Bonnier News

Egenutvecklad chatbot ger Expressen och DN-kunder snabbare service

Dela

Drygt 1 av 5 ärenden till Dagens Nyheters och Expressens kundservice hanteras nu av en egenutvecklad chatbot. Det hjälper verksamheten att fokusera på faktiska värdedrivande aktiviteter, till exempel kundvård och winback.

Alexander Lydecker, COO Bonnier News
Alexander Lydecker, COO Bonnier News Pressbild

Under våren började Bonnier News implementera en helt egenutvecklad chatbot i kundserviceverksamheten. Först ut att implementera verktyget var Expressen och Dagens Nyheter som nu hanterar 24 respektive 20 procent av sina kundserviceärenden via boten.

– Vi kan redan se hur våra kundserviceärenden har effektiviserats och hur våra användare har kunnat få hjälp med sina ärenden snabbare. Det har i sig lett till ett minskad belastning på våra kundservicemedarbetare, säger Alexander Lydecker, COO Bonnier News.

För att få fler kunder att använda boten valde Bonnier News i somras att ta bort möjligheten att skicka mejl. Kunder som kontaktar Expressens och Dagens Nyheters kundservice kan istället enkelt och smidigt hantera till exempel prenumerationer, adressändringar och kontouppdateringar med hjälp av chatboten.

– Kunderna slipper nu risken för långa väntetider för att hantera enklare ärenden, tack vare att de enkelt kan utföra sina ärenden själva med hjälp av chatboten. Samtidigt hjälper den oss att effektivisera bort de allra enklaste ärendena och frigöra tid för våra medarbetare att fokusera på sådant som verkligen har ett värde för till exempel kundvård och winback, säger Anders Nilsson, chef för Customer care och support.

Chatbot-verktyget Atom är helt egenutvecklat och är inte byggt specifikt för just kundservice, utan är tänkt att kunna användas på flera områden. Det är ett AI-baserat system med bred tillgång till Bonnier News ekosystem, kombinerat med en systemarkitektur som möjliggör utveckling av gränssnitt ovanpå. Med hjälp av Atom kan flera av Bonnier News verksamheter automatisera processer som tidigare krävt manuellt arbete, vilket innebär att ledtider kortas och repetitiva uppgifter elimineras.

Kontakter

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Bonnier News breddar läsarupplevelsen för +Allt-prenumeranter: Publicerar innehåll från DN och Expressen på lokala sajter12.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Bonnier News har börjat publicera innehåll från Expressen och Dagens Nyheter på ett 20-tal av koncernens lokala sajter. Artiklarna är tydligt märkta och endast tillgängliga för +Allt-prenumeranter. Det är en av flera nyheter kopplade till +Allt som ska förbättra kundupplevelsen och visa på det mervärde som en +Allt-prenumeration ger.

Bonnier News tar över Tidningstjänst AB:s verksamhet och utvecklar distributionsaffären31.10.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Från och med fredagen den 1 november tar Bonnier News över distributionsverksamheten från Tidningstjänst AB (TAB) och driver den vidare i egen regi under varumärket Bonway. – Det här ger oss bättre förutsättningar framöver att utveckla distributionsaffären och optimera distributionen, säger Stina Morlin, affärsområdesansvarig på Bonnier News Logistics & Production.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye