Jönköpings kommun

Förslag: så kan Östra torget och Kanalgatan utvecklas

Dela

Nu finns ett förslag som visar hur Östra torget och Kanalgatan i Jönköping kan utvecklas för att effektivisera kollektivtrafiken, och hur torget kan bli en välkomnande plats som är tillgänglig för alla. Torsdag 5 december beslutar stadsbyggnadsnämnden om hur stadsbyggnadskontoret ska gå vidare med utformningsförslaget.

Illustration som visar flygvy över ett torg med grönska, busshållplats och två bussar. Människor rör sig på torget och kringliggande gator.
Vy över det föreslagna Östra torget - en omvandling från parkeringsplats till mötesplats och busshållplats, med lekfulla inslag och grönska som markerar den tidigare kanalen och hamnbassängen. Illustration: Sydväst arkitektur och landskap

Stadsbyggnadskontoret har på uppdrag av politiken tagit fram ett förslag för att utveckla stadsdelen Öster genom förnyelse av Östra torget och Kanalgatan i centrala Jönköping. Nu finns ett färdigt förslag till utformning och ny funktion av platsen.

–Förslaget innefattar en ny busshållplats och bussgata, bättre möjligheter för att gå och cykla i området och ett grönare torg som blir till för människor i stället för bilar. Utformningsförslaget innebär också att vi säkrar upp inför kraftiga skyfall och tydliggör historiska kopplingar kring Östra torget och Kanalgatan, säger Christina Stenberg, stadsbyggnadsdirektör i Jönköpings kommun.

Huvudsyftet med projektet är att förbättra för kollektivtrafiken. Detta görs enligt förslaget bland annat genom att skapa en genare körväg för bussar över Östra torget för att undvika dagens skarpa svängar, skapa en bussgata på en del av sträckan för färre konflikter med andra fordon, längre busshållplatser där flera bussar får plats och utrymme för bussar att mötas längs hela sträckan samt separata cykelbanor för att ge färre konflikter mellan bussar och cykeltrafik.

Här är förslaget till ny utformning

Östra torget

Östra torget föreslås omvandlas från en parkeringsplats till en mötesplats, där en ny busshållplats blir en naturlig del av torget. Utformningen delas in i två karaktärer: en sida med träd som skapar skugga över en sänkt yta med lekfulla inslag och sittplatser, och en solig, flexibel yta för varierande användning. Torget anpassas för ett förändrat klimat, med robusta lösningar för att hantera mer nederbörd. Vatten spelar en central roll i designen, med små vattendrag och lekfulla vattenelement som tillför liv och rörelse. Dessutom markeras den gamla kanalen och hamnbassängens form tydligt med hjälp av grönska, och torget utformas för att underlätta smidiga passager för gående och cyklister.

Illustration%20som%20visar%20en%20del%20av%20ett%20torg%20med%20bussh%E5llplatser%20och%20bussar.%20M%E4nniskor%20i%20r%F6relse%20och%20sittandes%20p%E5%20b%E4nkar%20och%20trappsteg.
Enligt förslaget kommer det finnas sittplatser och lekfulla inslag på Östra torget. En nedsänkt yta säkerställer att vattnet samlas där vid kraftiga skyfall. Träden ger både skugga soliga dagar och tar hand om vatten när det regnar. Illustration: Sydväst arkitektur och landskap

Kanalgatan 

Kanalgatan föreslås bli en grönskande sträcka som speglar områdets historia med kanalen. Stora träd och annan växtlighet ska bidra med ekosystemtjänster som luftrening, temperaturreglering och vattenhantering. Längs Kanalgatan finns utrymme för gående, cyklister och bussar, där nivåskillnader och kanter markerar kanalens tidigare form. Historiska detaljer som gjutjärnsräcken likt de gamla broräckena lyfts fram vid passager. Friska lindar bevaras och kompletteras med nya träd och marktäckande växter. Kanalgatans västra del föreslås bli ett lågfartsområde, medan den östra delen, mellan Björngränd och Ulfsparregatan blir en sträcka för bussar, gående och cyklister. 

Enligt förslaget ska bussar köra mellan Kanalgatan och Östra storgatan genom Ulfsparregatan, där bussar får en genare väg än dagens 90-graderssväng till och från Björngränd. 

–Det här projektet är en del i stadsutvecklingen på Öster och kan kopplas till flera av kommunens övergripande mål. Främst kan vi med den föreslagna utformningen förbättra för kollektivtrafiken, men vi behöver också fler centrala platser där människor kan vistas och vi behöver få in mer grönska i området samt klimatanpassa, säger Christina Stenberg.

Torsdag den 5 december ska politikerna i stadsbyggnadsnämnden besluta om hur kommunen ska gå vidare med projektet. Beslut om budget tas senare i kommunfullmäktige. 

Mer information om förslaget, visionsbilder på områdets olika delar samt frågor och svar kring förslaget finns på kommunens hemsida:  

Östra torget och Kanalgatan, förslag till ny utformning (jonkoping.se)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Illustration som visar en del av ett torg med busshållplatser och bussar. Människor i rörelse och sittandes på bänkar och trappsteg.
Enligt förslaget kommer det finnas sittplatser och lekfulla inslag på Östra torget. En nedsänkt yta säkerställer att vattnet samlas där vid kraftiga skyfall. Träden ger både skugga soliga dagar och tar hand om vatten när det regnar. Illustration: Sydväst arkitektur och landskap
Ladda ned bild
Illustration som visar flygvy över ett torg med grönska, busshållplats och två bussar. Människor rör sig på torget och kringliggande gator.
Vy över det föreslagna Östra torget - en omvandling från parkeringsplats till mötesplats och busshållplats, med lekfulla inslag och grönska som markerar den tidigare kanalen och hamnbassängen. Illustration: Sydväst arkitektur och landskap
Ladda ned bild
Illustration som visar en gata med gröna träd och personer som går i olika riktningar.
Förslag till utformning av västra delen av Kanalgatan där lågfartsgata föreslås. Där det förr fanns broar över kanalen föreslås passager med staket likt de gamla broarnas gjutjärnsräcken. Illustration: Sydväst arkitektur & landskap
Ladda ned bild
Illustration som visar en gata med en person som cyklar i förgrunden. I bakgrunden syns grönska, byggnader och öppet torg.
Kanalgatan längs Östra torget. Trädens placering visar var det en gång fanns en kanal. Enligt utformningsförslaget Illustration: Sydväst arkitektur & landskap
Ladda ned bild
Illustration som visar en gång- och cykelväg med människor i rörelse, ett stråk med gröna träd och marktäckande växter samt en gata där en del av en buss syns.
På Kanalgatan, mellan Björngränd och Ulfsparregatan, föreslås bussgata med bred gång- och cykelväg. Illustration: Sydväst arkitektur & landskap
Ladda ned bild
Illustration som visar ett öppet torg med uteservering och människor som rör sig på platsen. Intill torget syns en buss och byggnader.
Enligt förslaget ska bussarna köra mellan Kanalgatan och Östra storgatan genom Ulfsparregatan. Här finns även utrymme för uteservering och en yta för människor att vistas på. Illustration: Sydväst arkitektur och landskap
Ladda ned bild

Jönköpings kommun

I Jönköpings kommun arbetar omkring 13 000 medarbetare för att ge våra drygt 146 000 invånare välfärd och service av hög kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens webbplats.

Följ Jönköpings kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Jönköpings kommun

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye