Ny Schibsted-rapport om fria medier, demokrati och bristande innovation
Schibsted Media sätter i en unik rapport fokus på relationen mellan fria medier och demokrati-nivån i Europa. Rapporten granskar hur medier bidrar till att stärka demokratin, men visar också hur Europas liberala demokratier stadigt försvagats de senaste 15 åren – och hur mediebranschen haft svårt att locka till sig nya mediekonsumenter.

I en omfattande rapport går Schibsted Media på djupet i frågan om hur redaktionella medier påverkar Europas liberala demokratier och hur denna påverkan har förändrats de senaste 15 åren.
– Rapporten visar att mediebranschen har försvagats i Europa, och det finns en stor oro över att demokratier i Europa är utsatta av extern påverkan och desinformation. Den nya EU-kommissionen, som tillträdde den 1 december i år, kommer att ha demokratifrågor högt på sin agenda och har för avsikt att ta fram ett sk European Democracy Shield-program, som ska stärka demokratin och öka skyddet av fria och oberoende medier. Vår rapport är ett högst aktuellt inlägg i den debatten, säger Petra Wikström, chef för Public Policy på Schibsted.
Rapporten är tänkt som en väckarklocka både för lagstiftarna och för mediebranschen själv.
– Det finns en stor grupp politiker som är djupt engagerade i att bekämpa desinformation, och vi anser att det bästa sättet att göra det är att att stärka de redaktionella mediernas förutsättningar, säger Petra Wikström.
Schibsted Medias rapport analyserar data om demokratinivå, mediefrihet och mediemångfald i Europa. Den innehåller också expertintervjuer om de viktigaste trenderna i relationen mellan demokratier och redaktionella medier de senaste åren.
– På alla områden vi har analyserat ser vi en negativ utveckling de senaste 10–15 åren, säger koncernredaktör Einar Hålien, som har skrivit rapporten.
– De liberala demokratierna i EU-området har försvagats, mediemångfalden har minskat, områden utan redaktionell täckning, de så kallade vita fläckarna har ökat – särskilt på landsbygden – och endast tre av 29 länder har haft en förbättring när det gäller mediefrihet, säger Einar Hålien.
Detta kan leda till att redaktionella medier förlorar kampen om uppmärksamhet mot demagogiska och auktoritära ledare som utnyttjar ett utbrett missnöje bland befolkningen.
Samtidigt är medieekonomin under hård press, förtroendet för medierna i Europa sjunker, och en allt större del av befolkningen – särskilt unga och människor i utsatta socioekonomiska grupper – väljer bort de redaktionella medierna.
– Med sådana utmaningar så är det viktigt att branschen bedriver mer produktutveckling och innovation för att nå dessa grupper. Här ser vi att vi som bransch har ett jobb att göra för att stärka förtroendet och återfå vår relevans, säger Einar Hålien.
Rapporten kommer med ett antal rekommendationer för vad som krävs, både från medieledare och beslutsfattare för att stödja europeiska redaktionella medier och på så sätt stärka liberala demokratierna. Den lyfter särskilt behovet för innovation, och pekar på ett antal konkreta projekt i och utanför Schibsted som branschen bör överväga som inspiration. Fallstudier som IN/LAB, Schibsted och Tinius-stiftelsens gemensamma inkluderingslabb, koncernens arbete med medieförtroende, och spännande satsningar inom AI som nämns som exempel i rapporten.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petra Wikström, chef för Public Policy. Telefon: +46 722501249. E-post: petra.wikstrom@schibsted.com
Einar Hålien, koncernredaktör. Telefon: +47 90787861. E-post: einar.halien@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Dokument
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum