Lidl Sverige går med i Hållbar Livsmedelskedja
Lidl Sverige går med i Hållbar Livsmedelskedja – ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF för att öka omställningstakten inom branschen.
– Vi är glada att Hållbar Livsmedelskedja nu öppnar upp för fler medlemmar, säger Lidls Sverigechef Jakob Josefsson.
Ungefär en fjärdedel av världens klimatpåverkan kommer från maten vi äter. En hållbar livsmedelsförsörjning är därför en nyckelfråga för att skapa ett hållbart samhälle inom planetens gränser. De företag som är aktiva i Hållbar Livsmedelskedja vill visa att branschen är en del av lösningen, och öka takten till en mer hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion.
– Det är ett viktigt sammanhang för oss att ingå i, där vi tillsammans med andra starka företag kan ta oss an gemensamma utmaningar och fokusera på den skillnad vi kan göra. In i samarbetet tar vi med oss erfarenhet och kunskap från Lidls omfattande internationella hållbarhetsarbete, men också vår satsning på Sverige och svensk livsmedelsproduktion, bland annat genom Matriket som varumärke med svenskmärkta produkter, säger Jakob Josefsson.
Med Lidl Sverige som ny medlem ingår nu 16 svenska livsmedelsföretag i initiativet.
– Ska vi kunna ställa om till ett mer hållbart matsystem så måste vi göra det tillsammans. Att nu Lidl vill vara med i detta arbete är mycket glädjande och viktigt. Inom initiativet Hållbar Livsmedelskedja kan vi tillsammans med svenska livsmedelsföretag hitta nya och bättre vägar framåt, säger Gustaf Lind, generalsekreterare WWF.
Medlemsföretagen i Hållbar Livsmedelskedja har tillsammans med WWF tagit fram en färdplan med målsättningar som rör klimat, biologisk mångfald, resurseffektivitet, djurvälfärd och mänskliga rättigheter. Alla dessa frågor är viktiga för Lidl Sverige – och områden som dagligvarukedjan arbetar med redan i dag.
– Klimatfrågan står högt upp på Lidls agenda, inte minst genom vårt mål om nettonollutsläpp till 2050. Det kräver stor samverkan att minska klimatutsläpp från våra verksamheter och livsmedelsproduktionen i stort, samt för att göra det enklare för konsumenter att göra mer hållbara val, säger Jakob Josefsson.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seOm oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige utnämnt till Top Employer för femte året i rad16.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har blivit utnämnt till Top Employer för femte året i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute. Denna prestigefyllda utmärkelse är ett bevis på livsmedelskedjans långsiktiga engagemang för att skapa en arbetsmiljö där medarbetarna kan växa, trivas och utvecklas.
Lidl Sverige halvvägs mot målet om mindre socker och salt15.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Senast 2025 ska Lidl Sverige ha minskat socker- och salthalten i egna märkesvaror med 20 procent, jämfört med 2015. Nu är livsmedelskedjan halvvägs mot målet. – Vi vet att minskat socker- och saltintag är viktigt för att främja folkhälsan, och därför vill vi erbjuda konsumenterna det bästa sortimentet för en hälsosam livsstil, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef på Lidl Sverige.
Topptestat snabbkaffe hos Lidl10.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett test av Aftonbladet testades och betygssattes 16 snabbkaffesorter. Lidls ekologiska snabbkaffe från Fairglobe topptestades och kammade hem en andraplacering i testet med tre av fem i poäng från juryn. ”Balanserad beska, fin syra och tydliga kaffearomer” lyder utlåtandet.
Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen9.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Under oktober 2020 lanserade Lidl Sverige sin kundklubb Lidl Plus. År 2022 passerade kundklubben en miljon användare och nu, drygt två år senare, spränger kundklubben tvåmiljonersvallen. Idag har nästan var femte invånare Lidl Plus‑appen.
Lidl säljer del av fastighet i Falkenberg8.1.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl säljer nu den del av fastigheten som tidigare inrymt den gamla Lidl-butiken vid Tångarondellen i Falkenberg. Det är en lokal aktör som förvärvat fastigheten mittemot den nuvarande Lidl-butiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum