Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln
Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.

Den fysiska handeln presterade något bättre än e-handeln, med en ökning på 3,8 procent för kläder och en mindre nedgång, -5,7 procent, för skor. E-handelns utveckling jämfört med förra året är -0,2 procent för kläder och -15 procent för skor.
Trots Black Week – en av årets största försäljningsperioder för många handlare – syns alltså ingen tydlig förbättring av det ekonomiska läget inom mode- och skobranschen.
– Black Week blev inte den ljusning som branschen hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
November 2024-2023 |
November 2024-2022 |
|
Kläder |
1,6% |
-0,2% |
Skor |
-6,9% |
1,4% |
Modehandeln möter många utmaningar
Mode- och skohandeln möter alltså flertalet utmaningar. Särskilt e-handeln uppvisar svaga siffror i november, vilket är förvånande, givet att kategorin tidigare har gått starkt under Black Week. Ytterligare en faktor att ta i beaktning är den ökade, orättvisa konkurrensen från kinesiska onlinejättar, vilket slår hårt mot många företag verksamma inom e-handeln.
– Att vi ser en nedgång i den svenska e-handeln, som historiskt varit en drivkraft under Black Week, är särskilt oroväckande. Det visar hur tufft många modeföretag har det just nu. Vi fortsätter att med en dåres envishet påpeka att det är genom konsumtion vi tar oss ur denna lågkonjunktur. Frågan om hur vi stärker konsumtionen måste högre upp på dagordningen, fortsätter Sofia Larsen.
Hopp om en stark julhandel
Med en tuff november bakom sig riktar sko- och modehandeln nu blicken mot julhandeln. Trots utmaningarna finns det en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen. Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.
– Det råder inga tvivel om att branschen behöver en stark julhandel. Snart väntar månader där konsumtionen traditionellt sett alltid går ned något. Därför hoppas vi nu på en jul där fler konsumenter unnar sig både att ge och att få, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande
Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.
Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.
Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln13.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 6,4 procent över 24 månader.
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum