GoWish Sverige

Över en halv miljon svenskar har laddat ner appen: GoWish dundrar in som nummer 1 på App Store i Sverige

Dela

GoWish tar just nu Sverige med storm: Den danska önskelistekonceptet, som faktiskt uppfanns av det dansk-svenska postföretaget PostNord, har redan laddats ner 535 722 gånger totalt och 172 027 gånger sedan den 1 oktober, vilket gör den till den mest nedladdade appen i Sverige. Och om det fortsätter i samma takt mot Black Friday och jul kan det snabbt bli som i Danmark, där varannan dansk (3 miljoner) har en profil och lägger upp sina önskelistor online. Fenomenet, som kallas ”Social Shopping”, sprider sig som en löpeld - inte bara för möjligheten att hitta inspiration, strukturera och dela sina önskelistor med sina vänner, utan också för att man undviker ”double-gifting”.

GoWish No 1. on App Store in Sweden
GoWish No 1. on App Store in Sweden

GoWish har länge varit omåttligt populärt i Danmark, där det är känt som Ønskeskyen, som faktiskt uppfanns av det dansk-svenska postföretaget PostNord, och varannan dansk (3 miljoner) har en profil. Idag är det ett privatägt tech-företag, som senast sa ”Timeout till Temu” enligt danska TV2, och just nu sprider sig fenomenet snabbt till Sverige: På Apples App Store i Sverige är GoWish nummer 1 i kategorin ”Lifestyle” var denmest nedladdade appen i hela Sverige den 25 november på AppStore totalt med 535 722 nedladdningar och 172 027 gånger sedan den 1 oktober (data uppmätt den 25 november 2024).

"Det är väldigt överväldigande hur snabbt svenskarna har fått upp ögonen för GoWish här så nära inpå Black Friday och jul. Danskarna har redan visat att vår app är långt mer än en dille, där vi år efter år är bland de mest nedladdade apparna när vi når månaderna fram till jul, så det är spännande att följa utvecklingen i vårt broderland Sverige”, säger Casper Ravn-Sørensen, VD på GoWish, som för närvarande upplever samma trend i Norge, där GoWishs systerapp Ønskeskyen också är den mest nedladdade appen i Norge med mer än 360 000 nedladdningar, enligt Nettavisen.

”Social Shopping” och ”Fixing Gifting”

Med nu 9 miljoner användare globalt (r (data uppmätt den 25 november 2024) är GoWish redan en av världens ledande appar för önskelistor och utnyttjar en ny trend som kallas ”Social Shopping”, där konsumenter kan skapa önskelistor, dela inspiration och önskemål och köpa presenter till de bästa priserna online. Deras uppdrag är att ”fixa” presentutmaningar, vilket gör GoWish till ett ovärderligt verktyg för att undvika ”dubbla presenter”, ”bytespresenter” eller presentkort som aldrig används. Enligt Sofia Ulver, docent vid Lunds universitet, kommer digitala verktyg som GoWish potentiellt att revolutionera vårt sätt att ge gåvor: 

"De sociokulturella paradoxerna kring gåvor har förändrats snabbt genom åren. Vi har haft önskelistor sedan 1970-talet och historiskt sett sågs de inte med blida ögon av de äldre generationerna, men nu har de blivit det vanligaste att ha med sig till bröllop, födelsedagar och så vidare. Det är meningen att man ska tänka på personen och känna personen tillräckligt väl för att kunna välja den rätta presenten, men det blir allt svårare med alla valmöjligheter som finns där ute.Jag tror att ungdomar och nästa generation A verkligen kommer att revolutionera presentutdelningen tack vare digitala verktyg som detta. Det finns en stor hållbarhetseffekt här som kommer att minimera de gåvor som människor slänger bort.Men å andra sidan är det så att allt som handlar om konsumtion leder till ytterligare konsumtion, det säger vetenskapen.En önskelista kommer att leda till fler gåvor eftersom det är en inramad, paketerad ursäkt för att få det du vill ha - men ursäkten är god om den syftar till att minska överflödig och slösaktig konsumtion”, säger Sofia Ulver, universitetslektor vid Lunds universitet och en av de främsta experterna på digitalt konsumentbeteende.

Idéer och önskemål som kan gå i uppfyllelse

Och med Black Friday och julen runt hörnet har GoWish ökat sin närvaro i Sverige markant med en landsomfattande kampanj både online och på TV för att få svenskarna att få upp ögonen för det danska fenomenet. Och om det, enligt bolagets VD, kan gå lika snabbt som i Danmark, där varannan dansk (3 miljoner) har en profil redan på Ønskeskyen, så beror det inte bara på att GoWish är en självklarhet på födelsedagar, bröllop, dop, jul och andra speciella tillfällen, utan också på att appen har blivit en kreativ inspirationslista och därmed en konkurrent till andra sociala medier som Pinterest:

"Erfarenheten med våra danska användare visar att GoWish är mycket mer än bara önskelistor, utan lika mycket används som en visuell ’moodboard’ där man kan sortera och prioritera inköp för sig själv och dela med sig till sina vänner för inspiration, som sedan kan dra nytta av det och få information om var man kan köpa varorna. Till skillnad från till exempel Pinterest handlar GoWish om specifika produkter som du kan hitta och dela länkar till med dina vänner - med andra ord idéer och önskningar som faktiskt kan gå i uppfyllelse”, avslutar Casper Ravn-Sørensen.

-END-

Om GoWish - grundades 2015 av det dansk-svenska postföretaget PostNord och är idag ett oberoende och privatägt teknikföretag som miljontals användare över hela världen, i alla generationer, litar på för att uppfylla hundratusentals önskningar varje dag och miljoner önskelistor hittills. Med varannan dansk (3 miljoner) som användare är GoWish inte bara marknadsledare och kategoriägare i Danmark, utan även ett Social Shopping-fenomen som snabbt sprider sig över hela världen med ett enkelt uppdrag: ”Fixing Gifting”.

Kontakt - För ytterligare information, vänligen kontakta oss på press@gowish.com eller telefon +45 31356352.

Bilder

Följ GoWish Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GoWish Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye