Svenska Resebranschföreningen

När monopolet bryts blir Arlanda mer tillgängligt

Dela

Arlanda är Sveriges största flygplats och en central knutpunkt för både nationellt och internationellt resande. Trots detta lider flygplatsen av en begränsad tillgång till effektiv och prisvärd transport. Idag skriver SRF en debattartikel i SvD om den nuvarande monopolställningen för Arlanda Express som gör biljetterna extremt dyra och skapar en onödig barriär för många resenärer.

I morgon presenterar Arlandasamordnaren Peter Norman en delrapport om transporten till Arlanda. I den föreslår han att monopolet för Arlanda Express bör brytas. För att stärka Arlandas konkurrenskraft och förbättra tillgängligheten, måste regeringen omförhandla avtalet med A-Train, företaget bakom Arlanda Express, och öppna upp för konkurrens på denna tågsträcka. Detta skulle bidra till att pressa ner priserna och göra det enklare och billigare för resenärer att ta sig till och från flygplatsen. 

En enkelresa med Arlanda Express kostar idag 340 kronor och tar 20 minuter. Dessa höga priser tvingar många resenärer att välja bort tåg och istället ta bilen eller välja långsammare, men billigare, alternativ som pendeltåg eller buss. Detta gynnar varken resenärerna, miljön eller Arlanda som flygplats, som istället för att vara en konkurrenskraftig och hållbar internationell knutpunkt, lider av otillräcklig transportkapacitet. 

"Att sänka priserna på transporten till Arlanda handlar inte bara om att göra det billigare för resenärerna. Det är också en viktig fråga för hållbarheten. Om fler resenärer kan välja tåg framför bil eller taxi, kommer utsläppen att minska, vilket stämmer överens med Sveriges klimatmål. Dessutom stärks Arlanda som en central del av den svenska transportinfrastrukturen," säger Didrik von Seth, Generalsekreterare för Svenska Resebranschföreningen i dagens debattartikel i SvD.

I dag har A-Train ett monopol på tågtrafiken till Arlanda, ett avtal som slöts för att de skulle finansiera byggandet av järnvägen mellan Stockholm och flygplatsen. Detta har lett till höga biljettpriser och ett begränsat antal resenärer som använder denna förbindelse. Normalt är att staten brukar ta kostnaden för järnvägsinfratruktur men inte i detta fallet. Därför är det viktigt att nu omförhandla avtalet med A-Train. Det skulle göra att fler aktörer bedriver trafik med resultatet att Arlanda mer tillgänglig och konkurrenskraftig.

Förutom att öppna för konkurrens på tågsträckan, bör det också göras en satsning på att förbättra kollektivtrafiken, med fler busslinjer och pendeltåg som erbjuder prisvärda alternativ för resenärer. Arlanda är Sveriges ansikte utåt för internationella besökare och en viktig transportknutpunkt för svenska resenärer. Nu är det hög tid att förbättra tillgängligheten till flygplatsen och göra det enklare, billigare och mer hållbart för alla att resa.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Följ Svenska Resebranschföreningen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska Resebranschföreningen

Regeringens förslag hotar svensk resebransch26.9.2025 15:57:36 CEST | Pressmeddelande

Nästan hälften av Sveriges reseföretag överväger att flytta sina resegarantier från Sverige om regeringens nya förslag på resegarantisystem genomförs. Det visar en färsk undersökning från Svenska Resebranschföreningen. Resultatet riskerar att göra regeringens förslag kontraproduktivt – i stället för att stärka resenärernas skydd kan systemet försvagas och svenska företag tappa konkurrenskraft.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye