Beans in Cup

Svenskarna väljer bort restaurangbesök - fyra av fem äter på arbetsplatsen

Dela

Allt färre svenskar unnar sig ett restaurangbesök på lunchen. En ny undersökning från Beans In Cup visar att hela fyra av fem svenskar istället äter på sin arbetsplats för att snabbt återvända till jobbet.
– Undersökningen visar att yngre arbetstagare och kvinnor är de som äter minst på restaurang. Deras fokus ligger främst på att lunchen ska vara god och lättillgänglig, säger Peter Has, affärsområdesansvarig måltidslösningar på Beans in Cup.

Hur man äter lunch på en arbetsdag är något som varierar väldigt mycket runt om i världen. I många länder är det kutym att gå iväg och äta på en närliggande restaurang, eller till och med gå hem på lunchen för att få i sig mat. I Sverige däremot har många arbetsplatser ett lunchrum där de flesta äter sin mat. När vi dessutom befunnit oss i en lågkonjunktur med hög inflation har det spätt på ytterligare att vi svenskar tänker lite mer på plånboken.

En ny undersökning gjord av Kantar Sifo, på uppdrag av kaffe- och matleverantören Beans in Cup, visar att fyra av fem svenskar (82 procent) äter sin lunch på arbetsplatsen. Endast tio procent svarar att de äter lunch på restaurang samtidigt som fyra procent säger att de inte äter någon lunch när de är på arbetet. 

– Siffror i undersökningen visar att en stor majoritet av alla svenskar tar en så kort lunchrast som möjligt alternativt upp till en halvtimme. Att då springa ut på stan och hitta en restaurang att äta på blir istället en onödig stressfaktor som många väljer bort och man stannar då kvar på arbetsplatsen istället, fortsätter Peter Has. 

Generellt tar kvinnor korta lunchraster och äter mestadels på arbetsplatsen (86 procent). Männen unnar sig något längre raster där fyra av tio svarar att de tar en timmes lunchrast eller till och med längre. Det är dessutom mer än dubbelt så många män som svarar att de går ut och äter på restaurang (13 procent) jämfört med kvinnor (6 procent). 

När det gäller ålder svarar hela nio av tio i den yngre generationen, 18-35 år, att de äter på arbetsplatsen, samtidigt som den äldre generationen, 50-65 år, är de som går ut mest och äter på restaurang.

Sämre matvanor men svenskar vill ha näringsrikt
Enligt mätningar från Folkhälsomyndigheten har vi svenskar fått allt sämre matvanor de senaste åren. Färre grönsaker och rotfrukter, mindre fisk och även mindre frukt och bär ligger numera på våra tallrikar än vad det har sett ut historiskt. Samtidigt visar undersökningen från Beans in Cup att svenskar ändå värdesätter en näringsrik lunch högt. 

På frågan om vad som är det viktigaste gällande sin lunch blir svaret att det ska vara gott (64 procent), att den är lättillgänglig (31 procent) samt att den ska vara näringsrik (28 procent). 

– Statistiken är väldigt tydlig, vi svenskar vill ha en snabb, näringsrik och enkel lunch utan att krångla allt för mycket. Vi ser en ökad efterfrågan av möjligheten att köpa en god lunch direkt på arbetsplatsen, avslutar Peter Has. 

Statistikunderlag
Om Sifoundersökningen: Undersökningen genomfördes online av Kantar Sifo under 20–26 augusti 2024. 1052 personer i åldrarna 18-65 svarar på frågor om kaffekonsumtion och matvanor på arbetsplatsen.

1. Hur äter du vanligtvis/oftast lunch en vanlig arbetsdag?

Totalt

Män

Kvinnor

Jag har med mig matlåda hemifrån som jag äter på jobbet

69%

62%

75%

Jag köper lunch från närliggande mataffär och äter på jobbet

7%

9%

4%

Jag köper lunch från restaurang/café och äter på jobbet

6%

6%

7%

Jag äter lunch på restaurang/café

10%

13%

6%

Jag köper lunch i varuautomat som vi har på jobbet

1%

1%

0%

Jag äter inte lunch när jag jobbar

4%

6%

2%

Vet ej

4%

4%

5%

2. Hur lång lunch tar du en vanlig arbetsdag?

Totalt

Män

Kvinnor

Längre än en timme

1%

2%

1%

Cirka en timme

35%

40%

30%

Ungefär en halvtimme

52%

45%

61%

Så kort stund som möjligt

8%

10%

5%

Jag äter inte lunch på jobbet

2%

2%

2%

Vet ej

1%

1%

1%

3. Vad av nedan är viktigast gällande din lunch när du jobbar?

Totalt

Män

Kvinnor

Att den är god

64%

64%

64%

Att den är lättillgänglig

31%

29%

33%

Att den är billig

26%

29%

24%

Att den är ekologisk

2%

2%

2%

Att det finns alternativ att välja mellan

10%

12%

8%

Att den är näringsrik

28%

27%

29%

Annat

3%

3%

4%

Vet ej

4%

4%

4%

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om Beans in Cup

Vi är ett vendingbolag vilket innebär att vi säljer och hyr ut kaffe-och vatten maskiner till arbetsplatser. Hos oss hittar du alla möjliga kaffe- och fikaupplevelser, alltid med godaste smaken. Vi har ett nära samarbete med noga utvalda leverantörer och strävar alltid efter att ligga i framkant när det kommer till maskintillverkning och kvalitet på kaffe och te.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye