En enig nämnd fråntar auktorisationen från städföretaget Kleni AB
Auktorisationen är skapad för att stärka städ- och servicebranschen och lyfta fram seriösa företag. Det ska vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare. Kriterierna är framtagna i samverkan mellan Almega Serviceföretagen, Fastighets och Kommunal.
Auktorisationsnämnden, som utgörs av representanter från arbetsgivarorganisationen, fackförbunden och en opartisk ordförande, har valt att frånta Kleni AB auktorisationen då företaget inte längre lever upp till kriterierna.
–Det är både bekymmersamt och sorgligt att företaget valt att agera i strid med Auktorisationens kriterier. Det drabbar deras personal, deras kunder och branschen i stort. Vi är fortsatt övertygade om att vår auktorisation är viktig för att stävja denna typ av beteende. Det är hårda krav för att få vara auktoriserad, säger Thomas Kolbe som är nämndens opartiska ordförande.
–Redan innan det medialt kom fram att Kleni AB jobbar på ett sätt som inte är förenligt med auktorisationen påbörjade vi en fördjupad granskning av deras verksamhet. Den är nu klar och vi var helt eniga i nämnden att de ska fråntas auktorisationen, fortsätter Kolbe
–Auktoriserade bolag behöver förnya sin auktorisation årligen. Men om vi, som vid detta fall, får indikationer på att någonting inte stämmer kan vi granska dem i förtid. Det har vi gjort under en period och är trygga i beslutet, avslutar Kolbe.
Serviceföretagen samlar idag 160 auktoriserade företag som varje år kontrolleras för att säkerställa att de fortsatt möter kriterierna.
För frågor om uteslutningsärendet eller Serviceföretagens auktorisation hänvisas till:
Martin Stenmo
Chef, Almega Serviceföretagen
martin.stenmo@almega.se
Nyckelord
Kontakter
Michelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Almega Serviceföretagen
Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Serviceföretagens branschrapport: Stor brist på städare i Sverige4.12.2024 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Städ- och servicebranschen har stora kompetensförsörjningsproblem. Företagen har störst utmaningar när det kommer till att hitta städare som är anställningsbara och villiga att ta ett jobb i branschen. Det visar Almega Serviceföretagens nya branschrapport.
Rutindikatorn: juli en rekordmånad för Rut-användandet24.10.2024 14:26:23 CEST | Pressmeddelande
Juli månad 2024 har visat sig vara den mest populära månaden att använda rut-avdraget någonsin, totalt godkändes 770 miljoner kronor i avdrag. Det visar senaste mätningen från Rutindikatorn av Almega Hemserviceföretagen
Städtjänst Westlund – Årets Städföretag 20249.10.2024 13:59:40 CEST | Pressmeddelande
Städtjänst Westlund är företaget som sätter fokus på sina anställda och presterar på högsta nivå, trots storleken på företaget. Ett sant föredöme i städbranschen som nu kan kalla sig Årets Städföretag 2024. Priset ges till ett auktoriserat städföretag som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.
Finalister utvalda till Årets Städföretag 202416.9.2024 16:01:00 CEST | Pressmeddelande
Tre finalister har nu tagits fram till priset Årets Städföretag 2024, Serviceföretaget Pima AB, Städtjänst Westlund AB och Vardagsfrid AB. För att kvalificeras till priset behöver man vara ett Auktoriserat Serviceföretag, samt vara en god förebild för städbranschen. Urvalet görs av en jury bestående av representanter från Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal. Vinnaren presenteras på Stora Städbranschdagen, den 8 oktober.
Rutindikatorn: Rut-tjänster ökade med över 200 miljoner15.8.2024 11:31:30 CEST | Pressmeddelande
Efterfrågan på rut-tjänster har under inflationschocken mattats av. Nu syns tydliga tecken på att hushållen återigen köper hushållsnära tjänster i högre utsträckning. Under andra kvartalet 2024 köpte svenskarna tjänster för över 2 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum