Alfa Romeo 33 Stradale testas på Nardò-banan
- Ingenjörsteamet hos Alfa Romeo har nyligen avslutat en intensiv testsession med "00-prototypen" av den nya Alfa Romeo 33 Stradale på Nardò-banan.
- På den legendariska Nardò Ring säkerställdes projektets prestandamål, inklusive en topphastighet på 333 km/h.
- De dynamiska testerna bekräftade hur enkelt föraren kommer i perfekt harmoni med bilen och kan njuta av dess kraft, smidighet och det karakteristiska Alfa Romeo-ljudet.
- Leveransen av den första serieproducerade 33 Stradale till en av de 33 lyckliga internationella kunderna har bekräftats till december.
- Se den spännande videon från de dynamiska testerna vid Nardò Technical Center här.
Ingenjörsteamet hos Alfa Romeo har nyligen avslutat en intensiv testsession med "00-prototypen" av den nya 33 Stradale på Nardò-banan. Syftet var att testa bilens kördynamik och prestanda under extrema förhållanden i mycket höga hastigheter. Under testerna övervakade och validerade teamet dynamiska parametrar som aerodynamik, topphastighet, maximal temperatur, kylsystem för drivlinan och ljudisolering i kupén. Detta som förberedelse inför den första leveransen, planerad till slutet av december i Italien.
För denna typ av höghastighetstester föll valet självklart på Nardò Technical Center (NTC), ett av världens mest avancerade test- och experimentcentra. Beläget i Salento, Italien används centret av flera välkända bilmärken för tester. Anläggningen byggdes 1975 av FIAT och täcker ett område på 700 hektar med skog och medelhavsvegetation. Den inkluderar 20 testbanor som används för forskning och utveckling på alla nivåer.
Bland dessa banor utmärker sig den berömda Nardò Ring som är särskilt anpassad för höghastighetstester av bilar och motorcyklar. Den har en diameter på 4 km och en längd på 12,6 km, vilket gör den till världens snabbaste cirkulära bilbana. Banan erbjuder olika lutningar och hastigheter på sina fyra körfält. Tack vare dess låga paraboliska profil upplever förare, vid rätt hastighet, det som om de kör på en raksträcka.
Prestandan validerad vid 333 km/h
Det var på denna bana som teamet utförde höghastighetstester med utvecklingsmodellen av 33 Stradale och bekräftade målet om en topphastighet på 333 km/h och acceleration från 0 till 100 km/h på under tre sekunder. Detta möjliggjordes genom det minutiösa arbete som Alfa Romeos tekniker lagt på aerodynamiken, där varje linje i bilens skulpturala design har en funktion för att optimera aerodynamisk prestanda.
Kraften kommer från en 3,0-liters V6 twin-turbo-motor som levererar över 620 hk, kopplad till en 8-växlad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift och en elektronisk differentialspärr. Motorn, som är en vidareutveckling av V6-motorn från Alfa Romeos tidigare högpresterande modeller, är monterad i längsled i bilens mitt och levererar exceptionella prestanda, något som bekräftades fullt ut vid testerna i Nardò.
Tester vid Balocco Proving Ground
Tester vid Nardò följde på en tidigare testsession vid den ikoniska testanläggningen Balocco Proving Ground i Vercelli-provinsen.Under denna session fokuserade ingenjörerna på medel- och höghastighetstester för att finjustera balans, bromssystem och vägprestanda.
Vid Balocco genomfördes det första testet i måttlig hastighet för att utvärdera styrsystemets precision och bromssystemets respons. Testerna bekräftade också bilens unika körkänsla, tack vare chassit som består av en aluminiumram, en kolfibermonocoque och ett sofistikerat fjädringssystem.
33 Stradale är dessutom utformad för att maximera samspelet mellan människa och maskin. Bilen erbjuder två körlägen, som kan aktiveras via reglage i mittkonsolen:
Strada (Väg): För komfort och körglädje, med mjuk kraftleverans, följsam fjädring och aktiva avgasventiler som öppnar vid över 4 000 varv per minut.
Pista (Bana): För en adrenalinfylld upplevelse, med maximal kraft, snabb växling, hårdare fjädrar och alltid öppna avgasventiler.
En av de mest spännande funktionerna är "Partenza Veloce" ("Quick Start"): Genom att trycka på Quadrifoglio-knappen optimeras växellådan, dragkraftskontrollen och motorns kraft för att maximera acceleration och undvika hjulspinn.
Teknologin som imponerar
Under vissa delar av testbanan stängde Alfa Romeos testförare av traction control (ESC OFF) och tog bilen nära dess topphastighet. Detta bekräftade att 33 Stradale kombinerar superbilsprestanda med enkel hantering, även för förare utan racingbakgrund. Den karaktäristiska ljudbilden från V6-motorn förstärker upplevelsen – en autentisk "mekanisk symfoni" som skapar känsla och dynamik vid varje acceleration.
Bromsprestanda och säkerhet
Sessionen vid Balocco visade också på bromssystemets precision och anpassningsförmåga. 33 Stradale bromsar från 100 km/h till 0 på under 33 meter, tack vare Alfa Romeos inbyggda Brake-By-Wire-system, som både kontrollerar bromstryck och säkerställer ett konsekvent pedaltryck.
Systemet, utvecklat av Brembo, använder kolfiberkeramiska bromsar som erbjuder hög prestanda och reaktiv bromsning med minimal fading vid höga temperaturer. De ventilerade och perforerade bromsskivorna har sexkolvsok i aluminium fram och fyrkolvsok bak, vilket garanterar överlägsen bromsförmåga.
33 Stradale markerar en ny era för Alfa Romeo, där kraft, innovation och körglädje samverkar för att skapa en unik upplevelse.
Kontakter
Simone LazzarinAstara Sweden / Communications & PR Manager
Tel:+46 76 177 62 39simone.lazzarin@astara.comBilder
Länkar
Om Astara: The Open Mobility Company
Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com
Om Astara Northern Europe:
Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.
Följ Astara Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden
Nya Alfa Romeo Junior, finalist för "Årets Bil 2025"15.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Alfa Romeo Junior har tagit sig in på listan över de 7 finalisterna som tävlar om den prestigefyllda internationella utmärkelsen Årets Bil 2025. Den internationella juryn består av 60 motorjournalister från 23 länder. Totalt deltog 42 bilar i tävlingen, alla enligt reglerna lanserade på marknaden under 2024. Från och med nu kommer jurymedlemmarna för Årets Bil att fokusera på de 7 finalisterna. Efter att ha utvärderat varje bil enligt mycket specifika kriterier, kommer de att utse vinnaren den 10 januari 2025 på Bryssels internationella bilsalong. Att nå finalplatsen för ett internationellt pris av denna kaliber är en anledning till stor stolthet. De ledande experternas positiva omdöme är belöningen för ett extraordinärt projekt, som efter många år återför Alfa Romeo till det kompakta segmentet.
FIAT lanserar nya Ducato HVO100 för färdtjänst6.11.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Astara Ital Sweden, importör av FIAT Professional, är stolta över att lansera nya Fiat Ducato HVO100 som färdtjänstbuss på den svenska marknaden. Modellen baseras på uppgraderade Ducato modellår 2024 som nu integrerar de senaste teknologierna inom säkerhet, komfort och effektivitet.
Nya Junior vinner designpriset "autonis"29.10.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
• Nya Alfa Romeo Junior vinner omröstningen hos auto motor und sports läsare*. • Med 36,1% av rösterna tar Junior hem förstaplatsen i kategorin “Kompakt SUV”.
Förhandstitt på helt nya Jeep Compass7.10.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Jeep förhandsvisar nästa generation av Jeep Compass med en designskiss av den nya, fyrhjulsdrivna och kompakta SUV:en. Byggd på den mycket flexibla STLA Medium-plattformen kommer helt nya Jeep Compass att erbjudas med flera olika drivsystem, från 100% eldrift till hybrid och förbränningsmotor. Helt nya Jeep Compass kommer att erbjuda kunderna äkta Jeep-kapacitet, klassbäst prestanda och toppmodern teknik, oavsett vilket drivsystem de väljer. Nya Jeep Compass kommer att debutera i Europa med produktionstart år 2025 i Melfi, Italien och därefter utvidgas produktionen till Nordamerika och andra delar av världen under år 2026.
Säljstart för nya Alfa Romeo Junior Veloce4.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningsstart för prestandaversionen Junior Elettrica Veloce, den första 100% eldrivna modellen från Alfa Romeo. Nya Junior Elettrica Veloce är definitionen av sportighet: 280 hk och 345 Nm vridmoment, mekanisk Torsen differentialbroms, klassens mest direkta styrförhållande, breddad hjulspår med specifika fram- och bakre krängningshämmare, sportchassi och bromssystem samt 20-tums hjul. Nya Junior Veloce erbjuds med rek.ca pris fr 469.900 kr och går att beställa hos Alfa Romeo-återförsäljare fr.o.m idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum