Fyll-i-böcker för vuxna, Kepler och musicquiz – det här köper svenskarna inför julen 2024
Julhandeln är i full gång, och efter en intensiv försäljningsperiod under Black Week med tvåsiffrig tillväxt kan Adlibris nu avslöja vilka populära hårda klappar som väntas ligga under granen i jul.

Starka och stabila namn dominerar vår topplista under Black Week. En ny Kepler är en lika säker julklapp som den senaste Guinness World Records-boken. Men vi blev också mycket överraskade av hur populära fyll-i-böckerna har blivit. Att sammanställa och bevara familjens historia verkar vara extra viktigt för våra kunder i år, säger Taru Raita, kategoriansvarig på Adlibris.
Här är årets köptrender och fullständiga topplistor över vilka böcker och sällskapsspel svenskarna handlat mest inför jul.
Augustvinnare och Youtubefenomen
Adlibris Black Week-försäljning visar att det både kommer att skrivas och läsas mycket under julhelgerna. Årets Augustprisvinnare, Kungen av Nostratien av Tony Samuelsson, tar plats på listan, tillsammans med Ruth Kvarnström-Jones Väninnorna på Nordiska Kompaniet, den andra delen i den populära feelgood-serien Stockholms pärlor. Högt på topplistan tar sig även böcker riktade mot en yngre målgrupp, som Matfighten av Youtube-profilerna IJustWantToBeCool och Trollbergets hemlighet av Joanna André.
Stort intresse för personliga fyll-i-böcker
En av årets starkaste trender under Black Week är fyll-i-böcker för vuxna, som Berätta om ditt liv. På topplistan finns tre olika utgåvor av konceptet – för mamma, pappa och mormor – där mottagaren får möjlighet att svara på frågor om sitt liv och skriva en personlig levnadsberättelse att dela med nästa generation.
#Booktok-genren romantasy står sig stark
Efterfrågan på engelskspråkig litteratur är fortsatt hög, särskilt bland den yngre generationen. Den engelska topplistan domineras av Sarah J. Maas, som står för nio av de tio topplaceringarna. Storsäljaren är framförallt Maas serie A Court of Thorns and Roses, ett globalt TikTok-fenomen inom genren romantasy – en kombination av romance och fantasy där spänning och kärlek står i centrum, ofta skildrat ur ett kvinnligt perspektiv.
Musikquiz toppar önskelistan när vi umgås
Det populära partyspelet Hitster dominerar listan över spel som svenskarna klickade hem under Black Week. Även brädspelsversionen av det älskade tv-programmet Bäst i test placerar sig högt, tillsammans med familjespelen Skurkarnas skurk och Förrädarna samt moderna klassiker som Ticket to Ride.
Topp 10 mest sålda böcker inför jul Baserat på Adlibris försäljning under Black Week (23/11–1/12)
1. Matfighten av IJustWantToBeCool
2. Mamma: berätta om ditt liv av Bergkvist, Josefine
3. Sömngångaren av Kepler, Lars
4. Pappa: berätta om ditt liv av Bergkvist, Josefine
5. Guinness World Records 2025
6. Trollbergets hemlighet av André, Joanna
7. Kungen av Nostratien av Samuelsson, Tony
8. Mormor: berätta om ditt liv
9. Väninnorna på Nordiska Kompaniet av Kvarnström-Jones, Ruth
10. Saker som (nästan) ingen vet av Fredrikson, Bengt
Topp 10 mest sålda böcker på engelska Baserat på Adlibris försäljning under Black Week (23/11–1/12)
1. A Court of Thorns and Roses - Sarah J. Maas
2. A Court of Wings and Ruin - Sarah J. Maas
3. A Court of Silver Flames - Sarah J. Maas
4. A Court of Mist and Fury - Sarah J. Maas
5. A Court of Frost and Starlight - Sarah J. Maas
6. Throne of Glass - Sarah J. Maas
7. Crown of Midnight - Sarah J. Maas
8. Kingdom of Ash - Sarah J. Maas
10. Tower of Dawn - Sarah J. Maas
Topp 10 mest sålda sällskapsspelen inför jul Baserat på Adlibris försäljning under Black Week (23/11–1/12)
1. Hitster The Music Card Game
2. Bäst i Test Brädspelet, Alga
7. Pingis - Set
9. Förrädarna
Nyckelord
Kontakter
Presskontakt
press@adlibris.comBilder

Länkar
Om Adlibris
Adlibris är Nordens största bokhandel och erbjuder över 13 miljoner titlar med det senaste inom böcker, spel, pyssel, garn och allt som hör en modern bokhandel till. Adlibris Campus erbjuder studenter att köpa och sälja både ny och begagnad studentlitteratur och Adlibris Pocket erbjuder ett skräddarsytt och handplockat sortiment i reselägen. Adlibris är en del av Bonnier Group.
Följ Adlibris
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Adlibris
Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar28.3.2025 13:00:17 CET | Pressmeddelande
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Idag publiceras resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.
Adlibris minskar klimatavtrycket för tredje året i rad4.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Adlibris klimatavtryck 2024 landade på 16 845 ton CO2e, en minskning från året innan med 1300 ton. Sedan Adlibris började mäta sin klimatpåverkan år 2020 har den minskat med 28%, vilket visar att företaget är på god väg att nå målet om att halvera klimatpåverkan till år 2030.
Stor efterfrågan på bokrean – Adlibris visar tvåsiffrig tillväxt24.2.2025 14:41:39 CET | Pressmeddelande
Årets bokrea har fått en stark start hos Adlibris och visar på en fortsatt stor efterfrågan på fysiska böcker. Under förbokningsperioden, som inleddes den fjärde februari, har försäljningen ökat tvåsiffrigt jämfört med föregående år. Särskilt populärt har klassiska romaner tillsammans med historiska berättelser samt spänning varit.
Adlibris blir fortsatt förstahandsval för kommuner och regioner i Addas nya ramavtal19.2.2025 10:01:05 CET | Pressmeddelande
Adlibris har säkrat positionen som första leverantör i Addas nya ramavtal för litteratur, vilket stärker bolagets marknadsledande ställning.
Magnus Nyström blir ny CTO hos Adlibris18.2.2025 08:57:39 CET | Pressmeddelande
Adlibris stärker sin organisation genom att rekrytera Magnus Nyström som Chief Technology Officer. Magnus har lång erfarenhet av Tech och ledarskap och kommer närmast från rollen som VP Technical Operations på Viaplay Group, där han verkat i nio år. Som CTO på Adlibris kommer han att vara en nyckelperson för den tekniska strategin, säkerställa en stabil och skalbar Tech-arkitektur samt driva utvecklingen av företagets digitala plattform för långsiktig tillväxt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum