Bonnier News

Nytt self-serviceverktyg ska underlätta för Sveriges mediebyråer att köpa printannonser

Dela

Mediekoncernerna Bonnier News, Schibsted och Stampen har tillsammans med säljbolaget Mediekompaniet investerat i ett nytt self-serviceverktyg, Rialto, som möjliggör för mediebyråer att enkelt boka printannonser och få tillgång till produkter från Sveriges största mediehus i en och samma plattform. Utvecklare av systemet är Atex.

Alexander Lydecker, COO Bonnier News
Alexander Lydecker, COO Bonnier News Foto: Nicklas Thegerström/Bonnier News

Att boka printannonser har länge varit en komplicerad process med många olika steg. Med hjälp av Rialto hoppas Bonnier News, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet att processen ska effektiviseras. Syftet är att samla flera av Sveriges publicister i en gemensam plattform för att förenkla köpprocessen för landets mediebyråer.

– Det känns kul att vi gemensamt med övriga publicister nu kan ta ett stort steg i förenkling för att möta våra kunders behov när det kommer till att boka och köpa print och skapa starka kampanjeffekter, säger Alexander Lydecker, COO på Bonnier News och en drivande part i samarbetet.

– Mediekompaniet strävar efter att göra bokningsprocessen enklare och mer tillgänglig. Vi effektiviserar och moderniserar våra tjänster så att det som tidigare möjligtvis har upplevts som komplicerat nu bara är ett knapptryck bort, säger Björn Aronsson, CEO på Mediekompaniet.

Även om den digitala transformationen kommit långt och mediehusen hela tiden får fler och fler digitala kunder, är print fortfarande en viktig produkt som ger bevisad effekt när det kommer till marknadsföring. Inom mediehusen tas flera olika initiativ till att optimera printprodukterna för att säkerställa en hållbar printutgivning över tid. Lanseringen av Rialto är ytterligare ett sådant.

Schibsted menar att plattformen förenklar köp av print. 

– Vi har lyckats få till ett samarbete om en gemensam plattform till fördel för marknaden, för kunderna, medan vi, var och en, fortfarande kommer att konkurrera om värdet av målgrupp, kvalitet och pris, säger Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services.

Flera mediebyråer, inklusive Dentsu, har redan börjat använda systemet och förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig. Likaså att fler publicister ska se fördelarna med ett gemensamt self-serviceverktyg.

– Genom att förenkla och effektivisera bokningsprocessen för printannonser, skapar vi inte bara en smidigare arbetsdag för våra medarbetare, utan även möjligheten att lägga tid på att utveckla marknaden och vårt printerbjudande till våra kunder, säger Marie Strand, PMO Dentsu. 

– Det är så viktigt att vi som bransch hela tiden optimerar våra flöden, processer och tillgängliggör våra produkter och tjänster på ett sätt som gör det enkelt att köpa och använda dem. Här har vi nu tagit ett stort steg tillsammans med våra partners vilket är väldigt kul, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör, Stampen. 

Kontakter

Med över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.

Följ Bonnier News

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Bonnier News

Bonnier News breddar läsarupplevelsen för +Allt-prenumeranter: Publicerar innehåll från DN och Expressen på lokala sajter12.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Bonnier News har börjat publicera innehåll från Expressen och Dagens Nyheter på ett 20-tal av koncernens lokala sajter. Artiklarna är tydligt märkta och endast tillgängliga för +Allt-prenumeranter. Det är en av flera nyheter kopplade till +Allt som ska förbättra kundupplevelsen och visa på det mervärde som en +Allt-prenumeration ger.

Bonnier News tar över Tidningstjänst AB:s verksamhet och utvecklar distributionsaffären31.10.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande

Från och med fredagen den 1 november tar Bonnier News över distributionsverksamheten från Tidningstjänst AB (TAB) och driver den vidare i egen regi under varumärket Bonway. – Det här ger oss bättre förutsättningar framöver att utveckla distributionsaffären och optimera distributionen, säger Stina Morlin, affärsområdesansvarig på Bonnier News Logistics & Production.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye