startade ett fysiskt försök i Stockholm med en elfärja från företaget Candela Technology vars bärplansteknik ska minska energiförbrukningen med 80 procent jämfört med konventionella fartyg.

I projektet Vattenkoll – Flexibel vattenburen kollektivtrafik, där VTI samarbetar med Candela Technology och företaget Cstrider, ska forskarna granska effekterna i ett bredare perspektiv av ett system med mindre eldrivna båtar i Stockholms lokaltrafik.

Studien görs genom datasimuleringar av hur trafiken på både potentiella och befintliga båtlinjer, till exempel Ekerö-centrala Stockholm, skulle utvecklas om eldrivna färjor användes. Effekterna som studeras är framför allt påverkan på restider, resenärernas val av trafikslag och vilka grupper av resenärer som påverkas mest.

– Studien ska också ge en grund för samhällsekonomiska analyser av trafiken. Vet vi vilka nyttor och vilka kostnader som finns kan vi också få svar på om ett system med eldrivna färjor är samhällsekonomiskt lönsamt, säger projektledaren Henrik Sjöstrand, senior utredare på VTI.

Oavsett drivmedel har vattenburen kollektivtrafik vissa uppenbara fördelar som att resorna ofta blir kortare och att mycket av infrastrukturen (vattnet) redan finns på plats. Men samtidigt finns stora nackdelar. Förutom i rusningstrafik går stora färjor ofta tomma och fossila drivmedel innebär stora utsläpp. Samtidigt kan attraktiv bostadsbebyggelse nära vatten göra det svårt att hitta utrymme för kajer och hamnar.

– På ett sätt är det lite märkligt att Stockholm, som har så mycket vatten, inte har mer vattenburen kollektivtrafik. Men i värsta fall blir båttrafik både dyrare, sämre för miljön och är svår att få plats med, säger Henrik Sjöstrand.

De båtar som kommer att användas i simuleringarna är den eldrivna färjan P-12 från Candela Technology och mindre automatiserade småfärjor från Cstrider. Läs mer om företagen och deras båtar via länkarna nedan.

Projektet Vattenkoll är en förstudie som finansieras av Trafikverket. Den kan följas av ett större projekt där även ett fysiskt pilotförsök genomförs. Även om studien görs utifrån förutsättningarna i Stockholm ska resultatet vara så generellt att det kan användas i andra städer med mycket vatten.

Läs mer om företagen i projektet:

https://www.cstrider.com/

https://candela.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Bild från uppstartsmötet med det nya projektet. Från vänster Tobias Husberg (Cstrider), Henrik Sjöstrand (VTI), Chengxi Liu (VTI) och Brigitte Junker (Candela). I bakgrunden båtar från Cstrider respektive Candela.
Bild från uppstartsmötet med det nya projektet. Från vänster Tobias Husberg (Cstrider), Henrik Sjöstrand (VTI), Chengxi Liu (VTI) och Brigitte Junker (Candela). I bakgrunden båtar från Cstrider respektive Candela.
Kristian Sloth Lauzus
Ladda ned bild
Henrik Sjöstrand
Henrik Sjöstrand
VTI
Ladda ned bild

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Visioner om cirkularitet blir verklighet i Helsingborg28.11.2024 15:44:13 CET | Pressmeddelande

Varje år körs stora mängder byggavfall, slaggrus och restasfalt till deponi. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, Sveriges Forskningsinstitut, ska göra det möjligt att återvinna och ge materialen nytt liv. Precis i dagarna har en så kallad testbädd byggts i Helsingborg, bestående av 4 stycken 27 meter långa avsnitt där de olika materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan ska undersökas, den första testbädden i sitt slag.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye