Svart på vitt- farmaceutisk rådgivning ger resultat
Idag publiceras en ny forskningsrapport från Uppsala universitet som visar att fördjupad rådgivning på apotek ger goda effekter. Rapporten har tagits fram på uppdrag av Sveriges Apoteksförening och som en del av den gemensamma utvärderingen av försöksverksamheten farmaceutiska tjänster på apotek.
Rapporten visar att de som får tjänsten i högre grad fortsätter hämta ut sina läkemedel ett helt år senare jämfört med en kontrollgrupp. Resultaten är en viktig del i att TLV nu rekommenderar att den farmaceutiska tjänsten Apotekens Läkemedelssamtal ska införas i Sverige.
- Nu har vi äntligen forskning som visar att farmaceuter på apotek verkligen gör nytta för patienterna. Vi har svart på vitt att farmaceutisk rådgivning är viktigt för att kunderna ska använda sina läkemedel på rätt sätt, säger Fredrik Boström chefsfarmaceut på Sveriges Apoteksförening och ansvarig för arbetet med farmaceutiska tjänster.
Nu föreslås att Apotekens läkemedelssamtal införs på apotek. När det kan bli verklighet på apoteken beror främst på politiska beslut.
- Apoteken är redo, vi tror att det är lämpligt att starta med tjänsten Inhalationsvägledning under 2025 för att sedan även bygga vidare med tjänsten Läkemedelssamtal. Det kommer vara en stor insats med utbildning och nya rutiner på apoteken men utifrån de goda resultaten så är det verkligen något som vi ser att vi ska få på plats så snart som möjligt, avslutar Fredrik.
Bakgrund:
Apotekens Läkemedelssamtal var den andra tjänsten som utvärderades under en försöksverksamhet. Den första tjänsten - Inhalationsvägledning - har TLV redan tidigare föreslagit ska införas mot offentlig ersättning.
Apotekens Läkemedelssamtal riktade sig till patienter som påbörjat en ny behandling med statiner mot höga blodfetter. Tjänsten bestod i två samtal med några veckors mellanrum. Samtalet utfördes enligt en metodik som de deltagande farmaceuterna fått en särskild utbildning för. Forskarna från Uppsala Universitet har utvärderat försöket på flera olika sätt. Det viktigaste resultatet är att de som tog del av tjänsten hade en högre sannolikhet att hämta ut läkemedel från apoteket ett år efter första uttaget jämfört med de som inte fick tjänsten. Jämfört med en kontrollgrupp rapporterade de som fick de båda samtalen som ingick i tjänsten bättre kunskap om hur de ska hantera sina läkemedel och i åldersgruppen 18-64 år fanns en lägre oro, större trygghet och kunskap om behandlingen jämfört med de som inte fick tjänsten.
Forskningsrapporten från Uppsala Universitet finns att läsa här.
Kontakter
Fredrik BoströmChefsfarmaceut
Tel:070 - 508 27 41fredrik.bostrom@sverigesapoteksforening.seLänkar
Följ Sveriges Apoteksförening
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Apoteksförening
Debattartikel: Apoteken får inte ersättning för sitt samhällsuppdrag12.12.2024 07:43:54 CET | Pressmeddelande
Idag skriver Johan Wallér, vd på Sveriges Apoteksförening i Altinget om apotekens sårbara ekonomiska situation.
Färdplan för en hållbar apoteksbransch och nya kriterier för Välvald10.12.2024 10:47:47 CET | Pressmeddelande
Idag har styrelsen för Sveriges Apoteksförening enats om en färdplan för en hållbar apoteksbransch. Dessutom har nya kriterier för Välvald 4.0 fastställts. Det är två viktiga milstolpar för apoteksbranschens hållbarhetsarbete.
Årets EES vecka - fokus på interaktioner1.10.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sveriges Apoteksföreningen har idag publicerat en rapport som visar hur vanligt det är med kommunikation mellan farmaceuter på apotek och förskrivare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum