Fyll-i-böcker för vuxna, Kepler och musicquiz – det här köper svenskarna inför julen 2024
Julhandeln är i full gång, och efter en intensiv försäljningsperiod under Black Week med tvåsiffrig tillväxt kan Adlibris nu avslöja vilka populära hårda klappar som väntas ligga under granen i jul.

Starka och stabila namn dominerar vår topplista under Black Week. En ny Kepler är en lika säker julklapp som den senaste Guinness World Records-boken. Men vi blev också mycket överraskade av hur populära fyll-i-böckerna har blivit. Att sammanställa och bevara familjens historia verkar vara extra viktigt för våra kunder i år, säger Taru Raita, kategoriansvarig på Adlibris.
Här är årets köptrender och fullständiga topplistor över vilka böcker och sällskapsspel svenskarna handlat mest inför jul.
Augustvinnare och Youtubefenomen
Adlibris Black Week-försäljning visar att det både kommer att skrivas och läsas mycket under julhelgerna. Årets Augustprisvinnare, Kungen av Nostratien av Tony Samuelsson, tar plats på listan, tillsammans med Ruth Kvarnström-Jones Väninnorna på Nordiska Kompaniet, den andra delen i den populära feelgood-serien Stockholms pärlor. Högt på topplistan tar sig även böcker riktade mot en yngre målgrupp, som Matfighten av Youtube-profilerna IJustWantToBeCool och Trollbergets hemlighet av Joanna André.
Stort intresse för personliga fyll-i-böcker
En av årets starkaste trender under Black Week är fyll-i-böcker för vuxna, som Berätta om ditt liv. På topplistan finns tre olika utgåvor av konceptet – för mamma, pappa och mormor – där mottagaren får möjlighet att svara på frågor om sitt liv och skriva en personlig levnadsberättelse att dela med nästa generation.
#Booktok-genren romantasy står sig stark
Efterfrågan på engelskspråkig litteratur är fortsatt hög, särskilt bland den yngre generationen. Den engelska topplistan domineras av Sarah J. Maas, som står för nio av de tio topplaceringarna. Storsäljaren är framförallt Maas serie A Court of Thorns and Roses, ett globalt TikTok-fenomen inom genren romantasy – en kombination av romance och fantasy där spänning och kärlek står i centrum, ofta skildrat ur ett kvinnligt perspektiv.
Musikquiz toppar önskelistan när vi umgås
Det populära partyspelet Hitster dominerar listan över spel som svenskarna klickade hem under Black Week. Även brädspelsversionen av det älskade tv-programmet Bäst i test placerar sig högt, tillsammans med familjespelen Skurkarnas skurk och Förrädarna samt moderna klassiker som Ticket to Ride.
Topp 10 mest sålda böcker inför jul Baserat på Adlibris försäljning under Black Week (23/11–1/12)
1. Matfighten av IJustWantToBeCool
2. Mamma: berätta om ditt liv av Bergkvist, Josefine
3. Sömngångaren av Kepler, Lars
4. Pappa: berätta om ditt liv av Bergkvist, Josefine
5. Guinness World Records 2025
6. Trollbergets hemlighet av André, Joanna
7. Kungen av Nostratien av Samuelsson, Tony
8. Mormor: berätta om ditt liv
9. Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Kvarnström-Jones, Ruth
10. Saker som (nästan) ingen vet av Fredrikson, Bengt
Topp 10 mest sålda böcker på engelska Baserat på Adlibris försäljning under Black Week (23/11–1/12)
1. A Court of Thorns and Roses - Sarah J. Maas
2. A Court of Wings and Ruin - Sarah J. Maas
3. A Court of Silver Flames - Sarah J. Maas
4. A Court of Mist and Fury - Sarah J. Maas
5. A Court of Frost and Starlight - Sarah J. Maas
6. Throne of Glass - Sarah J. Maas
7. Crown of Midnight - Sarah J. Maas
8. Kingdom of Ash - Sarah J. Maas
10. Tower of Dawn - Sarah J. Maas
Topp 10 mest sålda sällskapsspelen inför jul Baserat på Adlibris försäljning under Black Week (23/11–1/12)
1. Hitster The Music Card Game
2. Bäst i Test Brädspelet, Alga
7. Pingis - Set
9. Förrädarna
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
press@adlibris.comBilder

Länkar
Om Adlibris
Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Uppsalastudenten Asta Dahlqvist årets Green Act Award-stipendiat4.12.2025 09:10:01 CET | Pressmeddelande
Av över 500 nominerade är Asta Dahlqvist 2025 års vinnare av Green Act Award. Asta Dahlqvist studerar statsvetenskap på Uppsala universitet och tilldelas stipendiet på 50 000 kr för sitt modiga och uthålliga ledarskap för den gröna omställningen.
Julens läsning flyttar in i Black Week – Augustvinnare och Dan Brown i topp hos Adlibris1.12.2025 10:16:30 CET | Pressmeddelande
Adlibris försäljning under årets Black Week visar att julens läsning i hög grad planeras redan i november. På topplistan samsas Dan Browns nya thriller med Augustprisbelönade Bea Uusma och Lina Wolff, samt klassikern Guinness World Records och en nybörjarläsarbok – en mix som tecknar en tydlig bild av vad svenskarna vill läsa i jul.
Adlibris förvärvar Akademen – förstärker sin närvaro på den finska marknaden24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris AB, Nordens största bokhandel, meddelar idag att företaget förvärvar Akateeminen Kirjakauppa OY (Akademen). Förvärvet är en del av Adlibris långsiktiga satsning på den finska marknaden och innebär att bolaget stärker sin närvaro inom både fysisk och digital bokhandel i Finland. Ägarbytet träder i kraft den 1:a januari 2026.
Adlibris rekryterar Nina Egnell som ny försäljningschef – Ola Toresten utses till vd18.11.2025 15:01:51 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin ledning med ny försäljningschef samt utser Ola Torsten till permanent vd. Nina Egnell rekryteras till rollen som försäljningschef, med ansvar för att driva tillväxt och utveckla kundupplevelsen i både e-handel och fysiska butiker. Samtidigt utses Ola Toresten, nu tillförordnad vd, till permanent vd för bolaget.
"Man är aldrig för gammal för att leka" – Vuxenleksaken är årets julklapp 202514.11.2025 10:45:29 CET | Pressmeddelande
Adlibris kan idag bekräfta den trend som HUI Research lyfter fram: vuxenleksaken – eller kanske snarare leksaken för vuxna – är årets julklapp 2025. Intresset för leksaker riktade till vuxna har ökat stadigt de senaste åren, och nu är det tydligt, leken är här för att stanna, oavsett ålder.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum