IKEA

IKEA höjer priset på varmkorv igen och introducerar korv med stöd

Dela

IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som Sveriges Stadsmissioner gör för att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.

En person i gul jacka och en blå FRAKTA kasse över axeln håller en varm korv med bröd i varje hand.
IKEA Sverige höjer priset på den ikoniska varmkorven från fem kronor till tio kronor och introducerar korv med stöd.

Med en av årets största högtider runt hörnet längtar många efter att få fira jul tillsammans med familj och vänner. Men julen är inte varm och glädjefylld för alla – för vissa är julen en av årets mest utmanande stunder. Det finns människor som inte har råd med julklappar, som inte har någonstans att bo eller mat på bordet. Enligt statistik från SCB lever mer än en halv miljon svenskar i materiell och social fattigdom och Sveriges Stadsmissioner vittnar om att utdelning av matkassar och subventionerade måltider ökar.

För att se det här innehållet från youtu.be måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Korv med stöd för en femma extra

För att stötta Sveriges Stadsmissioners viktiga arbete introducerar IKEA Sverige korv med stöd, ett komplement till vår ikoniska korv med bröd. Under december månad erbjuds kunderna att köpa en korv med stöd för fem kronor extra. IKEA Sverige dubblar kundernas bidrag och hela summan går till Sveriges Stadsmissioners arbete med att ge människor i utsatthet både gemenskap och mat i jul.

– På IKEA har vi en gång för alla bestämt oss för att stå på de många människornas sida – att hjälpa andra och att skapa gemenskap ligger i vårt DNA, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige. Att välja en korv med stöd istället för en korv med bröd gör större skillnad än man kan tro – i december räknas varje korvöre. 

En%20kvinna%20i%20svart%20kavaj%20st%E5r%20p%E5%20ett%20IKEA-lager.
Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.

Fler kan få gemenskap och värme

Korv med stöd är en frivillig och tillfällig prishöjning och omfattar den kokta varmkorven, plantkorven och veggie hot dog i alla svenska IKEA varuhus, utom IKEA Gallerian i Stockholm, mellan 9 och 23 december.

– Vi är oerhört stolta över vårt samarbete med IKEA, säger Jonas Wihlstrand, Generalsekreterare på Sveriges Stadsmissioner. Julen är en tid för gemenskap och värme och med detta fina initiativ kan vi tillsammans se till att även de som inte har råd med vare sig mat eller julklappar ges en möjlighet att få ta del av denna fina högtid.

IKEA Sverige är sedan 2022 huvudpartner till Sveriges Stadsmissioner. Även i år väljer IKEA Sverige att skänka tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner. Den summan går till Sveriges Stadsmissioners mötesplatser runt om i landet.

Läs mer om samarbetet med Sveriges Stadsmissioner 

Kontakter

Bilder

På en röd bakgrund syns en tecknad korv med bröd i vitt.
Korv med stöd
Ladda ned bild
En kvinna i svart kavaj står på ett IKEA-lager.
Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.
Ladda ned bild
En person i gul jacka och en blå FRAKTA kasse över axeln håller en varm korv med bröd i varje hand.
Korv med stöd
Ladda ned bild

Om oss

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 163 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA lanserar ett nytt och personligt lojalitetsprogram för sina medlemmar13.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

IKEA Sverige blir ett av de första länderna i världen att lansera ett helt nytt lojalitetsprogram inom IKEA Family, där medlemmar nu får personliga förmåner. Genom att handla och interagera med IKEA samlar medlemmar nu poäng, vilket sedan kan omvandlas till personliga förmåner. Det nya poängsystemet innebär skräddarsydda belöningar anpassat efter varje kunds unika önskemål och behov.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye