Egenutvecklad chatbot ger Expressen och DN-kunder snabbare service
Drygt 1 av 5 ärenden till Dagens Nyheters och Expressens kundservice hanteras nu av en egenutvecklad chatbot. Det hjälper verksamheten att fokusera på faktiska värdedrivande aktiviteter, till exempel kundvård och winback.
Under våren började Bonnier News implementera en helt egenutvecklad chatbot i kundserviceverksamheten. Först ut att implementera verktyget var Expressen och Dagens Nyheter som nu hanterar 24 respektive 20 procent av sina kundserviceärenden via boten.
– Vi kan redan se hur våra kundserviceärenden har effektiviserats och hur våra användare har kunnat få hjälp med sina ärenden snabbare. Det har i sig lett till ett minskad belastning på våra kundservicemedarbetare, säger Alexander Lydecker, COO Bonnier News.
För att få fler kunder att använda boten valde Bonnier News i somras att ta bort möjligheten att skicka mejl. Kunder som kontaktar Expressens och Dagens Nyheters kundservice kan istället enkelt och smidigt hantera till exempel prenumerationer, adressändringar och kontouppdateringar med hjälp av chatboten.
– Kunderna slipper nu risken för långa väntetider för att hantera enklare ärenden, tack vare att de enkelt kan utföra sina ärenden själva med hjälp av chatboten. Samtidigt hjälper den oss att effektivisera bort de allra enklaste ärendena och frigöra tid för våra medarbetare att fokusera på sådant som verkligen har ett värde för till exempel kundvård och winback, säger Anders Nilsson, chef för Customer care och support.
Chatbot-verktyget Atom är helt egenutvecklat och är inte byggt specifikt för just kundservice, utan är tänkt att kunna användas på flera områden. Det är ett AI-baserat system med bred tillgång till Bonnier News ekosystem, kombinerat med en systemarkitektur som möjliggör utveckling av gränssnitt ovanpå. Med hjälp av Atom kan flera av Bonnier News verksamheter automatisera processer som tidigare krävt manuellt arbete, vilket innebär att ledtider kortas och repetitiva uppgifter elimineras.
Kontakter
Alexander LydeckerCOOBonnier News
Tel:073-518 60 92alexander.lydecker@bonniernews.seAnders NilssonChef Customer care och supportBonnier News
Tel:073-047 77 44anders.nilsson@bonniernews.seMed över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Christian Höijer ny chefredaktör för Norrtelje Tidning12.12.2024 14:33:00 CET | Pressmeddelande
Christian Höijer är ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Norrtelje Tidning. Han efterträder Carl Juborg som går vidare till en roll som klubbchef för VIK Hockey. – Jag ser med spänning fram emot allt det nya som väntar, säger Christian Höijer.
Bonnier News breddar läsarupplevelsen för +Allt-prenumeranter: Publicerar innehåll från DN och Expressen på lokala sajter12.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News har börjat publicera innehåll från Expressen och Dagens Nyheter på ett 20-tal av koncernens lokala sajter. Artiklarna är tydligt märkta och endast tillgängliga för +Allt-prenumeranter. Det är en av flera nyheter kopplade till +Allt som ska förbättra kundupplevelsen och visa på det mervärde som en +Allt-prenumeration ger.
NWT Media och Bonnier News Local i nytt partnerskap för att accelerera digital transformation4.12.2024 10:05:00 CET | Pressmeddelande
NWT Media och Bonnier News Local har ingått en avsiktsförklaring om partnerskap och korsvist ägande. Syftet är att skapa synergier när det gäller teknik och digitala plattformar och skapa samarbeten på läsar- och annonsmarknaden för att möjliggöra en fortsatt satsning på lokal journalistik med bevarad självständighet.
Bonnier News tar över Tidningstjänst AB:s verksamhet och utvecklar distributionsaffären31.10.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Från och med fredagen den 1 november tar Bonnier News över distributionsverksamheten från Tidningstjänst AB (TAB) och driver den vidare i egen regi under varumärket Bonway. – Det här ger oss bättre förutsättningar framöver att utveckla distributionsaffären och optimera distributionen, säger Stina Morlin, affärsområdesansvarig på Bonnier News Logistics & Production.
Minskad utgivningstakt för Länstidningen i Södertälje17.10.2024 09:05:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med 1 april 2025 går Länstidningen i Södertälje från utgivning sex per vecka till tre dagar per vecka. Förändringen görs för att säkerställa en hållbar utgivning av papperstidningen över tid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum