Trots Black Week – Inget lyft för modehandeln
Svensk Handels Stilindex för november visar att Black Week inte gav den skjuts modehandeln hoppats på. Totalt ökade försäljningen av kläder endast 1,6 procent jämfört med samma månad förra året, medan skoförsäljningen visar en negativ utveckling på -6,9 procent.
Den fysiska handeln presterade något bättre än e-handeln, med en ökning på 3,8 procent för kläder och en mindre nedgång, -5,7 procent, för skor. E-handelns utveckling jämfört med förra året är -0,2 procent för kläder och -15 procent för skor.
Trots Black Week – en av årets största försäljningsperioder för många handlare – syns alltså ingen tydlig förbättring av det ekonomiska läget inom mode- och skobranschen.
– Black Week blev inte den ljusning som branschen hoppats på. De blygsamma siffrorna visar att många hushåll fortfarande håller hårt i plånboken, vilket sätter stor press på modeföretagen. Statistik från SCB visar att hushållens svaga konsumtion under lång tid har hållit tillbaka BNP-utvecklingen, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
November 2024-2023 |
November 2024-2022 |
|
Kläder |
1,6% |
-0,2% |
Skor |
-6,9% |
1,4% |
Modehandeln möter många utmaningar
Mode- och skohandeln möter alltså flertalet utmaningar. Särskilt e-handeln uppvisar svaga siffror i november, vilket är förvånande, givet att kategorin tidigare har gått starkt under Black Week. Ytterligare en faktor att ta i beaktning är den ökade, orättvisa konkurrensen från kinesiska onlinejättar, vilket slår hårt mot många företag verksamma inom e-handeln.
– Att vi ser en nedgång i den svenska e-handeln, som historiskt varit en drivkraft under Black Week, är särskilt oroväckande. Det visar hur tufft många modeföretag har det just nu. Vi fortsätter att med en dåres envishet påpeka att det är genom konsumtion vi tar oss ur denna lågkonjunktur. Frågan om hur vi stärker konsumtionen måste högre upp på dagordningen, fortsätter Sofia Larsen.
Hopp om en stark julhandel
Med en tuff november bakom sig riktar sko- och modehandeln nu blicken mot julhandeln. Trots utmaningarna finns det en förhoppning om att många mjuka paket ska hitta sin plats under granen. Julen är vanligen årets allra starkaste försäljningsperiod.
– Det råder inga tvivel om att branschen behöver en stark julhandel. Snart väntar månader där konsumtionen traditionellt sett alltid går ned något. Därför hoppas vi nu på en jul där fler konsumenter unnar sig både att ge och att få, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda. Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försäljningen av kläder lyfte i december10.1.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Klädförsäljningen ökade med 6,4 procent i december. Skoförsäljningen gick i motsatt riktning och backade med 6,1 procent. Det visar Svensk Handels Stilindex för december 2024.
Stark second hand-bransch tappade fart under Black Week27.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Pre Loved-indikator för november 2024 visar en nedgång i den totala försäljningen inom second hand, främst till följd av ökad konkurrens från nyförsäljningen under Black Weeks rea-period.
Handeln fortsatt pessimistisk inför 202523.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för december visar att handeln avslutar året med fortsatt tunga utmaningar. Framtidsindikatorn sjönk kraftigt inom dagligvaruhandeln, medan sällanköpsvaruhandeln och partihandeln visade små förbättringar.
Den svenska modeindustrin – en central samhällsaktör20.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sverige har en modeindustri i världsklass. Nya siffror visar nu på branschens roll som viktig samhällsaktör. Både när det kommer till rollen som arbetsgivare och för dess bidrag till skatteintäkterna, men också i att genom ökad digitalisering pådriva den gröna omställningen.
Handelns parter vill se handling mot de kinesiska onlinegiganterna19.12.2024 14:11:38 CET | Pressmeddelande
Svensk Handel och Handelsanställdas förbund välkomnar det faktum att allt fler politiker däribland Sveriges miljö-och klimatminister, nu tydligt markerar mot Temu och Shein och vill förbjuda denna skadliga verksamhet. Utöver att hota svenska jobb och företag kan konsumtion från dessa företag innebära en direkt fara för konsumenten. Nu behöver orden övergå i handling.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum