Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln
Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

Den fysiska handeln presterade något bättre än e-handeln, med en ökning på 3,8 procent för kläder och en mindre nedgång, -5,7 procent, för skor. E-handelns utveckling jämfört med förra året är -0,2 procent för kläder och -15 procent för skor.
Trots Black Week – en av årets största försäljningsperioder för många handlare – syns alltså ingen tydlig förbättring av det ekonomiska läget inom mode- och skobranschen.
– Black Week blev inte den ljusning som branschen hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
|
November 2024-2023 |
November 2024-2022 |
|
|
Kläder |
1,6% |
-0,2% |
|
Skor |
-6,9% |
1,4% |
Modehandeln möter många utmaningar
Mode- och skohandeln möter alltså flertalet utmaningar. Särskilt e-handeln uppvisar svaga siffror i november, vilket är förvånande, givet att kategorin tidigare har gått starkt under Black Week. Ytterligare en faktor att ta i beaktning är den ökade, orättvisa konkurrensen från kinesiska onlinejättar, vilket slår hårt mot många företag verksamma inom e-handeln.
– Att vi ser en nedgång i den svenska e-handeln, som historiskt varit en drivkraft under Black Week, är särskilt oroväckande. Det visar hur tufft många modeföretag har det just nu. Vi fortsätter att med en dåres envishet påpeka att det är genom konsumtion vi tar oss ur denna lågkonjunktur. Frågan om hur vi stärker konsumtionen måste högre upp på dagordningen, fortsätter Sofia Larsen.
Hopp om en stark julhandel
Med en tuff november bakom sig riktar sko- och modehandeln nu blicken mot julhandeln. Trots utmaningarna finns det en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen. Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.
– Det råder inga tvivel om att branschen behöver en stark julhandel. Snart väntar månader där konsumtionen traditionellt sett alltid går ned något. Därför hoppas vi nu på en jul där fler konsumenter unnar sig både att ge och att få, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Carl Cason-stipendiet till fyra unga talanger inom mode15.12.2025 14:16:06 CET | Pressmeddelande
Carl Casons stipendium är en möjlighet för modetalanger att accelerera sina karriärer inom modebranschen och genom det bidra till modeindustrins utvecklingstakt. Hanna Lind, Albin Söderberg, Josephine Lönnqvist och Sly Wolters tilldelas Carl Casons stipendium 2025.
Ny rapport: se upp för falska webbsidor15.12.2025 09:24:22 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är i full gång och Svensk Handel varnar nu i en ny rapport om digital brottslighet för en fortsatt ökning av falska webbsidor, som orsakar betydande skador för både konsumenter och företag.
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum