Astara Sweden

Alfa Romeo 33 Stradale testas på Nardò-banan

Dela
  • Ingenjörsteamet hos Alfa Romeo har nyligen avslutat en intensiv testsession med "00-prototypen" av den nya Alfa Romeo 33 Stradale på Nardò-banan.
  • På den legendariska Nardò Ring säkerställdes projektets prestandamål, inklusive en topphastighet på 333 km/h. 
  • De dynamiska testerna bekräftade hur enkelt föraren kommer i perfekt harmoni med bilen och kan njuta av dess kraft, smidighet och det karakteristiska Alfa Romeo-ljudet.
  • Leveransen av den första serieproducerade 33 Stradale till en av de 33 lyckliga internationella kunderna har bekräftats till december.
  • Se den spännande videon från de dynamiska testerna vid Nardò Technical Center här.
Nya Alfa Romeo 33 Stradale på  Nardò Ring
Nya Alfa Romeo 33 Stradale på Nardò Ring

Ingenjörsteamet hos Alfa Romeo har nyligen avslutat en intensiv testsession med "00-prototypen" av den nya 33 Stradale på Nardò-banan. Syftet var att testa bilens kördynamik och prestanda under extrema förhållanden i mycket höga hastigheter. Under testerna övervakade och validerade teamet dynamiska parametrar som aerodynamik, topphastighet, maximal temperatur, kylsystem för drivlinan och ljudisolering i kupén. Detta som förberedelse inför den första leveransen, planerad till slutet av december i Italien.

För denna typ av höghastighetstester föll valet självklart på Nardò Technical Center (NTC), ett av världens mest avancerade test- och experimentcentra. Beläget i Salento, Italien används centret av flera välkända bilmärken för tester. Anläggningen byggdes 1975 av FIAT och täcker ett område på 700 hektar med skog och medelhavsvegetation. Den inkluderar 20 testbanor som används för forskning och utveckling på alla nivåer.

Bland dessa banor utmärker sig den berömda Nardò Ring som är särskilt anpassad för höghastighetstester av bilar och motorcyklar. Den har en diameter på 4 km och en längd på 12,6 km, vilket gör den till världens snabbaste cirkulära bilbana. Banan erbjuder olika lutningar och hastigheter på sina fyra körfält. Tack vare dess låga paraboliska profil upplever förare, vid rätt hastighet, det som om de kör på en raksträcka.

Prestandan validerad vid 333 km/h

Det var på denna bana som teamet utförde höghastighetstester med utvecklingsmodellen av 33 Stradale och bekräftade målet om en topphastighet på 333 km/h och acceleration från 0 till 100 km/h på under tre sekunder. Detta möjliggjordes genom det minutiösa arbete som Alfa Romeos tekniker lagt på aerodynamiken, där varje linje i bilens skulpturala design har en funktion för att optimera aerodynamisk prestanda.

Kraften kommer från en 3,0-liters V6 twin-turbo-motor som levererar över 620 hk, kopplad till en 8-växlad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift och en elektronisk differentialspärr. Motorn, som är en vidareutveckling av V6-motorn från Alfa Romeos tidigare högpresterande modeller, är monterad i längsled i bilens mitt och levererar exceptionella prestanda, något som bekräftades fullt ut vid testerna i Nardò.

Tester vid Balocco Proving Ground

Tester vid Nardò följde på en tidigare testsession vid den ikoniska testanläggningen Balocco Proving Ground i Vercelli-provinsen.Under denna session fokuserade ingenjörerna på medel- och höghastighetstester för att finjustera balans, bromssystem och vägprestanda.

Vid Balocco genomfördes det första testet i måttlig hastighet för att utvärdera styrsystemets precision och bromssystemets respons. Testerna bekräftade också bilens unika körkänsla, tack vare chassit som består av en aluminiumram, en kolfibermonocoque och ett sofistikerat fjädringssystem.

33 Stradale är dessutom utformad för att maximera samspelet mellan människa och maskin. Bilen erbjuder två körlägen, som kan aktiveras via reglage i mittkonsolen:

Strada (Väg): För komfort och körglädje, med mjuk kraftleverans, följsam fjädring och aktiva avgasventiler som öppnar vid över 4 000 varv per minut.
Pista (Bana): För en adrenalinfylld upplevelse, med maximal kraft, snabb växling, hårdare fjädrar och alltid öppna avgasventiler.

En av de mest spännande funktionerna är "Partenza Veloce" ("Quick Start"): Genom att trycka på Quadrifoglio-knappen optimeras växellådan, dragkraftskontrollen och motorns kraft för att maximera acceleration och undvika hjulspinn.

Teknologin som imponerar

Under vissa delar av testbanan stängde Alfa Romeos testförare av traction control (ESC OFF) och tog bilen nära dess topphastighet. Detta bekräftade att 33 Stradale kombinerar superbilsprestanda med enkel hantering, även för förare utan racingbakgrund. Den karaktäristiska ljudbilden från V6-motorn förstärker upplevelsen – en autentisk "mekanisk symfoni" som skapar känsla och dynamik vid varje acceleration.

Bromsprestanda och säkerhet

Sessionen vid Balocco visade också på bromssystemets precision och anpassningsförmåga. 33 Stradale bromsar från 100 km/h till 0 på under 33 meter, tack vare Alfa Romeos inbyggda Brake-By-Wire-system, som både kontrollerar bromstryck och säkerställer ett konsekvent pedaltryck.

Systemet, utvecklat av Brembo, använder kolfiberkeramiska bromsar som erbjuder hög prestanda och reaktiv bromsning med minimal fading vid höga temperaturer. De ventilerade och perforerade bromsskivorna har sexkolvsok i aluminium fram och fyrkolvsok bak, vilket garanterar överlägsen bromsförmåga.

33 Stradale markerar en ny era för Alfa Romeo, där kraft, innovation och körglädje samverkar för att skapa en unik upplevelse.

Kontakter

Bilder

Länkar

Om Astara: The Open Mobility Company 

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och Astara-plattformen. Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om Astara Northern Europe: 

Astara Northern Europe är en del av den globala Astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar Astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar Astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det Astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Cecilie Therese Pedersen utses till ny Country Director för Astara Sweden7.1.2025 10:04:35 CET | Pressmeddelande

Astara Sweden välkomnar Cecilie Therese Pedersen som ny Country Director. Med över 20 års erfarenhet inom fordonsindustrin, och en gedigen karriär på Nissan Motor Corporation, tar Cecilie med sig ett omfattande kunnande och en imponerande meritlista. I sin nya roll rapporterar Cecilie till Miska Tammelin, Managing Director för Astara Northern Europe. Cecilie har under de senaste fyra åren haft rollen som Country Director för Nissan Sverige, där hon lett genomgripande förändringar som inkluderar implementering av en ny agenturmodell, omstrukturering av återförsäljarnätverket, samt arbete med att stärka jämställdhet inom ledarskap och organisation. Hon har även varit drivande i förändringsarbeten på både europeisk och global nivå. Med sin breda internationella erfarenhet och sin förmåga att skapa starka team och hållbara strategier kommer Cecilie att bidra till att stärka Astaras position på den svenska marknaden och leda varumärkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat och Jeep mot nya framgångar.

Nya Alfa Romeo Junior, finalist för "Årets Bil 2025"15.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Alfa Romeo Junior har tagit sig in på listan över de 7 finalisterna som tävlar om den prestigefyllda internationella utmärkelsen Årets Bil 2025. Den internationella juryn består av 60 motorjournalister från 23 länder. Totalt deltog 42 bilar i tävlingen, alla enligt reglerna lanserade på marknaden under 2024. Från och med nu kommer jurymedlemmarna för Årets Bil att fokusera på de 7 finalisterna. Efter att ha utvärderat varje bil enligt mycket specifika kriterier, kommer de att utse vinnaren den 10 januari 2025 på Bryssels internationella bilsalong. Att nå finalplatsen för ett internationellt pris av denna kaliber är en anledning till stor stolthet. De ledande experternas positiva omdöme är belöningen för ett extraordinärt projekt, som efter många år återför Alfa Romeo till det kompakta segmentet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye