Granskningsnämnden friar SR:s agerande mot paneldeltagares uttalande om sexköp
I ett uppmärksammat inslag i SR:s Söndag i P4 agerade programledaren mot en gästs uttalande om att betala för sex. Det kraftiga avståndstagandet, då programledaren också bad gästen lämna studion, stred inte mot reglerna. Granskningsnämnden friar därför inslaget.
Den 6 oktober sände Sveriges Radio ett inslag med en frågepanel i Söndag i P4. I inslaget svarade två inbjudna paneldeltagare på lyssnarnas personliga frågor. En paneldeltagare gav uttryck för en kontroversiell hållning när han föreslog sexköp som en lösning på lyssnarens missnöje med sitt sexliv. Granskningsnämnden bedömer att programledaren tog kraftigt avstånd från paneldeltagarens förslag att åka utomlands för att köpa sex. Avståndstagandet hade stöd i den så kallade demokratibestämmelsen och innebar därför inte ett otillåtet ställningstagande (24/03931).
Demokratibestämmelsen
Programverksamheten ska som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet. Bestämmelsen i sig är inte en prövningsgrund för nämnden i bedömningen av enskilda program men den kan få indirekt betydelse. Den anses innebära en skyldighet att markera avståndstagande från eller bemöta antidemokratiska uttalanden.
Övriga friade ärenden
- P4 Riks, Ring så spelar vi, 2024-09-28, inslag med inringare; fråga om mediets genomslagskraft (24/03722).
- SVT1, Rapport, 2024-06-09, kl. 19.30, inslag om Nova Khachovka-dammen i Ukraina; fråga om saklighet (24/02530).
- SVT1, Rapport, 2024-09-19, kl. 19.30, inslag om kvinna som åtalas för brott mot mänskligheten; fråga om mediets genomslagskraft (24/03517).
- SVT1, Lokala nyheter Stockholm, 2024-09-30, inslag om lokalpolitiker i Botkyrka; fråga om opartiskhet och saklighet (24/03882).
- TV4, 2024-06-20 och 2024-07-23, inslag med annons om illegala tv-tjänster: fråga om i vems intresse en annons tillhandahålls (24/02773).
Fällda ärenden
- SVT1, Lokala nyheter Stockholm, 2024-10-13, fälls för osakligt påstående om att tv-spel kan minska risken för sjukdomar (24/04042).
Nyckelord
Kontakter
PresskontaktMediemyndigheten
Tel:08 -580 070 00presskontakt@mediemyndigheten.semediemyndigheten.seLänkar
Om oss
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Mediemyndigheten som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas. Mediemyndigheten lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Granskningsnämnden fäller inslag i Nyhetsmorgon2.12.2024 13:53:23 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller ett inslag i TV4:s program Nyhetsmorgon för felaktiga beskrivningar av vad som framkommit i en granskning av Kalla fakta. Inslaget fälls mot kravet på saklighet.
Granskningsnämnden fäller Ekot18.11.2024 11:42:17 CET | Pressmeddelande
Sveriges Radios sändning i Ekot den 1 juli 2024 fälls för missvisande beskrivning av var området Golanhöjderna ligger. Inslaget strider mot kravet på saklighet.
Unga tar del av nyheter på sociala medier men utan tillit4.11.2024 09:08:18 CET | Pressmeddelande
Mediemyndighetens årliga rapport Mediekonsumtion 2024 visar att nyhetskonsumtionen i Sverige fortfarande är på en hög nivå. Hos de yngre ökar användandet av sociala medier som nyhetskälla trots att de inte helt litar på informationen.
Nationell konferens om barns och ungas trygghet på nätet24.10.2024 10:58:50 CEST | Pressmeddelande
Den 25 oktober anordnar Safer Internet Centre i Sverige en nationell konferens om ” Ett bättre internet för barn”. Safer Internet Centre drivs av Mediemyndigheten, Bris och ECPAT.
Mediebranschens omsättning minskar visar ny rapport23.10.2024 10:26:12 CEST | Pressmeddelande
Förra året minskade den svenska mediebranschens intäkter från reklam. Dessutom höll hushållen hårt i sina plånböcker under lågkonjunkturen. Det innebar att försäljningsintäkterna minskade för många radio-, tidnings- och tv-bolag. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Medieekonomi 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum