Läslistor ska bidra till fler läsintresserade barn och unga
Gittan och gråvargarna, Yani och Doktor Glas. Det är några av de boktitlar som finns med på de läslistor som Skolverket och Kulturrådet har tagit fram på uppdrag av regeringen. Läslistorna ska vara ett stöd för förskollärare och lärare när de väljer skönlitteratur för sin undervisning och kommer vara frivilliga att använda. Under måndagen överlämnades läslistorna till regeringen i samband med en pressträff.

- Vi vill öka läsningen bland barn och unga. Att kunna läsa och förstå texter är grundläggande för att vara delaktig i samhället. Förskollärare och lärare har ett väldigt viktigt uppdrag i att väcka intresse för läsning och i att få barn och unga att läsa mer. Vi hoppas att läslistorna ska vara ett stöd i det arbetet, säger Joakim Malmström, generaldirektör på Skolverket.
Läslistorna innehåller totalt över 250 förslag på allt från bilderböcker till romaner, noveller och poesi som kan användas i undervisningen i förskolan eller skolan. Listorna är uppdelade efter skolform men flera av verken kan med fördel även användas över skolformsgränserna, samt över gränserna för olika åldrar och stadier. Läslistorna innehåller förslag på både klassiker och nutida skönlitteratur som är skriven på svenska eller som finns i svensk översättning.
- Berättelser som berör kan förändra oss på djupet, öka vår förståelse för oss själva och världen. Därför är det viktigt att alla får möjlighet att upptäcka litteratur och läsande. Det är värdefullt att läslistorna innehåller verk som lyfter erfarenheter från olika tider och delar av världen, såväl som livet i Sverige, säger Kajsa Ravin, generaldirektör för Kulturrådet.
Listorna har tagits fram med bred förankring
Läslistorna har tagits fram av Skolverket och Kulturrådet samt en fristående referensgrupp som består av experter med litterär och pedagogisk sakkunskap. Förslag från förskollärare, lärare i svenska och svenska som andraspråk samt skolbibliotekarier har samlats in och beaktats. Kunskap har även hämtats in från Läsrådet som är ett rådgivande organ under Kulturrådet. Läslistorna kommer finnas tillgängliga på skolverket.se. De kommer att utökas och revideras efter behov.
- Läslistorna innehåller litteratur som vi tror kan stanna kvar hos barn och unga efter läsningen. Om vi vill att barn ska bli läsare behöver litteraturen väcka tankar och känslor, säger Tammi Gustafsson Nadel, undervisningsråd på Skolverket och samordnare av uppdraget.
Exempel på boktitlar på respektive läslista:
Förskolan
En fe på badhuset – Baek Heena
Gittan och gråvargarna – Pija Lindenbaum
Räven och mullvaden. En spökhistoria – Cecilia Heikkilä
Vem kommer på kalas? – Sara Gimbergsson
Året runt – Jockum Nordström
Lågstadiet
Alla går iväg – Eva Lindström
Jordgubbsbarnen – Sara Olausson
Rymlingarna – Ulf Stark
Sagan om det röda äpplet – Jan Lööf
Under ett rabarberblad: verser för människor och djur – Lena Sjöberg
Mellanstadiet
Boken om allting – Guus Kuijer
Comedy Queen – Jenny Jägerfeld
Jefferson – Jean-Claude Mourlevat
Ronja Rövardotter – Astrid Lindgren
Vitsippor och pissråttor – Oskar Kroon
Högstadiet
Brun flicka drömmer – Jacqueline Woodson
En studie i rött – Arthur Conan Doyle
Himlabrand – Moa Backe Åstot
Möss och människor – John Steinbeck
Yani – Nora Khalil
Gymnasieskolan
Bror – Alex Khourie
Doktor Glas – Hjalmar Söderberg
Göra sig kvitt Eddy Bellegueule – Édouard Louis
Kvinnor och äppelträd – Moa Martinsson
Missat samtal – Nora Dåsnes
Ta del av de fullständiga läslistorna på skolverket.se
Uppdrag om framtagning av läslistor – redovisning (Skolverket)
För frågor kontakta:
För frågor eller förfrågan om intervju kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 33300, Kulturrådets presstjänst 076-540 1025
Nyckelord
Bilder



Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
Pressinbjudan: resultaten av Talis förskola 202424.11.2025 16:00:25 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum