Nytt self-serviceverktyg ska underlätta för Sveriges mediebyråer att köpa printannonser
Mediekoncernerna Bonnier News, Schibsted och Stampen har tillsammans med säljbolaget Mediekompaniet investerat i ett nytt self-serviceverktyg, Rialto, som möjliggör för mediebyråer att enkelt boka printannonser och få tillgång till produkter från Sveriges största mediehus i en och samma plattform. Utvecklare av systemet är Atex.
Att boka printannonser har länge varit en komplicerad process med många olika steg. Med hjälp av Rialto hoppas Bonnier News, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet att processen ska effektiviseras. Syftet är att samla flera av Sveriges publicister i en gemensam plattform för att förenkla köpprocessen för landets mediebyråer.
– Det känns kul att vi gemensamt med övriga publicister nu kan ta ett stort steg i förenkling för att möta våra kunders behov när det kommer till att boka och köpa print och skapa starka kampanjeffekter, säger Alexander Lydecker, COO på Bonnier News och en drivande part i samarbetet.
– Mediekompaniet strävar efter att göra bokningsprocessen enklare och mer tillgänglig. Vi effektiviserar och moderniserar våra tjänster så att det som tidigare möjligtvis har upplevts som komplicerat nu bara är ett knapptryck bort, säger Björn Aronsson, CEO på Mediekompaniet.
Även om den digitala transformationen kommit långt och mediehusen hela tiden får fler och fler digitala kunder, är print fortfarande en viktig produkt som ger bevisad effekt när det kommer till marknadsföring. Inom mediehusen tas flera olika initiativ till att optimera printprodukterna för att säkerställa en hållbar printutgivning över tid. Lanseringen av Rialto är ytterligare ett sådant.
Schibsted menar att plattformen förenklar köp av print.
– Vi har lyckats få till ett samarbete om en gemensam plattform till fördel för marknaden, för kunderna, medan vi, var och en, fortfarande kommer att konkurrera om värdet av målgrupp, kvalitet och pris, säger Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services.
Flera mediebyråer, inklusive Dentsu, har redan börjat använda systemet och förhoppningen är att ännu fler ska ansluta sig. Likaså att fler publicister ska se fördelarna med ett gemensamt self-serviceverktyg.
– Genom att förenkla och effektivisera bokningsprocessen för printannonser, skapar vi inte bara en smidigare arbetsdag för våra medarbetare, utan även möjligheten att lägga tid på att utveckla marknaden och vårt printerbjudande till våra kunder, säger Marie Strand, PMO Dentsu.
– Det är så viktigt att vi som bransch hela tiden optimerar våra flöden, processer och tillgängliggör våra produkter och tjänster på ett sätt som gör det enkelt att köpa och använda dem. Här har vi nu tagit ett stort steg tillsammans med våra partners vilket är väldigt kul, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör, Stampen.
Kontakter
Alexander LydeckerCOOBonnier News
Tel:073-518 60 92alexander.lydecker@bonniernews.seAnna BengtssonFörsäljningsdirektörStampen
Tel:031-80 94 90anna.bengtsson@stampen.comBjörn AronssonCEOMediekompaniet
Tel:070-186 50 51bjorn.aronsson@mediekompaniet.seJoakim FlodinCEOSchibsted Marketing Services
joakim.flodin@schibsted.comMarie StrandPMUDentsu
Marie.Strand@dentsu.comMed över 2.000 journalister är Bonnier News Sveriges ledande nyhetsaktör och Nordens största mediekoncern. Bland våra cirka 200 varumärken finns en rad av Sveriges största och mest välkända tidningar. Vår journalistik når varje dag ut till en publik bestående av 6 miljoner läsare, användare, lyssnare och tittare. Vi är stolta förvaltare av familjen Bonniers tradition av oberoende publicistik sedan 200 år och har deras uppdrag att förädla och utveckla vår roll i det svenska samhället.
Följ Bonnier News
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Bonnier News
Christian Höijer ny chefredaktör för Norrtelje Tidning12.12.2024 14:33:00 CET | Pressmeddelande
Christian Höijer är ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Norrtelje Tidning. Han efterträder Carl Juborg som går vidare till en roll som klubbchef för VIK Hockey. – Jag ser med spänning fram emot allt det nya som väntar, säger Christian Höijer.
Bonnier News breddar läsarupplevelsen för +Allt-prenumeranter: Publicerar innehåll från DN och Expressen på lokala sajter12.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Bonnier News har börjat publicera innehåll från Expressen och Dagens Nyheter på ett 20-tal av koncernens lokala sajter. Artiklarna är tydligt märkta och endast tillgängliga för +Allt-prenumeranter. Det är en av flera nyheter kopplade till +Allt som ska förbättra kundupplevelsen och visa på det mervärde som en +Allt-prenumeration ger.
Egenutvecklad chatbot ger Expressen och DN-kunder snabbare service5.12.2024 10:05:35 CET | Pressmeddelande
Drygt 1 av 5 ärenden till Dagens Nyheters och Expressens kundservice hanteras nu av en egenutvecklad chatbot. Det hjälper verksamheten att fokusera på faktiska värdedrivande aktiviteter, till exempel kundvård och winback.
NWT Media och Bonnier News Local i nytt partnerskap för att accelerera digital transformation4.12.2024 10:05:00 CET | Pressmeddelande
NWT Media och Bonnier News Local har ingått en avsiktsförklaring om partnerskap och korsvist ägande. Syftet är att skapa synergier när det gäller teknik och digitala plattformar och skapa samarbeten på läsar- och annonsmarknaden för att möjliggöra en fortsatt satsning på lokal journalistik med bevarad självständighet.
Bonnier News tar över Tidningstjänst AB:s verksamhet och utvecklar distributionsaffären31.10.2024 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Från och med fredagen den 1 november tar Bonnier News över distributionsverksamheten från Tidningstjänst AB (TAB) och driver den vidare i egen regi under varumärket Bonway. – Det här ger oss bättre förutsättningar framöver att utveckla distributionsaffären och optimera distributionen, säger Stina Morlin, affärsområdesansvarig på Bonnier News Logistics & Production.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum