VTI utreder samhällsekonomin i nya elfärjor
Kan eldrivna färjor bli samhällsekonomiskt lönsamma som en del av kollektivtrafiken i städer med mycket vatten? Hur skulle resvanor, restider och andra trafikslag påverkas av en sådan båttrafik? De frågorna ska en ny forskningsstudie av VTI börja besvara.

Eldrivna färjor kan ha stor potential att förkorta restider, minska koldioxidutsläpp och avlasta annan kollektivtrafik. I slutet av oktober startade ett fysiskt försök i Stockholm med en elfärja från företaget Candela Technology vars bärplansteknik ska minska energiförbrukningen med 80 procent jämfört med konventionella fartyg.
I projektet Vattenkoll – Flexibel vattenburen kollektivtrafik, där VTI samarbetar med Candela Technology och företaget Cstrider, ska forskarna granska effekterna i ett bredare perspektiv av ett system med mindre eldrivna båtar i Stockholms lokaltrafik.
Studien görs genom datasimuleringar av hur trafiken på både potentiella och befintliga båtlinjer, till exempel Ekerö-centrala Stockholm, skulle utvecklas om eldrivna färjor användes. Effekterna som studeras är framför allt påverkan på restider, resenärernas val av trafikslag och vilka grupper av resenärer som påverkas mest.
– Studien ska också ge en grund för samhällsekonomiska analyser av trafiken. Vet vi vilka nyttor och vilka kostnader som finns kan vi också få svar på om ett system med eldrivna färjor är samhällsekonomiskt lönsamt, säger projektledaren Henrik Sjöstrand, senior utredare på VTI.
Oavsett drivmedel har vattenburen kollektivtrafik vissa uppenbara fördelar som att resorna ofta blir kortare och att mycket av infrastrukturen (vattnet) redan finns på plats. Men samtidigt finns stora nackdelar. Förutom i rusningstrafik går stora färjor ofta tomma och fossila drivmedel innebär stora utsläpp. Samtidigt kan attraktiv bostadsbebyggelse nära vatten göra det svårt att hitta utrymme för kajer och hamnar.
– På ett sätt är det lite märkligt att Stockholm, som har så mycket vatten, inte har mer vattenburen kollektivtrafik. Men i värsta fall blir båttrafik både dyrare, sämre för miljön och är svår att få plats med, säger Henrik Sjöstrand.
De båtar som kommer att användas i simuleringarna är den eldrivna färjan P-12 från Candela Technology och mindre automatiserade småfärjor från Cstrider. Läs mer om företagen och deras båtar via länkarna nedan.
Projektet Vattenkoll är en förstudie som finansieras av Trafikverket. Den kan följas av ett större projekt där även ett fysiskt pilotförsök genomförs. Även om studien görs utifrån förutsättningarna i Stockholm ska resultatet vara så generellt att det kan användas i andra städer med mycket vatten.
Läs mer om företagen i projektet:
Nyckelord
Kontakter
Henrik SjöstrandSenior utredare
Tel:08-55536772Tel:070-9430413henrik.sjostrand@vti.seBilder


VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum